هشتادویکمین جلسه شورای شهر اهواز
مدیرعامل تاکسیرانی شهرداری اهواز گفت: کرایه های درون شهری اهواز از مهر ماه ۹۸ افزایش ۲۰ درصدی دارند.
کد خبر: ۷۴۹۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸ 29 May 2019

هشتادویکمین جلسه شورای شهر اهواز با 8 دستور کار و بررسی بودجه سال 98 برخی سازمان‌ها تشکیل جلسه داد.

به گزارش"تابناک"؛ رحیم کعب عمیر عضو شورای شهر اهواز در این جلسه با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال گذشته، اظهار کرد:  با توجه به افزایش قیمت‌ها در بخش‌های مختلف نرخ کارشناسی افزایش قیمت تاکسی برای امسال باید ۴۰ درصد باشد اما به دلیل رعایت حال مردم، افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی و سرویس مدارس در شهر اهواز مصوب شد.

وی افزود: به دلیل هماهنگی در زمان اجرای تغییرات افزایش نرخ کرایه تاکسی و سرویس مدارس از ابتدای مهرماه سال ۹۸ اجرایی می‌شود.

همچنین محمد رستم منش اظهار کرد: هزار و ۹۱۱ دستگاه تاکسی زرد و هزار و ۵۰۵ خودروی ساماندهی شده در اهواز داریم.

وی افزود: قصد داریم به خودروهای شخصی که غیر مجاز و بدون گواهینامه جابجایی مسافر انجام می‌دهند نفری یک میلیون تومان تسهیلات بدهیم تا تعویض و ارتقا گواهینامه داشته باشند.

مدیرعامل تاکسیرانی شهرداری اهواز به اشاره به پیشنهاد افزایش نرخ تاکسی‌های شهری در اهواز یادآورشد: نرخ کرایه تاکسی در سال گذشته ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته و سال جدید با توجه به شرایط و مخارج موجود با بررسی‌های انجام شده نرخ کرایه باید ۳۷ درصد افزایش یابد.

رستم منش با بیان اینکه این پیشنهاد به شهرداری ارائه شد، گفت: شهرداری ۲۵ درصد و کمیسیون حمل و نقل ۲۰ درصد را به شورا ارائه کرد تا مصوب شود که کرایه‌های درون شهری اهواز از مهر ماه ۹۸ افزایش ۲۰ درصدی داشته باشند.

وی درباره زمان اجرای این مصوبه توسط اعضای شورای شهر گفت: قرار بود از اول مهر به دلیل همزمانی با سرویس مدارس و جلوگیری از بی نظمی این اقدام صورت می‌گیرد.

مدیرعامل تاکسیرانی شهرداری اهواز ادامه داد: مصوب شده بود ۵۰۰ دستگاه از طریق منطقه آزاد اروند وارد چرخه مسافربری شود که ۱۱۷ دستگاه برای راه آهن، فرودگاه و بی‌سیم آماده بود اما مشکلات به وجود آمده این کار را متوقف کرد.

 

سیاوش محمودی رئیس سازمان آرامستان‌های اهواز با اشاره به محوطه‌سازی و حل مشکل روشنایی در آرامستان قدیم اهواز، اظهار کرد: عمده پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته شده محوطه‌سازی، فضای سبز، روشنایی و سیستم فاضلاب در باغ فردوس است.

وی افزود: بنا به درخواست صابئین تا امروز ۸۰ درصد دیوار حائل بین قبرستان آن‌ها و مسلمانان انجام شد؛ همچنین برای فضای سبز اقدامات لازم صورت گرفت.

محمودی با اشاره به مساحت ۱۶۲ هکتاری باغ فردوس، عنوان کرد: درحالی‌که در قانون فاصله آرامستان‌ها از شهر ۵ کیلومتر درج شده است اما باغ فردوس با مرکز شهر حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد و در شرایطی که هزینه متوسط دفن در اهواز در هر طبقه بین ۳ تا ۳.۵ میلیون تومان است و کفن‌ودفن در باغ فردوس را رایگان کردیم اما مردم همچنان رغبتی برای استفاده از این محل ندارند.

وی افزود: سالیانه حدود ۵ هزار فوتی در شهر اهواز وجود دارد که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها در بهشت‌آباد اهواز دفن می‌شوند و مابقی در آرامستان‌های محلی به خاک سپرده می‌شوند.

 

محمود دلف لویمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اهواز با اشاره به عدم پرداخت یارانه حمل‌ونقل عمومی توسط دولت، اظهار کرد: اگر قرار است ترافیک سطح شهر کاهش پیدا کند باید حمل‌ونقل عمومی توسعه پیدا کند و در شرایطی که ما سیستم اتوبوس‌رانی، مترو و تاکسی‌رانی مناسبی نداریم نباید از مردم انتظار همکاری داشته باشیم.

وی افزود: به دلیل استهلاک بالای خودرو در استان خوزستان برای سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی ندارد که وارد حوزه حمل‌ونقل در خوزستان شود.

لویمی عنوان کرد: هزینه جابه‌جایی هر نفر با اتوبوس در سطح شهر اهواز ۴ هزار تومان است درحالی‌که پول اخذ شده از مسافر بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ تومان است و طبق قانون باید یک‌سوم هزینه توسط شهروند، یک‌سوم از شهرداری و یک‌سوم توسط دولت پرداخت شود.

وی گفت: اگر ماهیانه یک میلیارد تومان به سیستم حمل‌ونقل شهری اهواز تزریق شود مشکل اتوبوس‌رانی و پایانه‌های سطح شهر به مرور حل می‌شود.

محمدرضا ایزدی عضو شورای شهر اهواز در این جلسه، اظهار کرد: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر اهواز قرار بود در آخر اسفندماه انجام شود اما علی‌رغم اقدامات انجام شده همچنان نتیجه مطلوب در این خصوص به دست نیامده است.

وی افزود: تفکیک زباله از مبدأ مقرر بود که ابتدای مهرماه سال گذشته اجرایی شود ولی تا امروز این موضوع اجرایی نشده است.

عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: تعداد زیادی مرکز جمع‌آوری ضایعات در سطح شهر و در کوچه‌ها وجود دارد که چهره زشتی را برای شهر ایجاد کرده‌اند بهتر است محلی را به عنوان مکان جمع‌آوری ضایعات از طریق شهرداری پیگیری شود تا نظارت بر روی آن‌ها دقیق‌تر انجام شود.

وی گفت: در سه هفته اخیر سرقت درب فاضلاب و جعبه‌های آلومینیومی مخابرات بسیار افزایش یافته است که باید از طریق دستگاه‌های قضایی پیگیری شود و شهرداری نیز نظارت بیشتری بر محل جمع‌آوری ضایعات داشته باشد.

محمد مالی معاون فناوری و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند اهواز در این جلسه با اشاره به اهمیت طرح تفکیک از مبدأ در شهر اهواز، اظهار کرد: در حال حاضر حدود چند هزار نفر در سطح شهر به‌صورت سنتی در حال تفکیک زباله هستند که ۲۰ درصد از زباله‌ها در مبدأ به این شیوه تفکیک می‌شوند؛ مناقصه برای این موضوع برگزار شد و پیمانکاران شرق و غرب اهواز مشخص شدند.

وی افزود: بین ۱۵۰ تا ۳۲۰ انبار ضایعات در شهر اهواز وجود دارد که هر کدام بین ۵۰۰ تا ۲ هزار مترمربع مساحت دارند اما این مراکز اجازه تفکیک زباله خانگی را ندارند.

مالی با اشاره به دفن پسماند به شیوه اصولی در صفیره، عنوان کرد: در کنار سلول اول حوضچه شیرابه به عمق ۳ متر پیش‌بینی شده است و در سلول اول نگرانی از نظر مهندسی و بهداشت وجود ندارد و شیرابه آن بازچرخش می‌شود.

معاون فناوری و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند اهواز با اشاره به آغاز عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد از هفته آینده، اظهار کرد: در مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد اتاق عمل، ریکاوری و قرنطینه پیش بینی شده است و چرخه عقیم‌سازی سگ‌ها در هر ۲ هفته ۴۰ قلاده سگ را عقیم می‌کند که با توجه به جمعیت ۶ هزار سگ اهواز به حدود ۲ سال زمان نیاز است.

مالی گفت: به دلیل اینکه در شهر اهواز حدود ۷۰ درصد زباله‌ها را زباله‌های تر تشکیل می‌دهند تولید کود و کمپوست اهمیت بسیار دارد و موردنیاز در بخش ریزگردها و کشاورزی استان است؛ همچنین دفع زباله را به یک‌سوم کاهش می‌دهد.

سید کوروش حسینی زاده مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اهواز اظهار کرد: سازمان اتوبوسرانی استاندارد کشور در سه بخش طراحی شده و نیازهای آن به کمک وزارت کشور و شهرداری و درآمدهای جاری سازمان تامین می شود.

وی با اشاره به میزان تحقق درآمدهای سازمان اتوبوسرانی اهواز یادآور شد: ما در سال گذشته توانسته ایم ۷۸ درصد از درآمدها را محقق کنیم و مقداری که محقق نشده به خاطر عدم کمک وزارت کشور بود که چند سال هست در بحث یارانه سوخت، پرداختی خاصی را به شهرداری نداشته است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اهواز گفت: بودجه ای که امسال در نظر گرفتیم ۴۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان است که نسبت به سال ۹۷، ۵۰۰ درصد افزایش داشتیم.

حسینی زاده افزود: با توجه به تغییرات جدید در حقوق و مزایا و بحث‌های هزینه جاری سازمان، تصویب بودجه مجدداً صورت گرفته و بودجه را دوباره به شورا تقدیم می کنیم.

وی بیان کرد: بحث مشارکت بخش خصوصی در ساخت ایستگاه های مکانیزه مورد توجه ما است و قصد راه اندازی ایستگاه های مکانیزه را داریم.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اهواز تصریح کرد: به دلیل مشکلات مالی چند سالی بخش مکانیزه نداریم و کار ایستگاه ها به صورت سنتی و دستی انجام می شود.

حسینی زاده اضافه کرد: نیروی انسانی کم داریم و هزینه کار به سختی انجام می‌شود و امیدوارم امسال با یک سرمایه‌گذاری بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اهواز افزود: در بحث تبلیغات محیطی که مربوط به پایانه اتوبوسی و ایستگاه های در مسیر است از ظرفیت آنها استفاده می‌کنیم.

حسینی زاده بیان کرد: ما سه پایانه شهری داریم که چند سالی است که قدیمی و فرسوده هستند که مقدمات و نقشه ها توسط حوزه حمل و نقل دیده شده و امیدواریم بتوانیم ماه آینده این را عملیاتی کنیم.

وی یادآور شد: الان چند سالی هست یارانه سوخت بلیط قطع شده و امسال یک جهش بسیار زیادی در بحث هزینه تعمیرات داشتیم.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اهواز گفت: برای تقویت بخش خصوصی یک تعمیرگاه خصوصی را راه‌اندازی کردیم و امیدواریم تا پایان سال الگوهای تعمیراتی بیشتری را در تامین مالی اضافه کنیم.

حسینی زاده بیان کرد: یک نقطه از شهر اهواز که میدان شهید بندر است به عنوان پایلوت آماده کردیم و در ماه آینده کلید می‌خورد.

وی گفت: کار خیلی خوبی که انجام دادیم، بحث ایجاد ریل باس است که در عید فطر راه‌اندازی می‌شود.

در این جلسه بودجه سال 98 سازمان‌های مدیریت پسماند به مبلغ 211 میلیارد ریال، سازمان اتوبوس‌رانی به مبلغ 441 میلیارد ریال و سازمان آرامستان‌ها به مبلغ 176 میلیارد ریال مصوب شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار