کد خبر: ۷۴۲۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱ 09 May 2019

همه ما ایرانی ها از اینکه ایران هم جزو کشورهای مطرح جهان از نظر داشتن آثار تاریخی و فرهنگی بسیار است، به خود می بالیم. بر طبق آماری که توسط سازمان جهانی یونسکو ارائه شده، ایران جزو ۱۰ کشور دارای بیشترین آثار ثبت شده در فهرست یونسکو است. به همین جهت در مجله ی گردشگری الی گشت بر آن شدیم تا شما را با فهرست میراث جهانی یونسکو ایران آشنا نماییم. فهرستی که شامل ۲۳ اثر و البته در این روزها گفته می شود، ۲۳ اثر تاریخی و فرهنگی در یونسکو در ایران است را در ادامه خواهید خواند. سعی شده تا آثار را به ترتیب سال ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی یونسکو معرفی کنیم. همچنین تاریخ ثبت اثر را در روبروی نام هر یک از آثار فرهنگی خواهید دید. این فهرست برای سفر به ایران و گردشگران خارجی بسیار اهمیت دارد.

 


۲۳- مجموعه باستانی ساسانی- فارس | ۲۰۱۸

مسیر باستانی و تاریخی بسیار مهم در استان فارس را در سال ۲۰۱۸ با عنوان مجموعه باستانی ساسانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ایران به ثبت رساندند. این مسیر که از شهرستان‌های فیروزآباد، کازرون و سروستان می گذرد شامل آثار تاریخی و کاخ های مطرحی همچون بیشاپور، غار شاپور، کاخ ساسانی سروستان، شهر باستانی اردشیر خوره، کاخ اردشیر بابکان، قلعه دختر، نقش برجسته دیهیم گذاری و نقش برجسته پیروزی اردشیر بر اردوان بوده و بسیار اهمیت دارد.

مجموعه-باستانی-ساسانی-فارس فهرست میراث جهانی یونسکو ایران

 


۲۲- بافت تاریخی شهر یزد | ۲۰۱۷
به تازگی بافت تاریخی شهر یزد، بناهای خشتی و آجری، نماهای زرد گونه و بادگیرهای تمام پوشاننده افق شهر، به همراه هر آنچه که دارد، در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. تمام ایرانیان این خبر خوش را در سال گذشته جشن گرفتند و امیدواریم که چه مردم یزد و چه گردشگران در سالم ماندن آثار این شهر بکوشند. در میراث جهانی یونسکو ایران این شهر و بافت تاریخی آن، به همراه آثار شاخصی نظیر حمام، بازارچه، آب انبار، مسجد، حسینیه، لرد، کارگاه‌های کوچک، جوی آب، بادگیرها، مناره‌ها و گنبدها ثبت شده اند. معماری این شهر در اقلیم گرم و خشک برای تمام جهانیان مثال زدنی شده است.

میراث جهانی یونسکو ایران-شهر-تاریخی-یزد

 


۲۱- کویر لوت و کلوت هایش – اثر طبیعی | ۲۰۱۶
از زیباترین طبیعت های ایران بوده که هر ساله گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری را به خود جذب می کند. تورهای طبیعت گردی بی شماری به کویر لوت و کلوت های آن برگزار می شود. گشت و گذار در منطقه بی آب و علف کلوت ها حس ماورایی خاصی به هر شخصی می بخشد. این منطقه نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو ایران به عنوان اثری طبیعی به ثبت رسیده است. این کویر استان های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان را دربر می گیرد.

کویر-لوت-میراث جهانی یونسکو ایران

 


۲۰- قنات ایرانی | ۲۰۱۶
تکنولوژی ساخت قنات در ایران یکی از موضوعاتی است که می بایست به آن ارج نهاد. آیا می دانستید که اگر در گذشته یکی از افرادی که در کار کندن قنات بود، (مقنی ها) به دلیل ریزش قنات فوت می کرد، او را شهید محسوب می کردند. این موضوع از اهمیت آب برای مردمان گذشته حرف می زند. در هر صورت این تکنولوژی همانند قنات قصبه در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است.

قنات-ایرانی-میراث جهانی یونسکو ایران

 

۱۹- مجموعه فرهنگی روستای میمند | ۲۰۱۵
روستای دستکندی در استان کرمان است که تاریخی به اندازه دوران زرتشت دارد. مردم این روستا، سنگ ها را کنده و تراشیده اند و برای خود خانه و حتی کوچه ساخته اند. روستای میمند در نزدیکی شهر بابک در استان کرمان واقع شده و یکی از توریست پذیرترین نقاط ایران است. این مجموعه فرهنگی سبک زندگی روستایی دستکند در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ایران به ثبت رسیده و رتبه نوزدهم را دارد.

میمند کرمان-میراث جهانی یونسکو ایران

 


۱۸- شوش | ۲۰۱۵
از قدیم ترین شهرهای باستانی ایران که تمدن در آن شکل گرفته و شاهد کتیبه ها و معماری شهرسازی به صورت گسترده هستیم، شوش است. مردمان شوش در تاریخ ایران، مردمانی فرهیخته و دانش آموخته و دارای خط ایلامی بودند. این منطقه باستانی، هم در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

میراث جهانی یونسکو ایران-شوش

 

۱۷- شهر سوخته | ۲۰۱۴
بسیاری از اولین های جهان را در شهر سوخته پیدا خواهید نمود: اولین عمل جراحی مغز انسان، اولین چشم مصنوعی، اولین انیمیشن جهان بر روی جام سفالین شهر سوخته، اولین تخت نرد و بازی شطرنج جهان و …

این شهر بزرگ با بخش های مختلفی که دارد توانست در فهرست آثار فرهنگی میراث جهانی یونسکو ایران جای خود را بیابد.

شهر-سوخته-میراث جهانی یونسکو ایران

 

۱۶- کاخ گلستان | ۲۰۱۳

میراث جهانی یونسکو ایران-کاخ-گلستان

 

۱۵- گنبد کاووس | ۲۰۱۲

گنبد-کاووس-میراث جهانی یونسکو ایران

 

۱۴- مسجد جامع اصفهان | ۲۰۱۲

میدان-نقش-جهان-اصفهان-میراث جهانی یونسکو ایران

 


۱۳- باغ ایرانی | ۲۰۱۱

باغ-ایرانی-میراث جهانی یونسکو ایران



۱۲- خانقاه شیخ صفی الدین اردبیلی | ۲۰۱۰

خانقاه-شیخ-صفی-الدین-اردبیلی-میراث جهانی یونسکو ایران

 

۱۱- مجموعه تاریخی بازار تبریز | ۲۰۱۰

بازار تبریز-میراث جهانی یونسکو ایران

 

۱۰- سازه های آبی شوشتر | ۲۰۰۹

سازه-های-آبی-شوشتر-میراث جهانی یونسکو ایران

 

۹ – مجموعه کلیساهای ارامنه | ۲۰۰۸

مجموعه-کلیساهای-ارامنه-میراث جهانی یونسکو ایران

 

۸ – بیستون | ۲۰۰۶

بیستون-میراث جهانی یونسکو ایران

 

۷- سلطانیه از میراث جهانی یونسکو ایران | ۲۰۰۵

سلطانیه-میراث جهانی یونسکو ایران

 

۶ – مجموعه فرهنگی ارگ بم | ۲۰۰۴

ارگ-بم-میراث جهانی یونسکو ایران

 

۵ – پاسارگاد | ۲۰۰۴
پاسارگاد را همگی با آرامگاه کوروش بزرگ می شناسند. با این حال در این مجموعه مکان های باارزش دیگری هم وجود دارد. به طور مثال آرامگاه کوروش بزرگ، باغ سلطنتی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطهٔ مقدس و تنگه بلاغی در این مجموعه باعث شده تا در فهرست میراث جهانی به راحتی جای خود را پیدا کند.

پاسارگاد-میراث جهانی یونسکو ایران

 

۴ – تخت سلیمان | ۲۰۰۳
اگر به استان آذربایجان غربی و نزدیکی شهر تکاب بروید، با یکی دیگر از سایت های مذهبی و تاریخی مهم در دوره ساسانی و مهم در دوره معاصر روبرو می شوید. یکی از دلایل اهمیت این سایت در دنیای معاصر، ثبت آن در سال ۲۰۰۳ در فهرست میراث جهانی یونسکو ایران است.

تخت-سلیمان-میراث جهانی یونسکو ایران

 

۳ – میدان امام اصفهان | ۱۹۷۹
میدانی از عهد صفوی با ۳ بنای مهم و شاخص و یک ورودی بازار در اصفهان ساخته شده و به عنوان نصف جهان شناخته می شود، در فهرست میراث جهانی یونسکو ایران به ثبت رسیده است.

میدان نقش جهان-میراث جهانی یونسکو ایران

 

۲- پرسپولیس | ۱۹۷۹
پرسپولیس بر روی سکویی در کنار کوه رحمت ساخته شده است، مکانی پر از حجاری و سنگ تراشی است. این سایت تاریخی با کاخ هایی دارای ستون های سنگ مرمری زیبا، در دوره داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول ساخته شده است. تاریخ آن همواره مثال زدنی است و تماشای آن، هر بیننده ای را متحیر می کند. این مجموعه هم جزو آثار باارازش فرهنگی در فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران به ثبت رسیده است.

پرسپولیس-میراث جهانی یونسکو ایران

 

۱- چغازنبیل | ۱۹۷۹
چغازنبیل را دیگر تمام ایرانیان می شناسند. این اثر فرهنگی، اولین اثری است که در فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران به ثبت رسید. اگر آن را از نزدیک ندیده باشند، حداقل نام آن را بارها شنیده اند. این مکان عبادی اینشوشیناک در تاریخ عیلام بسیار باارزش بوده و هم اکنون نیز، به عنوان یکی از نمونه های اولیه معماری هرمی بسیار باارزش است. نحوه ساخت متفاوت این زیگورات با دیگر زیگورات های بابلی و آشوری و کتیبه های آجری آن، این بنای مذهبی تاریخی را خاص نموده، به طوری که بسیاری از معماران و باستان شناسان شیفته آن می شوند. این بنا پس از اکتشاف و در همان دورانی که مستشرق شناسان و باستان شناسان بر روی آن کار می کردند، در فهرست میراث جهانی یونسکو ایران به ثبت رسید.

چغازنبیل از فهرست میراث جهانی یونسکو ایران

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار