بخشی از شلوغی و رونق بازار شب عید ماهی های قرمزی هستند که در 2 هفته پایان سال وارد شهر و خیابان و در نهایت مهمان موقت خانه ها می شوند. از قدیم در فرهنگ ما ماهی قرمز بخشی از سفره هفت سین بوده گرچه در نامش سین ندارد.
کد خبر: ۷۲۴۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷ 12 March 2019
به گزارش «تابناک البرز»؛ این ماهی در برخی از شهرها پرورش داده می شود تا در روزهای پایانی سال به دیگر نقاط کشور عرضه شود و هیچ نوع نظارتی هم روی این کار وجود ندارد.

در البرز هم مانند هر استان و شهر دیگری هفته های آخر سال در گوشه و کنار خیابان و یا مغازه ها این ماهی های قرمز بخت برگشته را می بینیم که هر رهگذری را برای خریدن وسوسه می کند.

حال که طبق فرهنگ«چه درست و چه نادرست» همه مردم از خرید این موجودات استقبال می کنند لازم است نکاتی را در مورد نگهداری درست آن و همچنین پیشگیری از بیماری بدانیم.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی البرز با بیان اینکه ماهی قرمز به عنوان یک ماهی زینتی و جزئی از فرهنگ لاینفک مردم ایران به خانه ها وارد می شود می گوید: هر محصولی که در چارچون ضوابط دامپزشکی تولید و توزیع شود از نظر ما استفاده از آن در بحث خوراکی یا زینتی بلامانع است.

«سعید حسنی» اظهار می کند: در استان مزارع مجاز پرورش و تکثیر ماهیان زینتی داریم که تحت نظر بوده و با برنامه ثابت سالانه دامپزشکی نمونه برداری و پایش روی آنها انجام می شود و مورد تایید اداره دامپزشکی استان هستند. 

بسیاری از ماهی های وارد شده به استان مجوز بهداشتی ندارند

حسنی با اشاره به اینکه نزدیک عید عرضه ماهی قرمز زیاد می شود می افزاید: بسیاری از آنها بدون نظر و مجوز لازم دامپزشکی به استان انتقال داده و توزیع می شود و این ماهی ها با مجوز حمل از مبدا منتقل نشده اند چرا که پرورش آن هم قطعا غیرمجازبوده است. هر فرآورده زنده و استحصال شده باید برای جابجایی مجوز حمل بهداشتی داشته باشد که نشان دهنده سلامت آن محصول است.

وی با بیان اینکه توزیع ماهی قرمز در استان خیلی گستره است می گوید: با وجود این در اداره دامپزشکی کرج و دیگر شهرستان ها اکیپ های فعالی هستند که این مراکز را رصد می کنند و با بررسی آنها در صورت تایید نشدن سلامت ماهی ها، آنها را حذف و معدوم می کنند.

توصیه های لازم برای خریداری ماهی و تشخیص سلامت آن

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور و آبزیان اداره دامپزشکی استان می گوید: با توجه به اینکه مراکز مجاز و غیرمجاز قابل تفکیک نیستند توصیه این است که حتی المقدور از مکان هایی ماهی را خریداری کنید که حداقل از نظر ظاهری شرایط بهداشتی در آن رعایت شده باشد.

حسنی تاکید می کند: زمان خرید ماهی قرمز به چند نکته باید دقت کنید، اول اینکه ماهی چشمهایش بیرون زدگی نداشته باشد، قارچ ها و گلوله های پنبه ای شکل اطراف دهان ماهی نشانه بیمار بودن ماهی است، باله ماهی نباید تاخوردگی و شکستگی داشته باشدو شنای ماهی باید طبیعی و بدن ماهی نباید زخم داشته باشد.

وی می افزاید: برخی ماهی ها از نوع سفید رنگ هستند اما بعضی دیگر از ماهی های قرمز روی بدنشان لکه سفید دارد که نشانه بیمار بودن آن است و نباید آنها را خریداری کرد و بعضی از ماهی ها علائم عصبی دارند و مدام دور خود شنا می کنند یا فقط دور تنگ شنا می کنند که نشانه بیماری ماهی است.

حسنی با تاکید بر اینکه اداره دامپزشکی استان مسئولیت نظارت بر ورود ماهی به استان را ندارد می افزاید: در صورت مجاز بودن واحد ها مجوز حمل برای آنها صادر می کند و کنترل مجوز ورود ماهی ها به استان بر عهده نهادهای متولی و نظارتی است. 

 

برچسب ها: ماهی ، نظارت ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار