کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت بنه کهنسال روستای پروینج در فهرست آثار طبیعی- ملی خبر داد.
کد خبر: ۷۲۴۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹ 12 March 2019

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، زهرا رضایی با بیان این مطلب افزود: روستای پروینج در بخش سده، در مجاورت روستاهای چاده و آفریز و در دامنه کوهسار نارگَندَل قرار دارد.  در این روستا و در میان دره ای سرسبز و زیبا با چشم اندازی منحصر به فرد درخت بنه کهنسالی قرار دارد که در منطقه به بنه پیر مراد معروف است. این بنه کهنسال با صلابت و استواری با ظاهری شاداب و سرسبز از فاصله دور خودنمایی می کند.

وی افزود: تنه ی این درخت کهنسال از فاصله یک متری از سطح زمین به پنج تنه قطور تقسیم شده و باز هر کدام از این تنه ها به شاخه های فرعی دیگر منشعب شده اند که این موضوع باعث ایجاد تاج پوشش زیبایی برای این درخت شده است. تنه اصلی درخت دارای محیطی برابر 5 متر و هر کدام از تنه های فرعی محیط هایی از 6/1 متر تا 7/2 متر دارند. شاخه های خشکیده لابلای شاخه های سرسبز درخت نشان از پشت سرگذاردن چند دوره خشکسالی در منطقه می باشد. اطراف این بنه را کوهها و تپه های سرسبز، انواع گیاهان دارویی و علفی احاطه کرده اند. 

کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی استان ادامه داد: در کنار این درخت مجموعه ای از ظروف پذیرایی شامل وسایل چای قرار گرفته که تعدادی از اهالی روستا آن ها را وقف این درخت نموده اند تا مسافران و گردشگرانی که به دیدن این بنه پیر می آیند از این وسایل جهت تهیه چای و پذیرایی استفاده نمایند. 

رضایی افزود: دخیل های زیادی که بر شاخه های آن مشاهده میشود نشان از تقدس و احترام مردم به این درخت دارد. سرسبزی و زیبایی آن به گونه ای است که اکثر ایام سال پذیرای مردم از مناطق مختلف شهرستان قاین می باشد.  علیرغم خالی از سکنه بودن روستا، این درخت از نظر اهالی منطقه و حتی قاین بسیار ارزشمند است. پروینج در دامنه کوهسار نارگندل قرار گرفته در نتیجه دارای آب و هوایی سرد و کوهستانیست. 

وی خاطر نشان کرد: تنه دارای گره ها و پیچ خوردگی های زیادی بوده که این مسئله به زیبایی درخت افزوده است.

گفتنی است وسعت تاج این درخت معادل 5/188 متر مربع و ارتفاع درخت 10 متر است. براساس بررسی های کارشناسی سن این درخت تقریباً 600  تا 650 سال تخمین زده می شود. 

خاطرنشان می گردد مردم منطقه به این درخت علاقه زیادی دارند و در ایام تعطیل و خاص جهت تفریح به این محل می آیند و از زیبایی درخت و طبیعت اطراف آن بهره می برند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار