در همین حال شهردار شیراز در آستانه‌ی افتتاح این دو پروژه، در دیدار با اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی به درد دل در خصوص دشواری‌های این پروژه‌های سنگین عمرانی در وضعیت اقتصادی فعلی پرداخته بود و با اشاره به کاهش درآمدهای ناشی از صدور پروانه ساختمانی، افزایش ناگهانی قیمت ارز و عدم دریافت تسهیلات بانکی اذعان کرد که شهرداری شیراز با شرایط بسیار سخت مالی روبرو است.
کد خبر: ۷۲۳۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴ 07 March 2019

** تقاطع سه‌سطحی «مطهری – امیرکبیر – رحمت» بزرگترین تقاطع جنوب کشور
تابناک فارس به نقل از ریواس جنوب: تقاطع سه‌سطحی مطهری – امیرکبیر – رحمت یکی از این پروژه‌ها بود که دهه فجر امسال به بهره‌برداری رسید و به عنوان بزرگترین پروژه‌ی عمرانی فعال کشور در ماه‌های گذشته، بزرگترین تقاطع جنوب کشور نیز محسوب می‌شود.

به گفته‌ی کریم شکوهیان -رییس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز- تقاطع سه‌سطحی مطهری – امیرکبیر – رحمت، مجموعاً ۵ هزار و ۵۳۰ متر طول دارد و برای آن اعتباری بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

این پروژه‌ی بزرگ، بولوارهای رحمت، امیرکبیر، مطهری جنوبی، خیابان میثم و همچنین کمربندی شیراز را به هم متصل می‌کند.

در این تقاطع سه سطحی، ۹ رمپ، ۷۲ ستون، ۵۶۴ شمع، ۵۰۰ تن کابل پیش‌تنیده، ۶۱ هزار متر مربع آسفالت، ۷ هزار و ۵۰۰ تُن آرماتوربندی، ۶۸ هزار متر مکعب بتن‌ریزی، ۵۵ هزار متر مکعب قالب‌بندی و ۱۰ هزار متر طول تک‌لبه‌گذاری به کار رفته است.

این پروژه در سال ۹۴ کلنگ‌زنی شده بود و تا پایان سال ۹۶ حدود ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت؛ اما از ابتدای امسال با سرعتی فراتر از حد انتظار پیش رفت و سرانجام دهه فجر امسال به بهره‌برداری رسید.

** بهره‌برداری حداقلی از ایستگاه میدان امام حسین، ۷ ماه زودتر از موعد
همچنین ایستگاه میدان امام حسین (ع) قطار شهری (مترو) که بنا بود در هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری برسد به دلیل موقعیت خاص آن در مرکز شهر، سرعت یافت و دروازه‌ی ظلع شمال غربی میدان (در مجاورت استانداری فارس) همراه با کِراس‌آوِر مربوط به خط یک در اختیار شهروندان قرار گرفت.

البته عملیات این پروژه‌ی بزرگ همچنان ادادمه دارد و از حدود یک ماه پیش البته به‌گفته‌ی مقامات ارشد شهری، به‌صورت حداقلی در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

هزینه عملیات اجرایی این ایستگاه پیچیده بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان برآورد شده که برای بخش‌های بهره‌برداری شده تاکنون حدود ۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

بنا بر اعلام سیروس برزگر -مدیر پروژه‌ی ایستگاه امام حسین (ع) قطار شهری شیراز-، این ایستگاه با حدود ۳۰ هزار متر مربع زیربنا و حدود ۳۰ متر عمق یکی از بزرگترین، عمیق‌ترین و پیچیده‌ترین ایستگاه‌های متروی کشور است که در ۳ طبقه و به صورت سکو جزیره‌ای در حال احداث است.

این ایستگاه که به عنوان یک ایستگاه تبادلی و محل تلاقی دو خط قطارشهری شیراز به حساب می‌آید، ۶ دروازه‌ی ورودی و خروجی، دو کراس‌آور و یک خط ارتباطی بین خطوط یک و دو را در بر دارد.

** درد دل شهردار درباره مصائب پروژه‌های عمرانی
در همین حال شهردار شیراز در آستانه‌ی افتتاح این دو پروژه، در دیدار با اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی به درد دل در خصوص دشواری‌های این پروژه‌های سنگین عمرانی در وضعیت اقتصادی فعلی پرداخته بود و با اشاره به کاهش درآمدهای ناشی از صدور پروانه ساختمانی، افزایش ناگهانی قیمت ارز و عدم دریافت تسهیلات بانکی اذعان کرد که شهرداری شیراز با شرایط بسیار سخت مالی روبرو است.

به گفته‌ی حیدر اسکندرپور تکمیل تقاطع سه سطحی مطهری- امیرکبیر – رحمت در شرایطی انجام شد که علی‌رغم برگزاری سه مرحله مناقصه، به دلیل نوسانات قیمت مصالح، پیچیدگی عملیات اجرایی و لزوم احداث آن همزمان با عبور جریان ترافیکی در سطح بولوار امیرکبیر، هیچ پیمانکاری حاضر به همکاری با شهرداری نشد و شهرداری ناگزیر این پروژه را با همت و البته تلاش فوق‌العاده‌ی زیرمجموعه‌های خود تکمیل کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار