عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند تاکید کرد؛
یک عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: از 60 ماده معدنی در دنیا 49 شناخته شده تا 50 کانی را در استان خراسان جنوبی داریم و مهمترین ها آنها مس است که در قلعه زری، چاه شلغمی و ماهیرود قرار دارد. 
کد خبر: ۷۱۲۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴ 06 February 2019

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، محمد مهدی خطیب با بیان این مطلب افزود: خراسان جنوبی برای توسعه پایدار نیازمند توجه به بخش معدن بخصوص فرآوری کانسنگ های معدنی است.

وی افزود: جایگاه زمین شناختی خراسان جنوبی به گونه ای است که این استان خاستگاه همه مواد معدنی جز هیدروکربن ها است.

استاد دانشگاه گفت: در بخشی از معادن پتانسیل هایی است که جای کار دارد و انتظار داریم علاوه بر اکتشافات ژئوفیزیکی هوایی که انجام شده در مناطق دیگر بخصوص شرق و جنوب شرق استان عملیات ژئوفیزیک داشته باشیم تا اطلاعات بیشتر کسب کنیم. 

وی ادامه داد: تهیه نقشه های ژئوشیمیایی نیز نیاز است تا پوشش نقشه زمین شناسی کامل شود. 

خطیب گفت: صنایع جانبی به جای خام فروشی برای ایجاد اشتغال و درآمد ناخالص جزو رهیافت ها است که انتظار داریم تسهیل گری صورت گیرد. 

یک عضو دیگر هیات علمی دانشگاه بیرجند نیز گفت: از 60 ماده معدنی در دنیا 49 شناخته شده تا 50 کانی را در استان خراسان جنوبی داریم و مهمترین ها آنها مس است که در قلعه زری، چاه شلغمی و ماهیرود قرار دارد. 

محمد شیوا با اشاره به کانسنگ آهن به عنوان دومین کانی های مهم استان بیان کرد: در محدوده کانسنگ حاج الیاس 700 متر حفاری شده منیزیت خالص گرفته شده است.

وی ادامه داد: بنتونیت و لیتیوم از دیگر عناصر مهم معدنی استان است. 

این استاد دانشگاه با اشاره به ذخایر نیکل در خراسان جنوبی گفت: نیکل مخلوطی از خاک و اکسیدهای آهن در ایران منحصر به فرد است و با نیکل اکسیدی فرق می کند.

وی بیان کرد: سه سال کار کردیم که 4.5 تا 5 میلیون تن سنگ معدن نیکل با عیار یک درصد استخراج شد و موازات آن یک رگه دیگر است که می توان پیش بینی کرد این حجم استخراج به 10 میلیون تن برسد.

شیوا با اشاره به سنگ های ساختمانی و گرانیت در شاهکوه گفت: 750 کیلومتر مربع وسعت این منطقه است و این گرانیت ها خاستگاه قلع و ترانسنگ است که می توانیم مورد اکتشاف قرار دهیم و تولید قلع کشور را در این منطقه داشته باشیم. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار