مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبي:
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبي از تامین گوشت قرمز مورد نیاز بازار و حجاج در عید قربان خبر داد.
کد خبر: ۶۳۸۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵ 04 August 2018

به گزارش تابناک خراسان جنوبی: غلامرضا قوسی امروز در نشست شورای عشایری استان با اشاره به طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری گفت:پارسال 20 میلیارد تومان تسهیلات برای طرح های پرواربندی دام سبک و سنگین به عشایر خراسان جنوبی پرداخت شد.

عشایر خراسان جنوبی، آماده تامین گوشت


وی با بیان اینکه هزار و 82 متقاضی این تسهیلات را دریافت کردند افزود:70 هزار رأس دام از محل این تسهیلات خریداری و پروار بندی شد که هم اکنون 850 تن گوشت مورد نیاز بازار در حال تأمین است.


مدیرکل امور عشایری استان گفت:امسال هم در قالب تسهیلات اشتغال پایدار روستایی 164 طرح برای دریافت 32 میلیارد تومان تسهیلات به بانکها معرفی شده اند که بیشتر طرحها مربوط به پرورش دام هستند.


قوسی همچنین با اشاره به پرداخت 7 میلیارد و 200 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه از محل مدیریت بحران در سال 96 گفت:4 میلیارد تومان این تسهیلات، برای خرید نهاده های دامی و بقیه به عشایر خسارت دیده از بلایای طبیعی پرداخت شد.  


مدیرکل امور عشایری افزود: امسال این اعتبارات به 9 میلیارد و 800 میلیون تومان افزایش یافته است که در دو سر فصل عشایر خسارت دیده و کمک به صندوق های خرد زنان عشایری پرداخت می شود.


قوسی همچنین با اشاره به پایین بودن سرانه عشایر خراسان جنوبی گفت:میانگین سرانه کشوری به ازای هر خانوار یک میلیون تومان است که این میزان در خراسان جنوبی 540 هزار تومان است که باید برای ماندگاری جمعیت عشایر، این سرانه افزایش یابد.


وی افزود:با وجود اینکه شهرستانهای نهبندان، سربیشه، زیرکوه و درمیان بیشترین جمعیت عشایری استان را دارند اما کمترین اعتبار را در کمیته برنامه ریزی گرفته اند.


مدیرکل امور عشایری همچنین با اشاره به طرح کشوری اختصاص 30 درصد عوارض مالیات بر ارزش افزوده برای اجرای طرح های عمرانی عشایر گفت:امسال یک میلیارد تومان از این محل به حساب فرمانداری ها واریز شده است که 497 میلیون تومان برای اجرای 13 طرح عشایری هزینه شده است.


قوسی افزود: هزار و 243 خانوار عشایری با ساخت استخرهای ذخیره آب و نصب پنل های خورشیدی از مزایای این طرحها بهره مند شده اند.
وی با بیان اینکه شهرستانهای خوسف و بشرویه بهترین عملکرد را در اجرای طرحهای عمرانی عشایر داشتند افزود: فرمانداری های قاین، زیرکوه و درمیان تا کنون سهم عوارض 30 درصدی مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نکرده اند.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم در این نشست با تاکید بر پرداخت 30 درصد عوارض مالیات بر ارزش افزوده از فرمانداری ها خواست اعتباری را که در حسابشان موجود هست را برای اجرای طرحهای عمرانی عشایر پرداخت کنند تا حق عشایر ضایع نشود.


علوی مقدم همچنین با اشاره به سهم پایین شهرستانهای پرجمعیت عشایر استان از اعتبارات سال 97 افزود:با ارسال نامه ای به فرمانداری های نهبندان، سربیشه، زیرکوه و درمیان از آنها خواسته شود چرا با وجود اینکه جمعیت عشایری شان زیاد است، اعتبار کمی به عشایر تخصیص داده اند.


وی با گلایه از گرفتن هزینه چرای دام از عشایر گفت: با وجود اینکه عشایر خراسان جنوبی درآمد خاصی ندارند نباید هزینه چرای دام از آنها گرفته شود و منابع طبیعی استان باید چرای دام را برای آنها رایگان کند.


اسعد زاده مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مرزنشین استان هم در این نشست خرید تضمینی گوشت قرمز و تامین بازار فروش صنایع دستی را از خواسته های مهم عشایر اعلام  کرد و از جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی خواست در این خصوص چاره اندیشی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار