آیت الله دژکام در دیدار مجمع جوانان انقلابی شیراز: بس است هرچه برای رهبر تحلیل کرده و می کنیم؛ ما باید این را یاد بگیریم که وظیفه ما نسبت به ولایت؛ اطاعت است، نه اینکه برای ایشان تعیین تکلیف کنیم.
کد خبر: ۶۳۵۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲ 27 July 2018

تابناک فارس به نقل از موج:نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در دیدار مجمع جوانان انقلابی شیراز، با اشاره به اینکه جوانی در مشهد به من گفت به رهبر رسیدی بگو بیشتر از این کار را کند؛ بیان داشت: به نظر می رسد این نوع حرف زدن خلاف ادب و رفتار با ولایت است؛ حرفی که می زد انقلابی بود و چیز بدی از رهبر نمی خواست، اما بی ادبانه مطالبه می کرد؛ لذا همه جوانان انقلابی باید یاد بگیرند مؤدبانه نقد و مطالبه کنند.

وی با بیان روایتی از امام رضا(ع) در باب سکوت تصریح کرد: امام رضا(ع) در باب سکوت می فرماید: "إِنَّهُ دَلِیلٌ عَلَى کُلِّ خَیْرٍ"؛ یعنی راهنمای ما برای خیلی از خوبی ها سکوت است و باعث می شود محبت مردم را جذب کند که باید در این زمینه داستانی را از سه نفر صحابی بزرگ پیامبر اعظم(ص) خدمت شما نقل کنم.

نماینده ولی فقیه در فارس عنوان داشت: وجود مقدس امیرالمؤنین علی (ع) بعد از پیامبر (ص) حق حکومت داشت و این حق از ایشان سلب شد؛ روزی دست علی(ع) را بستند و به سمت مسجد می بردند تا از او بیعت بگیرند؛ 40 نفر حضرت را گرفته و از خانه بیرون می کشیدند تا به مسجد برسند و حضرت به این سادگی نمی آمد.

امام جمعه شیراز ادامه داد: وقتی از منزل امیرالمؤمنین خارج شدند؛ سه نفر از یاران و طرفداران حضرت، یعنی سلمان فارسی، ابوذر و مقداد ایستاده بودند؛ وقتی سلمان فارسی و ابوذر مشاهده کردند که حضرت علی(ع) را بسته و به زور می برند لب به اعتراض گشودند...

این استاد اخلاق اضافه کرد: ابوذر گفت اگر امیرالمؤمنین اجازه دهند شمشیر به دست بگیریم؛ نکته اول اینجاست؛ حرف ابوذر انقلابی بود اما تحلیل معنی حرفش اعتراض به رهبر و امام خود بود که چرا اجازه دست به شمشیر بردن را حضرت علی(ع) نمی دهد؟ که در نتیجه ی نکته اول باید بگوییم وظیفه ما اطاعت از ولی امر است یا ولی امر باید به حرف ما گوش دهد؟ اکثر مواقع ما صحبت می کنیم و می خواهیم ولی امر گوش دهد ولو اینکه در راستای هدف مقدسی سخن می گوییم اما جای بیانش اینجا نیست.

 

آیت الله لطف الله دژکام بیان داشت: امام صادق (ع) در خصوص این اعتراض ابوذر می فرماید: ابوذر به خاطر همین صحبتی که می توانست نگوید اما به زبان آورد در طول زندگی بلاهایی کشید و یک سری از سختی هایی که برای او به وجود آمد به خاطر جبران این قضیه بود که انگار نسبت به علی (ع) داوری کرده بود.

وی خاطرنشان ساخت: ما خیال می کنیم چون اهل ولایت هستیم؛ باید هر حرف را به زبان آوریم؛ جوانی در مشهد به من گفت به رهبر رسیدی بگو بیشتر از این کار را کند؛ به نظر می رسد این نوع حرف زدن خلاف ادب و رفتار با ولایت است؛ حرفی که می زد انقلابی بود و چیز بدی از رهبر نمی خواست، اما بی ادبانه مطالبه می کرد؛ لذا همه جوانان انقلابی باید یاد بگیرند مؤدبانه نقد و مطالبه کنند؛ ابوذر با همه مقاماتش به خاطر همین یک کلمه حرف، سختی کشید.

نماینده ولی فقیه در فارس در ادامه بیان این داستان گفت: سلمان فارسی نیز در آن صحنه خطاب به ابوذر گفت: لازم به استفاده از شمشیر نیست؛ چون حضرت اراده کند همه آنها جهنمی هستند؛ حال اینکه امام صادق(ع) در این خصوص نیز فرمود: سلمان فارسی به خاطر همین یک کلمه حرف که نسبت به ولی خودش به زبان آورد بعدها دچار آسیب جسمی شد.

امام جمعه شیراز افزود: اما مقداد در این میان شمشیرش را حمایل کرده، دستش به قبضه شمشیر و نگاهش به دهان علی(ع) بود؛ حرف نمی زد و منتظر اشاره ولی امرش بود تا در این راه جان دهد؛ این حرف نزدنش معنای صحیح ولایت پذیری بود لذا امام صادق(ع) می فرمایند: هر سه نفر از خوبان بودند اما مقداد از همه بهتر عمل کرد به خاطر اینکه سکوت کرد و نسبت به کار ولی امر خود تحلیل نکرد.

این استاد دانشگاه با بیان این که این ولایت پذیری یاد گرفتن دارد و عمل کردنش لازم و سخت است؛ بیان داشت: مرحوم آیت الله حائری فرمود: ما در کوره ای هستیم که داریم می پزیم و برای ظهور امام زمان(عج) آماده می شویم؛ ما باید ولایت پذیری را یاد بگیریم زیرا وقتی امام زمان (عج) آمد می خواهیم با ایشان چه کنیم؟ تبعیت می کنیم یا می خواهیم تحلیلش کنیم؟

آیت الله دژکام تأکید کرد: بس است هرچه برای رهبر تحلیل کرده و می کنیم؛ ما باید این را یاد بگیریم که وظیفه ما نسبت به ولایت؛ اطاعت است، نه اینکه برای ایشان تعیین تکلیف کنیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از انقلابیون و برخی افراد بسیار حزب اللهی اصیل، امروز به تعیین تکلیف برای رهبری می پردازند؛ امام رضا(ع) فرموده که سکوت اینجاها بهتر است زیرا وظیفه ولی امر است که تعیین تکلیف کند.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: امروزه برخورد با دولت باید چگونه باشد؟ خیلی ها به دولت انتقاد می کنند؛ اما رهبر معظم انقلاب چند روز پیش مجموعه دولت را دعوت می کند و ضمن راهنمایی های لازم از آنها حمایت می کند، حال عرض می کنم رهبر و ولی امر می داند دارد چه کار می کند و این ما هستیم که نمی دانیم.

امام جمعه شیراز افزود: نباید جوری رفتار کنیم که نسبت به ولی امرمان رفتار اشتباه داشته باشیم ولو اینکه خود آقا می داند ما سربازش هستیم، اما مهم این است که چگونه سربازی کنیم، باید حرف ها و رفتار ما مایه دل خوشی ایشان باشد تا در پی آن امام زمان(عج) از ما راضی شود.

آیت الله دژکام در ادامه سخنانش به حدیث دیگری از امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در حدیثی دیگر می فرماید: "إِذَا ذَکَرْتَ اَلرَّجُلَ وَ هُوَ حَاضِرٌ فَکَنِّهِ وَ إِذَا کَانَ غَائِباً فَسَمِّهِ.ٌ"، یعنی وقتی در جمعی، شخصی نشسته و می خواهید از او نام ببرید؛ با آداب و احترام اسمش را صدا کنید یعنی اینکه در آداب الهی و دینی و در زبان فارسی این رسم است و باید فامیل افراد را با آداب و احترام بر زبان بیاوریم.

وی افزود: هیچگاه شخص را کوچک نکنید زیرا وقتی او کوچک می شود، دیگر نمی توان با وی بحث کرد؛ تا وقتی مدار بر احترام است مجادله احسن رخ می دهد و به محض اینکه احترام از بین برداشته شد دیگر مجادله احسن نخواهیم داشت اما اگر کسی غایب هست بخواهیم بدون القاب اسم ببریم فرموده اشکالی ندارد.

نماینده ولی فقیه همچنین به حدیث سومی از امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: حضرت فرمودند: "التَّوَدُّدُ إِلَى النَّاسِ نِصْفُ الْعَقْل"، یعنی اینکه شما اگر بتوانید با مردم اظهار دوستی کنید نصف عقل است؛ امروزه ما در خیابان راه که می رویم خصوصاً با توجه به جو این روزهای کشور و عدم اعتماد و جنگ روانی که به جود آمده؛ در گوش بزنیم بلکه می توانیم یک لبخند بزنیم و همین را هم دریغ می کنیم.

امام جمعه شیراز خطاب به مجمع جوانان انقلابی شیراز تأکید کرد: شما جوانان انقلابی این روزها باید به مردم زیاد ابراز محبت کنید و اگر دیدید قضیه تبدیل می شود به چیز دیگری آن را رها کنید که خدا کارتان را پیش نمی برد.

این استاد اخلاق به حدیث دیگری از امام رضا(ع) اشاره کرد که حضرت فرمود: "إِنَّ اَللَّهَ یُبْغِضُ اَلْقِیلَ وَ اَلْقَالَ وَ إِضَاعَةَ اَلْمَالِ وَ کَثْرَةَ اَلسُّؤَالِ" یعنی خدای متعال چند چیز را دوست ندارد و مورد نفرت است؛ که یکی از آنها سروصدای زیادی به پا کردن است؛ و گفت: در اینجا من یک آسیب شناسی درون جریانی از خودمان داشته باشم؛ ما معمولاً به جای اینکه کار را به مرحله آخر برسانیم، سروصدا کردیم و همان جا که سروصدا کردیم، زمین خوردیم چون خدا دوست ندارد.

آیت الله دژکام ادامه داد: علی(ع) در نهج البلاغه فرمود: در جنگ جمل اصحاب جمل سروصدا کردند و رعد و برق راه انداختند اما من سروصدا راه نمی اندازم و مثل ابری هستم که تا نبارم صدای رعد بلند نمی شود؛ صدای رعد بلند است اما باران نمی آید و این به چه درد مردم می خورد؟؟ خدا هم این را دوست ندارد.

وی اضافه کرد: جریان های سیاسی همراه و دلسوز انقلاب اسلامی باید یاد بگیرند به جای رعد و برق، برای مردم مانند باران رحمت باشند و ببارند، وقتی اینگونه شد خدای متعال هم به کار آنها برکت می دهد.

نماینده ولی فقیه در فارس بیان داشت: خدای متعال ضایع کردن مال را دوست ندارد، ضایع شدن اموال عمومی را دوست ندارد؛ وقتی اطراف خود را نگاه کنیم متوجه می شویم چقدر خودمان اموال عمومی را ضایع می کنیم، اموال شخصی که بماند؛ و این کار ار خدا دوست ندارد.

امام جمعه شیراز افزود: بنده زیاد میبینم که مثلاً حتی لباسی داریم که می شود آن را پوشید اما به اسم کهنه بودن آن را ضایع می کنیم و کنار می گذاریم؛ در قدیم لباس ها با وصله هم استفاده می کردند، امروزه امکانات زیاد شده است اما این دلیل نمی شود که آنها را حیف و میل کنیم.

آیت الله دژکام در ادامه گفت: خدا زیاد سؤال کردن را هم دوست ندارد؛ این زیاد سؤال کردن به معنی پرسیدن سؤال علمی نیست و به معنی این است که یک نفر یک خواسته ای دارد و همه را به زحمت می اندازد؛ به اندازه ای که طرف مقابل مفهوم سؤالت را بفهمد کافی است؛ حتی گاهی همین حضور کافی است.

وی اضافه کرد: کثرت سؤال خوب نیست و خدا دوست ندارد چون این حدیث ریشه قرآنی دارد؛ یک عده ای هستند نیازمندند اما لج نمی کنند و یک بار می گویند و همین کافی است؛ این ها را باید در جامعه فرهنگ کنیم و متأسفانه این موارد در حالی که بیانات ائمه ما هست آموزش داده نشده است.

نماینده ولی فقیه ابراز داشت: امروزه در کشور مشکلات اقتصادی داریم و این مشکل بزرگی است اما همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند آن چیزی که در دراز مدت ضرر بیشتری خواهد زد، مشکل فرهنگی است؛ ما یاد ندادیم و تربیت نکردیم و اکنون هم خیلی از بزرگواران انقلابی هم، شاید آداب اسلامی را آن طور که باید رعایت نمی کنند و باعث می شود به مشکل بر بخوریم و من در اینجا و در همین ایام مبارک از شما جوانان انقلابی می خواهم به این موارد خیلی دقت کنید تا دل رهبری و امام زمان(عج) را شاد کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار