در آستانه حادثه هفتم تیر مطرح شد
امام جمعه بیرجند در سخنانی به مناسبت حادثه هفتم تیر بیان داشت: امروز با وجود پیشرفته ترین سلاح های جنگی اما می بینیم کشورها به وسیله واژه ها با هم می جنگند. لذا باید برای ایجاد بصیرت در جامعه تلاش شود. ایشان وجود فرهنگ لغت واژه ها برای تبیین معانی مختلف واژه ها که در عرصه های گوناگون مورد نزاع است را ضروری دانست.
کد خبر: ۶۲۴۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۴ 30 June 2018

تابناک خراسان جنوبی: حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز پنجشنبه به مناسبت هفتم تیر سالروز شهادت آیت الله دکتر بهشتی و یاران انقلاب در جمع طلاب و روحانیون بیرجند با اشاره به روند جنگ ها از ابتدای پیدایش بشر تاکنون اظهار داشت: جنگ های امروزی با سلاح های پیشرفته نیست بلکه در حال حاضر جوامع با واژه ها به جنگ هم می روند. 


به نقل از ایرنا امام جمعه بیرجند در سخنانی به مناسبت حادقه هفتم تیر بیان داشت: بعضی کشورها مجهز به انواع سلاح های اتمی مخوف هستند اما از ترس دور آن را دیوار می کشند پس آنها نمی توانند پیروزی را رقم بزنند. 


امام جمعه بیرجند با بیان اینکه کشور ما نیز از جنگ واژه ها مصون نیست افزود: شایسته است برای ایجاد بصیرت در جامعه یک فرهنگ لغت تدوین و انواع واژه ها در آن با معنای محاوره و عرفی، لغوی، علمی، دینی، سیاسی و استثماری مشخص شود.


وی تاکید کرد: وقتی برای یک واژه پرونده ساخته یا قانونی براساس آن تصویب می شود باید معنای آن تبیین شود. 
حجت الاسلام و المسلمین عبادی آزادی را نمونه ای از این واژه ها عنوان کرد و گفت: کلمه آزادی که با آب و تاب گفته می شود باید دید متکلم با چه کسی حرف می زند. 


وی با اشاره به تعابیر متعدد آزادی از لحاظ سیاسی، عرفی، دینی و استثماری عنوان کرد: وقتی پیش از آن که مخاطب بفهمد مراد متکلم از کلمه آزادی چیست کف می زند، این یعنی جامعه در حال شکست خوردن است. 


نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: آزادی به معنای عقلی و دینی بهترین معنا را دارد که انسان یک موجود انتخاب گر بوده و اگر در این زمینه کلمه آزادی بیان شود بسیار زیبا است. 


وی به نمود آزادی در انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: اما در معنای استثماری دشمن آزادی های دیگر را قربانی آزادی مورد نظر خود کرده و مخاطب هم نمی فهمد و امضا می کند.


عبادی با اشاره به غفلت جامعه در این زمینه تصریح کرد: آنقدر نابکاری صورت می گیرد که کنوانسیون هایی در مجلس مطرح می شود و با وجود نصایح رهبر معظم انقلاب، همه نگران هستند که نماینده ممکن است معنای آن را نداند و امضا کند. 


وی گفت: حتی در فرانسه که مهد آزادی جهان است آزادی در معناهای خاصی محصور است مثلا آنجا کسی جرات ندارد در خصوص افسانه هولوکاست که اروپایی ها ساخته اند تردید کند. 


وی به حادثه هفتم تیر و شهادت آیت الله بهشتی و جمعی از یاران انقلاب اشاره کرد و افزود: انقلاب براساس ارزش های الهی به وجود آمده اما چون به وظایف خود عمل نکرده ایم دیگران با ما بازی می کنند. 

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار