یادداشتی بر صحبت ها معاونت سیاسی امنیتی اجتماعی استان:
معاونت سیاسی امنیتی اجتماعی استان طی سخنانی به موضوع روابط عمومی و نقش آن در مدیریت دستگاههای دولتی پرداخت. وی از روابط عمومی ها خواست رویکردهای سازنده در عملکرد سازمان خود را پیگیری کنند. وی همچنین از اینکه روابط عمومی ها در دهه فجر به سمت بیان پروژه ها رفته اند انتقاد کرد. حسینی گفت روابط عمومی ها نباید از کار خود نا امید شوند.
کد خبر: ۵۵۹۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶ 31 January 2018

تابناک خراسان جنوبی: روز گذشته در همایش تجليل از روابط عمومي هاي برتر استان، حسینی معاونت سیاسی، امنیتي و اجتماعي استان طی سخنانی به موضوع روابط عمومی و نقش آن در مدیریت دستگاههای دولتی پرداخت. با توجه به اینکه صحبت های ایشان از اهمیت بالایی برخوردار است و می توان آنها را کلیدی دانست به آن پرداخته ایم. روشن است آنچه در این نوشتار می ­آید نقض کننده  تلاش های ارزنده همکاران روابط عمومی در دستگاه های دولتی نیست اما همانطور که معاونت سیاسی، امنیتي و اجتماعي استان بیان داشته اند بیانگر خلاء های مهمی در این بخش است. خلاء هایی که ممکن است حتی خود روابط عمومی ها هم متوجه آن نباشند.

 

معاونت سیاسی امنیتی اجتماعی استان در این جلسه به بایسته ­های مهمی در حوزه اطلاع رسانی و روابط عمومی اشاره کرده اند که به نظر می­رسد نگاه ویژه ای است و خوب است در رسانه های استان نیز به دقت روی آنها تامل لازم صورت گیرد.

 

حسینی در این همایش بیان داشت: «بايد انسجام فکري در روابط عمومي هاي دستگاه هاي اجرايي به وجود آيد تا بتوانند اقدامات موثري در حوزه فعاليت خود انجام دهند». پیش نیازهای صحبت ایشان این است که در ابتدای امر بسیاری دستگاههای دولتی استان در بخش روابط عمومی سازمان خود توجه و تمرکز لازم را داشته باشند، موضوعی که با ضعف­ های زیادی همراه است.

 

شاید خوب باشد برخی از این دستگاهها در ارتباط با عملکردشان در حوزه روابط عمومی خود و میزان بکارگیری آن در راستای برنامه ها و اولویت هایی که دارند به ارائه گزارش بپردازند. موضوعی که دست کم می تواند نشان دهد آنها از یک روابط عمومی موثر چقدر فاصله دارند. حال آنکه به عنوان دستگاههای اجرایی که در بخش خدمات دهی به مردم استان فعال هستند برای آنها یک اولویت مهم به شمار می رود.

 

در ارتباط با سخنان معاونت محترم استانداری خراسان جنوبی باید توجه کرد: زمانیکه برنامه های لازم در هر بخش یا دستگاه دولتی تنظیم شده باشد می­توان امید داشت این برنامه با هم بتوانند یک انسجام مطلوب را پیدا کنند. اما تا زمانیکه روابط عمومی ها روندی غیر موثر داشته و نقش قابل توجهی در عملکرد مجموعه و دستگاه خود بر عهده ندارند، طبیعی است پیگیری انتظار انسجام فکری دور از دسترس خواهد بود. حال آنکه اگر این شرایط ناشی از نادیده انگاشتن بخش های روابط عمومی توسط روسای دستگاهها باشد خود ضعف مهمتری به شمار خواهد رفت.

 

حسینی که سرپرستی معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی را نیز عهده دار است اظهار داشت: «روابط عمومي ها بايد نگاه مديران را به اين سمت سوق دهند که همه اقدامات براي مردم و اثرگذاري در زندگي آنان و تقويت اميد در جامعه باشد». وی در این زمینه یاد آور شد: «كارهايي كه براساس عقلانيت شكل مي گيرد آرام اما مستحكم است».  اشاره درستی که باز هم با روابط عمومی های عجله ای و خلاصه شدن در برونداد گزارش های غیر موثر در مقاطع زمانی خاص هیچ گونه همخوانی ندارد.  

 

سرپرستی معاونت هماهنگی امور اقتصادی بیان داشت: «در دهه مبارکه فجر انقلاب اسلامی تمام افکار به سمت بيان پروژه ها رفته در حالي كه بايد با عوامل به وجود آورنده انقلاب كه مردم بودند ارتباط برقرار كنيم و به نگاه همياري، اخلاق و مردم و جايگاه آن توجه شود».  تمام فعالان رسانه ای و روابط عمومی ها تصریح خواهند کرد که این صحبت برای استان خراسان جنوبی چقدر اهمیت دارد. استانی که همیشه در مقاطعی مانند دهه فجر یاهفته دولت مواجه با گزارش های پر حجم از پروژه هایی است که گاهی قرار است محقق شوند یا در صورت تحقق جنبه برجسته ای برای اطلاع رسانی در آنها نمی توان یافت. این در حالی است که کلیه روابط عمومی ادارات استان اساسا به این مقوله توجه چندانی نشان نمی دهند. به این ترتیب اغلب موضوعات در بخش روابط عمومی ادارات دولتی خصوصا در مناسبت هایی همچون دهه فجر یا هفته دولت به صرف گزارش های کلی از پروژه ها، مبلغ پروژه ها، آمار گاها خیره کننده پروژه ها و جنبه هایی گاها ناملموس اشاره دارند.

 

معاونت سیاسی، امنیتي و اجتماعي استان طی اظهارات سازنده فوق خلاء های مهم در روابط عمومی ها که به نوعی بیانگر فرهنگ مدیریتی رایج در این سازمان های استان است به خوبی سه اشکال اصلی این بخش را به شکل مناسبی به حاضران انتقال داده اند. اینکه روابط عمومی ها بتوانند در راستای فعالیت های سازمان یا اداره خود موثر باشند، قطعا باید توسط مدیران و مسئولان روابط عمومی ها مورد توجه قرار گیرد. استفاده از راهها و شیوه های اختصاصی هر اداره و بهره گیری از ابتکار و قدرت عمل باید در دستور کار روابط عمومی ها قرار گیرد. از طرفی باید به جای انعکاس موضوعات پر حجم آن هم در بازه های زمانی خاص به فکر  حرکت های پایدار و مستمر بود.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه روابط عمومي ها نبايد از کار خود نا اميد شوند، گفت: «مردم مي خواهند که مديران صحبت هاي آنان را بشنوند و روابط عمومي ها بايد در اين زمينه كار كنند».

 

تابناک خراسان جنوبی بنابر وظیفه رسانه ای خود از اظهارات دقیق  معاونت سیاسی، امنیتي و اجتماعي استان و طرح نگاه های درست در ارتباط با موضوعات مربوط به روابط عمومی سازمان ها، قدردانی می کند. امید که روسای ادارات و مدیران روابط عمومی ها به نکات مهم فوق به میزان لازم توجه کنند.

مدیر مسئول 
تابناک خراسان جنوبی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار