ثبت ملی مهارت و دانش عامه ساخت سرمه چشم در خراسان جنوبی انجام شد. هنر سُرمه سازی در بیشتر شهرستان ها و روستاهای خراسان جنوبی متداول است و تولید سنتی آن هنوز هم در برخی مناطق استان رواج دارد.
کد خبر: ۵۳۱۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۹ 30 November 2017
تابناک خراسان جنوبی: به نقل ار باشگاه خبرنگاران برآبادی،مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت ملی مهارت و دانش عامه ساخت سرمه چشم در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: سُرمه سازی در بیشتر شهرستان ها و روستاهای خراسان جنوبی متداول بوده و هنوز هم در برخی مناطق به قوت خود باقی است.

وی با بیان اینکه مردم استان بر این باور هستند که سُرمه برای اغلب بیماری های چشم مانند ورم، االتهاب چشم بسیار مفید است،افزود:همچنین از سرمه در مراسم و آئین های ولادت و ازدواج استفاده می شده است.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: مواد لازم و همچنین وسایلی که برای ساخت سرمه استفاده می شود در بیشتر نقاط یکی است که عمده ترین و اصلی ترین مواد بکار رفته چربی گوسفند است که در زمان های قدیم برخی از افراد به جای چربی گوسفند از چربی آهو استفاده می کردند.

برآبادی افزود: همچنین در ساخت سرمه از داروهای گیاهی و مغزیجات مانند بادام، هسته زردآلو و شفتالو(هلو) که بیشتر آنها خاصیت سردی دارند استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه با انجام مصاحبه با افراد مختلف قدمت این مهارت در استان به بیش از 100 سال می رسد،گفت: این مهارت در تاریخ 21/8/96 ثبت میراث معنوی کشور(ناملموس) شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار