محمدرضا مجیدی در نشست تخصصی میراث مکتوب ایران اسلامی و حافظه جهانی اظهار داشت رویکرد بین المللی به ظرفیت های میراث فرهنگی در استان وجود ندارد. وی با اشاره به پیشنهاد تشکیل ستاد معرفی توانمندهای استان، گفت از ده سال پیش قرار است تشکیل شود ولی تاکنون انجام نشده است.
کد خبر: ۵۳۱۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۸ 30 November 2017

تابناک خراسان جنوبی: به نقل از شبستان، محمدرضا مجیدی در نشست تخصصی میراث مکتوب ایران اسلامی و حافظه جهانی اظهار داشت رویکرد بین المللی به ظرفیت های میراث فرهنگی در استان وجود ندارد. وی با اشاره به پیشنهاد  تشکیل ستاد معرفی توانمندهای استان، گفت از ده سال پیش قرار  است تشکیل شود ولی تاکنون انجام نشده است.

در ضرورت برگزاری این نشست و اجرای این کارگاه آموزشی همین بس که اگر بنا است حوزه فرهنگ ملی در شرایط خطیری که برخی از مصادره ها در حال انجام است بتواند خود را حفظ کند توجه به این حوزه است.

وی با اشاره به کمیته ملی حافظه جهانی و شکل گیری آن در چند استان، گفت: باید در این استان شورای هماهنگی نهادهای مسئول میراث مستند شکل بگیرد.

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی با بیان اینکه سنت عظیم وقف می تواند به حفظ میراث مستند کمک کند، تاکید کرد: اگر بنا است این مواریث بماند جزء با سنت پسندیده وقف امکان پذیر نیست چرا که امکانات دولتی بسیار محدود است و باید بخش خصوصی وارد میدان شود.

مجیدی به طرح مجمع خیرین حافظین میراث مکتوب اشاره کرد و ادامه داد: آمادگی داریم در نشست عامی این موضوع را فراگیر کنیم باید این فرهنگ سازی شود بسیاری از مواریث ما در صندوقچه ها است بنابراین قبل از آنکه از بین بروند باید فکری کرد.

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی با تاکید بر اینکه باید شعبه استانی کمیته ملی حافظه جهانی در استان شکل بگیرد، گفت: خراسان جنوبی در حوزه میراث مکتوب غنی است اما شناخته است و کتب خطی فراوان است اما کسی نمی داند کجاست لذا باید در عموم مردم با فرهنگ سازی نسبت به شناسایی و حفظ آثار تاریخی و اسناد مکتوب دغدغه ایجاد کنیم.

مجیدی با بیان اینکه باید بانک اطلاعات میراث مستند در خراسان جنوبی ایجاد شود، بیان کرد: دانشگاهیان باید تهیه این بانک اطلاعات میراث مستند را برعهده بگیرد و وارد عرصه شود و احیای نسخ خطی مدیون یک کار دانشگاهی است.

وی با تاکید بر اینکه میراث مستند متعلق به همه جهان است، افزود: اهداف برنامه حافظه جهانی ا حفظ و نگهداری آثار، دسترسی به آنها و نیز آگاهی رسانی و اطلاع رسانی است.

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی خاطر نشان کرد: تاکنون آثار گراسنگی ملی زیادی در حافظه جهانی ثبت شده است و امیدواریم در خراسان جنوبی نیز ابتدا آثار را ثبت ملی و منطقه ای و سپس در حافظه جهانی به ثبت برسانند.

مجیدی با اشاره به اینکه گلایه مندی از اینکه رویکرد بین المللی در استان وجود ندارد، گفت: ده سال پیش تشکیل ستاد معرفی توانمندهای استان تشکیل شود را پیشنهاد دادم اما تاکنون انجام نشده است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار