استاندار خراسان جنوبی در دیدار با مدیرکل اداره اوقاف و امور خيريه استان
استاندار خراسان جنوبی در دیدار مدیرکل و کارکنان اداره اوقاف و امور خيريه استان به موضوعات مهمی در این رابطه پرداخت. وی تطبیق وقف با شرایط زمانی و مکانی همراه با ترویج شکل های جدید وقف را مهم عنوان کرد. استاندار خراسان جنوبی امانتداری را برای اعتماد واقفین ضروری دانست.
کد خبر: ۵۲۸۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶ 22 November 2017

تابناک خراسان جنوبی: به نقل از روابط عمومی استانداری، استاندار خراسان جنوبی در دیدار مدیرکل و پرسنل اداره اوقاف و امور خيريه استان عنوان داشت: وقف را جزو اصول مهم ديني و اعتقادي مسلمانان است و از منظر اجتماعي وقف زيباترين پديده و جلوه مشاركت هاي مردمي است كه در همه جاي دنيا نيز وجود دارد.

وقف ریشه در اعتقادات دارد

استاندار خراسان جنوبی، با بيان اينکه وقف منحصر به مسلمانان و دين اسلام نيست، و ساير کشورها و اديان نيز موضوع وقف و كمك به جامعه انساني و ساير انسان ها به اشكال و انحاء مختلف عمل مي کنند. مروج الشریعه، با اشاره به اینکه وقف مسئله ای مهم و ريشه در اعتقادات ديني و مذهبي مردم دارد، خاطر نشان ساخت: وقف داراي يك پيشينه با ارزش فرهنگي و اعتقادي است كه ارزش واقعي وقف را تبيين مي كند.

لزوم تطبیق وقف ها با شرایط زمانی و مکانی 

وی با توجه به اهمیت ویژه وقف، گفت: عوامل زماني و مکاني در موضوع وقف و مصاديق آن وجلب مشارکت هاي مردمي بسيار مهم و حائز اهميت است، از اين رو توجه به اقتضاي زمان براي جلب مشارکت مردم يكي از اساسي ترين رسالت هايي است كه متوليان وقف بر عهده دارند.

وی با اشاره به ریشه باارزش وقف در سنن و فرهنگ اعتقادی مردم، بيان کرد: اين ريشه ها ارزش هاي حاکم بر وقف را براي همه نسل ها تبيين مي کند اما چارچوب ها، مصاديق و روش هاي جذب مردم به اين سنت حسنه به شرايط زمان بستگي دارد.

لزوم اعتماد عمومی و امانتداری نسبت به وقف

مقام عالی دولت در استان، اعتماد عمومی به وقف را مهمترین عامل در ارتقاي سطح کمي و کيفي وقف در جامعه برشمرد و خاطر نشان ساخت: يکي از مهمترين عوامل ايجاد اين اعتماد شفافيت در وقف و عمل به نيات واقفين است كه اين دو عامل مهم موجب تقويت اعتماد عمومي و ارتقاي سطح وقف در جامعه خواهد بود.

مروج الشریعه، همچنین بر لزوم امانت داری نسبت به صاحبان وقف تأکيد کرد و گفت: بايد متوليان اميني براي اجراي موقوفه عين نيات واقف باشيم و نه بر اساس سليقه شخصي بلکه بر اساس احكام فقهي در اجراي نيات واقفان عمل كنيم.

استاندار خراسان جنوبی، اضافه کرد: شفافیت در اجرای نيات واقفين سبب جلب اعتماد مردم شده که اين اعتماد فرهنگ وقف را گسترش مي دهد و در نهايت سبب مي شود وقف از انحصار چند مسئله خاص خارج شود.

آسیب نگاه تک بعدی به وقف

استاندار خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه وقف دارای روش ها و اشکال مختلفي است، تصريح کرد: وقف مي تواند در تمامي حوزه ها و بخش هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي ،بهداشت ودرمان ،فناوري و... به منصه ظهور رسيده و خود را نشان دهد ؛ از اين رو نگاه تك بعدي به وقف بايد به عنوان يك آسيب مورد توجه مسئولين و متوليان امر قرار گيرد.

ترویج شکل های جدید وقف

مروج الشریعه، با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی در زمينه وقف هاي جديد در جامعه، عنوان داشت: در اشاعه اين فرهنگ شايد ورود مستقيم نتيجه بخش نباشد بلکه مي توان در اين راه از اساتيد دانشگاهي، پزشکان و ساير افرادي كه داراي جايگاه علمي و فرهنگي در كشور هستند استفاده كرد.

وی با بیان اینکه بايد وقف را به يک برند ملي و بين المللي تبديل کنيم، گفت: ظرفيت بسيار مهمي در دست داريم اما چگونگي شناخت نيازمندي هاي زمان براي استفاده از اين ظرفيت بسيار مهم است. مقام عالی دولت در استان، همچنین بر نیازمندي هاي روز جامعه در زمينه وقف هاي جديد اشاره کرد و افزود: در حال حاضر فرهنگ کارآفريني در جامعه بسيار پايين است و به موقوفاتي براي اشاعه فرهنگ کارآفريني در كشور نياز داريم.

استاندار خراسان جنوبی، وقف برای کتابخوانی و توسعه کتابخانه ها، راه اندازي آزمايشگاه هاي پزشکي، مشاوره ژنتيك، چاپ كتاب، تحصيل دانشجويان و دانش اموزان و انجام كارهاي علمي را از جمله نيازمندي هاي روز جامعه عنوان كرد و گفت: بايد اين نيازمندي هاي روز شناسايي و به جامعه معرفي شود تا بتوان از مشاركت مردم براي رفع اين نيازمندي ها در قالب وقف استفاده كرد.

نگاه تک بعدی به وقف یک آسیب است/ وقف را به یک برند بین المللی تبدیل کنیم/ ترویج شکل های جدید وقف

منبع: تابناک
برچسب ها: وقف ، مروج الشریعه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار