در حاشیه برداشت زرشک
فصل برداشت زرشک در استان خراسان جنوبی ادامه دارد و اغلب کشاورزان این استان در حال برداشت محصولات خود هستند. برآورد می شود با بهره برداری کامل از واحدهای و بارگاه های زرشک این استان قابلیت نگهداری 30 هزار تن محصول زرشک را پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۵۱۷۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱ 30 October 2017

تابناک خراسان جنوبی: فصل برداشت زرشک در استان خراسان جنوبی ادامه دارد و اغلب کشاورزان این استان در حال برداشت محصولات خود هستند. شاید اگر در این ایام گذری از مسیرهای حاشیه روستاهای قایتات، قهستان و بیرجند داشته باشید خانواده هایی را ببینید که مشغول چیدن زرشک هستند. اما این محصول پس از برداشت چه سرنوشتی دارد. به طور قطع بخشی از این محصول به صورت مصرفی و خوراکی استفاده خواهد گردید. اما عمده آن وارد مسیرهای صنعتی و نیمه صنعتی می شود.

زرشک برای تبدیل شدن به محصول نهایی و استفاده در صنایع مکمل غذایی و دارویی راه زیادی دارد. این محصول پس از برداشت که به صورت دستی انجام می ­گیرد طی فرایندی خشک و از برگ و شاخه پاک شده و پس از مدتی در نهایت دم آن از دانه های زرشک جدا می ­شود. سپس بنابر درجه کیفیتی که دارد برای استفاده در جاهای مختلف طبقه بندی و وارد مدل­های عرضه متفاوت خواهد شد.

بنابر اظهار رئیس جهاد کشاورزی این محصول به حدود 30 کشور صادر می­شود. هاشم ولی پور مطلق در گفت و گو با ایرنا از تولید 18000 تن محصول زرشک استان خراسان جنوبی خبر داده است که در سطحی شامل 15 هزار و 13 هکتار زیر کشت زرشک مورد برداشت قرار می گیرد. که 2 هزار و 174 هکتار آن قابلیت باروری ندارد.

ولی پور مطلق اظهار داشت: 25 هزار خانواده در کاشت، داشت و برداشت این محصول در استان فعالیت می کنند. این محصول در این زمان به قیمت توافقی هر کیلوگرم 4500 تومان داد و ستد می­ شود.

وی افزود اکنون 10 کارخانه فرآوری با ظرفیت اسمی 11 هزار و 348 تن و همچنین 308 بارگاه بهداشتی زرشک، جواز تاسیس دارند که از این 308 بارگاه تا کنون 101 واحد بهره برداری شده اند. برآورد می شود با بهره برداری کامل بارگاههای زرشک استان قابلیت نگهداری 30 هزار تن محصول زرشک را پیدا خواهد کرد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اکنون 22 واحد فرآوری دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت کل اسمی هفت هزار و 518 تن در شهرستان های بیرجند، سربیشه، قاین و درمیان مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: براساس گزارش چهار ماه نخست امسال از واحدهای تولیدی حدود پنج هزار تن محصول زرشک به ارزش ریالی 150 میلیارد ریال در استان به صورت محصولات آب زرشک، شربت، کنسانتره، پودر، بسته بندی و غیره فرآوری شده است.

به نظر می رسد تحقق حجم تولید 30 هزار تنی زرشک می تواند اقتصاد منطقه را کاملا دگرگون کند. این مهم خود نیاز به توجه و تقویت ارزش زرشک و توسعه بازاریابی آن برای سالهای پیش رو است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار