ارتقاء ارزش و جایگاه زرشک در بازار و نقش آن برای توسعه استان
با شروع فصل برداشت محصول زرشک شاهد حضور کشاورزان و باغداران استان خراسان جنوبی برای برداشت زرشک تا پایان آبان ماه خواهیم بود. چیزی که بیش از تیغ و خارهای زرشک این روزها بر دل کشاورز زرشک زخم می زند عدم توجه متولیان به مدیریت قیمت این محصول در بازار و ارتقاء ارزش آن است.
کد خبر: ۵۰۹۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱ 16 October 2017
تابناک خراسان جنوبی: با شروع فصل برداشت محصول زرشک در استان خراسان جنوبی شاهد حضور  کشاورزان و باغداران این استان برای برداشت زرشک تا پایان آبان ماه خواهیم بود. زرشک محصول مهمی است و طی سالیای اخیر سطح پوشش درختان زرشک در این استان بسیار افزایش یافته است. با این حال رونق بازار زرشک امری است که هنوز در انتظار اقدامات اساسی برای تسهیل ورود آن به بازارهای جهانی است. تا بلکه از این رهگذر به تقویت اقتصاد کشاورزان منطقه کمک شود.

شاید چیزی که بیش از تیغ و خارهای زرشک این روزها بر دل کشاورز زرشک زخم می زند عدم توجه متولیان به مدیریت قیمت  این محصول در بازار و  ارتقاء ارزش آن است. انتظاری به حق که با مدیریت بازار و جلوگیری از خرید نازل این محصول می تواند برای سودجویی دلالان و واسطه ها و خرید ارزان از کشاورز جایی را باقی نگذارد. اتفاقی که باز هم در روزهای آغاز برداشت این محصول در حال وقوع است.

 این روزها شاهد خرید زرشک تر به قیمت های نازل 3 تا 4 هزار تومانی از کشاورزان هستیم.  برخی کشاورزان به دلیل محدودیت های مالی و مشکلاتی که در نگهداری و مراحل پس از برداشت پیش رویشان وجود دارد به ناچار تن به آن می دهند. این اتفاق هر ساله موجب از دست رفتن دسترنج کشاورزان می شود. موضوعی که ناشی از بی توجهی برای ارائه یک راهکار بلند مدت و همه جانبه در این زمینه است.

مشکلات کشاورزان زرشک قبل و بعد از برداشت
زرشک محصولی است که مراحل پس از برداشت آن روی کیفیت محصول نهایی برای عرضه اثر دارد که از آن جمله خشک کردن زرشک و پاک کردن آن و نگهداری آن  برای سه تا پنج ماه و گاهی هم بیشتر است. داشتن امکانات و فضای مناسب و سوله های ذخیره و نگهداری از زرشک برای بسیاری کشاورزان خرد سخت  است. مراحل پیش از برداشت زرشک هم همواره تابع  بارندگی و آب موجود برای آبیاری زرشک است. که خشکسالی ممتد ده ساله اخیر همواره نیز حجم برداشت محصول را کم نموده است. بطوریکه یک سال مقداری بیشتر و سال بعد آن کمتر برداشت می شود. 

لزوم  ارتقاء شکل عرضه و چرخه فروش زرشک و فرآورده های آن
با توجه به حجم بالای تولید زرشک و استراتژیک بودن زرشک برای استان خراسان جنوبی ایجاد بازارچه هایی برای عرضه این محصول می تواند چاره اندیشی مهمی باشد که باید جهادکشاورزی استان و معاونت اقتصادی استانداری خراسان جنوبی به آن اهتمام داشته باشند. 

تمرکز بر تنوع بهره برداری از این محصول و گسترش بازار دارویی و محصولات غیر غذایی از زرشک امری است که باید توسط مسئولان برای تقویت کشاورزی استان دنبال شود. این محصول قابلیت تولید نوشیدنی های لذیذ، سس ها و دیگر مکمل های غذایی را داراست. لذا باید چرخه تولید فراورده های زرشک در استان تقویت شود. امری که اشتغالزایی نیز به دنیال خواهد داشت. در کنار این باید بازارهای جدید برای این محصول تعریف راهکارهای معرفی و بازاریابی جدید و راه اندازی بازار مجازی این محصولات در دستور کار قرار گیرد. 

18 هزار تن تولید زرشک در استان خراسان جنوبی
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با تسنیم  اظهار داشت: امسال برآورد می شود که 18 هزار  تن زرشک خشک در استان تولید شود و در آمد امسال زرشک کاران حدودا 270 میلیارد تومان خواهد بود که از  سطح زیرکشت  15 هزار هکتاری زرشک و 12 هزار و 840 هکتار مفید در استان بدست می آید که نسبت به سال گذشته 10 تا 15 درصد افزایش خواهد داشت. این میزان 98 درصد برداشت زرشک در کل کشور است. 

قاینات، زیرکوه، درمیان و بیرجند رتبه های اول تا چهارم تولید زرشک در استان 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: قاینات با 4 هزار و 230 هکتار سطح زیرکشت در مقام اول تولید و پس از قاینات، زیرکوه دومین، درمیان سومین و بیرجند هم در اولویت چهارم از نظر میزان تولید قرار دارند. وی بیان داشت: تعدادی فروشگاه‌های عرضه مجازی با محوریت صندوق‌های حمایت و تعاونی‌های روستایی ایجاد شده تا وضعیت معرفی این محصول در حوزه داخلی و خارجی بهتر شود. وی افزود: رسیدن زرشک به جایگاه بین‌المللی نیازمند توزیع گسترده و سیستم قوی بازاریابی برای ترغیب مصرف کننده است. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار