آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار شهردار قم:
شهرداری پیگیر باشد تا در خصوص نظام مهندسی مشکلات مردم رفع شود؛ اگرچه این نهاد زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است اما به نظر می‌رسد وجود آن نامعقول است و برخی خیال می‌کنند که کار نظام مهندسی مربوط به شهرداری بوده و مشکلات را از چشم شهردار و مجموعه شهرداری می‌بینند.
کد خبر: ۴۹۶۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۳ 20 September 2017
به گزارش تابناک قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر سه‌شنبه در دیدار سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار و مدیران شهری قم که در مدرسه امام سجاد(ع) برگزار شد، ضمن تبریک انتخاب مجدد ایشان به عنوان شهردار قم اظهار کرد: ما مکرر تاکید کرده‌ایم که تیم شما کارهایی انجام داده که باید فرصت داده شده تا تکمیل شود.

وی با اشاره به مطالبات مردم از شهرداری تصریح کرد: هرچه زودتر گره از کار مردم گشوده شود بهتر است؛ برخی قوانین دست و پاگیر است که جزو قوانین مملکتی نیست و مختص شهرداری بوده و شورای شهر می‌تواند آن‌ها را برطرف کند؛ این مشکلات را رفع کنید که اگر مردم می‌خواهند پروانه ساختمانی بگیرند کارشان با سرعت بیشتر پیگیری شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: مردم انتظار دارند مشکلات حل شود تا زودتر بتوانند به هدف رسیده و مشکلاتشان رفع شود.

ایشان در ادامه افزود: اگر کار مردم را آسان کنید کار خودتان نیز آسان خواهد شد و ضرورتی ندارد که مردم مکرر به شهرداری مراجعه کنند.

مشکل مسیر پردیسان حل شود

وی با اشاره به مشکلات برخی مناطق خطرخیز شهر قم تصریح کرد: یکی از مناطق خطرخیز قم مسیر پردیسان است که هرچه زودتر باید مشکل حل شده که خطراتی که تاکنون به وجود آمده کاهش یابد و این مسئله در اولویت کار شهرداری باشد.

وی تصریح کرد: مشکل دیگر برخی سوء استفاده گران است که قوانین شهرداری را دور می‌زنند و ساخت و سازهایی که صلاح شهر نیست و برای آن‌ها درآمد دارد و مصلحت نیست انجام می‌دهند که مردم از دست این افراد شکایت دارند و این مشکل باید حل شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به مسئله فرودگاه قم تصریح کرد: این فرودگاه از آنچه که فکر می‌شود تأثیرگذارتر است و اگر راه‌اندازی شود برای چنین شهر جهانی‌ای اثرات بسزایی خواهد داشت؛ اگر به این پروژه اهمیت داده شود آثار بسیار مطلوبی متوجه شهر خواهد شد.

وی به موقعیت فرهنگی قم اشاره و خاطرنشان کرد: موقعیت فرهنگی قم در ایران بی‌نظیر است؛ حوزه علمیه قم در دنیا مثل ندارد و اهل تسنن نیز به این وسعت حوزه علمیه ندارند، وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران نیز موقعیتی ویژه برای قم ایجاد کرده که به موازات آن باید کارهای فرهنگی ویژه انجام داد.

این مرجع تقلید گفت: شورای شهر و شهرداری به جز عمران و آبادانی شهر به مسئله عمران و آبادانی فرهنگی و اخلاقی نیز دقت کند.

وی افزود: هرچه بیشتر در خدمت رسانی به شهر قم دقت شود آبرویی برای شیعه و نظام اسلامی خواهد بود.

حل مشکل بدهی‌های شهرداری قم

شهردار قم نیز در این دیدار با اشاره به آغاز به کار دوره جدید شورای شهر و اعتماد مجدد به تیم فعلی مدیریت شهری اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که در سایه وحدت کمبودها را رفع کرده و به دنبال بهبود چالش‌ها در شهر باشیم.

وی یکی از چالش‌های شهرداری را بدهی‌ به بانک‌ها و پیمانکاران عنوان کرد و گفت: بدهی به بانک‌ها هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و به پیمانکاران قریب به ۳۰۰ میلیارد تومان بود که قریب به هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از آن تهاتر شده است.

شهردار قم حساب‌های شهرداری با دولت را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: نزدیک به ۷۰۰ میلیارد از طلب شهرداری از دولت به صورت اوراق خزانه تهاتر شد که این ظرفیتی برای شهرداری برای رفع چالش‌ها است.

وی نداشتن برنامه را یکی از مشکلات شهرداری قم عنوان کرد و افزود: قم ۱۴۰۰ با کمک حوزه و دانشگاه و مؤثرین شهر قم تدوین شد و برنامه و بودجه سال ۹۶ نیز به صورت برش یکساله براساس این برنامه به شورای شهر ارائه داده و مصوب کردیم و برای ما روشن است که تا سال هزار و ۴۰۰ به چه شاخص‌ها و برنامه‌هایی باید بپردازیم.

بیش از ۹۸ درصد پروژه‌های نیمه تمام به اتمام رسیده است

سقائیان‌نژاد اتمام پروژه‌های نیمه تمام شهر قم را یادآور شد و اذعان کرد: بیش از ۹۸ درصد پروژه‌های نیمه تمام به اتمام رسیده و باقی در مرحله تکمیل است.

وی به وضعیت بلوار آیت‌الله بروجردی اشاره کرد و گفت: فاز اول و دوم پروژه افتتاح شده و فاز سوم نیز تا پایان سال اتمام یافته و پردیسان را از بن‌بست خارج کرده و گشایش ترافیکی را ایجاد می‌کند.

شهردار قم وضعت پروژه رمپ و لوپ ۹ دی را مورد توجه قرار داد و گفت: این پروژه نیز در دستور کار شهرداری برای اتمام تا پایان سال است.

وی افزود: البته برخی پروژه‌های باقی مانده همچون شهید کاظمی از نظر حقوقی باید مشکلاتش رفع شود تا بتوانیم عملیات اجرایی را دنبال کنیم.

خط اول مترو تا پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه خط اول و دوم مترو نیز در حال انجام است افزود: خط اول مترو به طول ۵.۲ کیلومتر تا پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد که این خط از قلعه کامکار تا جمکران است و تا میدان مطهری در فاز اول افتتاح می‌شود.

وی گفت: خط دوم نیز به سبب منوریل دچار مشکلاتی شده بود که بحث فاینانس آن را پیگیری کردیم و شروع عملیات آن را تا پایان سال خواهیم داشت که از پردیسان تا بازار و باجک خواهد بود.

شهردار قم با بیان اینکه پروژه‌های مهم ترافیکی شهر را در این مدت به صورت یکساله پیگیری و اجرا کردیم گفت: این امر هم بهره‌وری در هزینه‌ها هم مشکلات کمتر برای مردم را به دنبال داشته است.

وی اجرای پروژه‌های زیست محیطی در شهر را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: افزایش فضای سبز در شهر قم به صورت جدی دنبال می‌شود که اولویت در این زمینه در مناطق محروم است.

کاهش پراکندگی زائران در شهر قم

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه پروژه‌های تسهیلاتی برای زائرین نیز در دستور کار شهرداری بوده است گفت: کمپ فدک به طور کامل در اختیار زائرین قرار گرفته و کمپ غدیر نیز در مراحل پایانی است.

وی افزود: با این پروژه‌ها پراکندگی زائران در شهر را کاهش داده و امکانات خوبی برای مردم است.

شهردار قم به تغییر چارت تشکیلاتی شهرداری اشاره کرد و افزود: به دنبال ایجاد نظم و انضباط در چارت تشکیلاتی شهرداری بودیم که از اواسط امسال این چارت ابلاغ شده که به دنبال اجرایی کردن آن هستیم تا بتوانیم با قوت به کارهای خود ادامه دهیم.

وی بهسازی و ساماندهی ورودی‌های شهر قم را ضروری عنوان و اذعان کرد: هر چهار ورودی شهر دچار مشکلاتی هستند که ورودی جعفریه را سال گذشته آغاز کردیم و در حال حاضر برای اینکه به طور کامل ساماندهی شود نیاز به زمان دارد.

وی ساماندهی ورودی اراک را مورد توجه قرار داد و افزود: مطالعات مسیر در حال انجام است که نیاز به زیرساخت‌های لازم در این بخش داریم و دنبال رفع مشکلات هستیم.

بیش از ۹۰ درصد پارک‌ها ایمن شده است

شهردار قم به مشکلات ایمنی بوستان‌های شهر اشاره کرد و افزود: امروز بیش از ۹۰ درصد پارک‌ها ایمن شده و از نظر روشنایی به شاخص‌های استاندارد دست پیدا کرده‌ایم؛ همچنین آبنماها و پارک‌های بازی کودکان ایمن سازی شده تا برای کودکان مشکلی نباشد.

وی با بیان اینکه امروز ناوگان آتش‌نشانی شهر قم از قوی‌ترین ناوگان‌ها در سطح کشور است خاطرنشان کرد: ۱۰ ایستگاه جدید اضافه شده و تجهیزات به روز خریداری کرده‌ایم که این امر سطح استاندارد ایمنی در شهر را تقویت کرده‌ است.

سقائیان‌نژاد ساماندهی وانت‌بارها در شهر را یادآور شد و گفت: بسیاری از این وانت‌بارها اهل قم نیستند که ساماندهی و غربال گری شده‌اند و پنج محل برای استقرار آن‌ها مشخص شده است و به دنبال خارج کردن آن‌ها از محدوده مرکز شهر هستیم.

وی بیان کرد: رفع مشکل سد معبر وانت‌بارها نیازمند کار فرهنگی مداوم و همراهی بیش از پیش مردم است.

شهردار قم با اشاره به تعامل مطلوب شهرداری با سازمان‌های مختلف استان گفت: با استانداری، حرم مطهر حضرت معصومه، مسجد مقدس جمکران، سازمان‌های خدمات رسان و... همکاری خوبی داریم.

امسال بیش از ۳۰۰ هزار تن آسفالت در شهر توزیع می‌شود

وی با بیان اینکه نیاز داریم طی برنامه پنج ساله مشکلات آسفالت شهر را کاهش دهیم افزود: سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار تن آسفالت توزیع شده و امسال بیش از ۳۰۰ هزار تن آسفالت در شهر توزیع خواهد شد.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه تاکنون قرارداد چهار هتل پنج ستاره منعقد شده که سه مورد در مرحله اجرایی است افزود: پروژه‌های تفریحی نیز برای افزایش ماندگاری زائر در دستور کار داریم.

وی اجرای پروژه‌های تفریحی در کوه خضر، دوبرادران و بوستان کوثر را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: امروز با وحدت بسیار خوب بین شورا و شهرداری کارها در حال پیگیری است و امیدواریم با عنایت علما و مراجع تقلید خدمت‌گذاران خوبی برای شهر قم باشیم.

شهردار قم با اشاره به وضعیت فرودگاه قم اذعان کرد: چارچوبی را پیشنهاد داده‌ایم که ۱۰ بند دارد و قرار است بررسی و به صورت تفاهم‌نامه آماده و در شورای شهر مطرح شود.

در حاشیه این دیدار تابلویی از سنگ مزار مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و کتاب مصور تاریخ شهر قم توسط شهردار قم به آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی اهدا شد.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
بازدارنده وعامل نارضایتی مردم است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار