تابناک خراسان جنوبی بررسی کرد
خراسان جنوبی پس از گفتگوها، نامه نگاری ها و بحث های رسمی و غیر رسمی مختلف پیرامون مدیریت عالی استان سرانجام شاهد تغییر مدیریت در استان بود. به طور حتم پیشرفت این استان در گرو استمرار یک سیاست درست و تحقق برنامه های بلند مدت و با لحاظ محرومیت های موجود و عقب ماندگی های رقم خورده برای این استان است.
کد خبر: ۴۹۴۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵ 15 September 2017

تابناک خراسان جنوبی: خراسان جنوبی طی دو هفته اخیر شاهد گفتگوها، نامه نگاری ها و بحث های رسمی و غیر رسمی مختلف پیرامون مدیریت عالی این استان بود. موضوعی که سرانجام به تغییر مدیریت در استان منجر گردید. این تغییر که به نوعی عدم پایداری در مدیریت استان را نشان می دهد، بیانگر لزوم دقت در این باره است. به طور حتم پیشرفت این استان در گرو استمرار یک سیاست درست و تحقق برنامه های بلند مدت و با لحاظ محرومیت های موجود و عقب ماندگی های رقم خورده برای این استان است. امید می رود انتصاب جدید با لحاظ همین موارد صورت گرفته باشد و نقطه عطفی در مدیریت عالی استان باشد.


مروری بر روند تغییر استاندار خراسان جنوبی

پس از اتفاقات ناخوشایند در بهمن ماه سال 95 که حساسیت های زیادی را موجب گردید و نیز برخی ابهامات که در جریان مسایل متعدد دیگر استان مانند انتخابات ریاست جمهوری پیش آمد، موجب شد مدیریت عالی استان وزان لازم در پیشبرد برنامه های مفید خود را از دست داده و همراهی افکار عمومی و نخبگان استان با ایشان ریزش محسوسی داشته باشد.

شاید عجیب نبود که نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه بیرجند در اولین خطبه های نماز جمعه خود که در مصلی المهدی (عج) بیرجند در 17 شهریور 96 ایراد گردید، به مشکلات ایجاد شده در استان بپردازند و تغییر سیاست مدیران عالی از کارهای فرعی و گاها غلط به رفع درد و مشکلات مردم را مورد تاکید قرار دهند. ایشان در بخش مهمی از صحبت های خود خواستار جلوگیری و برخورد قانونی با برخی برنامه ها و کارهای اشتباه و بدون ضابطه در استان شدند و از بدنه اجتماعی استان خواستند مطابق معنای آتش به اختیار به انحرافات فرهنگی و دینی در استان حساسیت نشان داده و مقابله کنند.

علاوه بر صحبت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه محترم بیرجند، تعدادی از ائمه جمعه شهرستان های این استان نیز طی اظهاراتی خواستار بازنگری هایی در رابطه با مدیریت عالی استان شدند. از سویی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هم تمایل بر تغییر مدیریت در استان را مطرح و رئيس مجمع نمايندگان خراسان جنوبي نیز طی اظهاراتی صریح از عدم رضایت نسبت به استاندار فعلی خراسان جنوبی برای ادامه کار صحبت نمود.

در بدنه نخبگان و دانشجویان این استان نیز شاهد تلاش و نامه نگاری با وزارت کشور بودیم تا به این ترتیب زنجیره مطالبه گری این استان تکمیل و به تصمیم گیرندگان منتقل شود. رسانه های مکتوب به انعکاس تلاش های صورت گرفته توسط سیدعلی اکبر پرویزی استاندار سابق پرداختند و برخی سایت های خبری محلی تلاش کردند تا انعکاس صریح تری از این مطالبه شکل گرفته پیرامون لزوم تغییر در مدیریت عالی استان داشته باشند.

شاید تلاش بخشی از جریان های سیاسی اصلاح طلب و مکاتبه ایشان با ریاست محترم جمهوری را بتوان مهمترین حرکت مثبت در استمرار فعالیت استاندار سابق قلمداد کرد. موضوعی که در کمتر از چند روز با واکنش شورای سیاستگذاری پیشگامان اعتدال و سازندگی در استان خراسان جنوبی و ارسال نامه رئیس ستاد ویژه دکتر روحانی در این استان از اثر افتاد و نشان داد تغییر در استانداری خراسان جنوبی خیلی سریع خواهد بود. البته این نامه علاوه بر قطعی ساختن این تغییر گزینه هایی را هم به عنوان پیشنهاد به وزیر محترم کشور ارائه نمود که جریان بررسی در وزارت کشور در نهایت انتخاب گزینه پنج اسامی پیشنهادی یعنی دکتر محمد مهدی مروج الشریعه را رقم زد.

ارزیابی از فرصت های پیش رو با انتصاب استاندار جدید

اکنون پس از انتخاب استاندار جدید باید دید این موضوع در ارتباط با مطالبات و نیازهای ضروری در بخش مدیریتی استان تا چه حد مثبت خواهد بود. تغییر مدیریت عالی به طور حتم تبعاتی برای استان خواهد داشت که باید انتظار داشت این تبعات تا حد ممکن به نتایج سازنده ای منجر شوند. نتایجی که با نوع مدیریت های گذشته در این استان به وقوع نپیوسته است و عدم تحقق آن در دوره پیش رو برای مردم استان بسیار سنگین است.

آشنایی با استاندار جدید

محمد مهدی مروج الشریعه متولد 1336 شهرستان نیشابور است. تحصیلات وی کارشناسی ارشد جغرافیا (برنامه ریزی منطقه ای و روستایی) بوده است و اکنون دانشجوی دکترای جغرافیا (گرایش مدیریت و برنامه ریزی شهری) است که در مرحله تکمیل رساله می باشد. مروج الشریعه که طی تصویب هیئت محترم وزیران ششمین استاندار خراسان جنوبی شد طی سه دهه گذشته در سمت های زیر فعالیت داشته است.

از 94 تا 96 - معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی

از 92 تا 94- مدیرکل برنامه ریزی و مدیرکل اقتصادی استانداری خراسان رضوی

از 89 تا 92 - مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس

از 81 تا 89 - در معاونت های برنامه ریزی استانداری های خراسان رضوی، لرستان و سیستان و بلوچستان

از 75 تا 81 - مدیرکل اقتصادی استانداری، مدیرکل حوزه جنوب و سرپرست معاونت برنامه ریزی در استانداری خراسان بزرگ

از 71 تا 77- مسئول اجرای طرح توسعه جنوب خراسان شامل 6 شهرستان گناباد، قائن، بیرجند، نهبندان، فردوس و طبس و مدیر کل طرح و برنامه ریزی استانداری خراسان بزرگ

از 58 تا 71 - مسئولیت های مختلف جهاد سازندگی استان خراسان بزرگ

کارآمدی استاندار جدید

یکی از مشکلات استان محروم خراسان جنوبی عدم برخورداری از مدیریت علمی، توانمند و جهادی بوده است تا با نخبگان به خوبی ارتباط برقرار کرده، در تعریف کارهای اساسی ورود کند و اجرای برنامه را با رویکردی جهادی محقق سازد. لذا با توجه به تحصیل استاندار جدید در 60 سالگی در دوره دکترا این موضوع وجاهت علمی نزد نخبگان به شمار نمی رود. با این حال توجه به سطح تحصیلات مرتبط و آشنایی کامل مروج الشریعه از سازوکارهای مدیریتی در استانداری ها باید مطمئن بود شناخت و تجربه امتیازهای مهم استانداری ایشان است. موضوعی که شاید در هیچ کدام از استانداران سابق بیرجند تا این حد بروز نداشته است. از سویی ایشان از جریان تحولات اداری این استان و مسایل گذشته آن مطلع بوده که نشان می دهد استاندار جدید علاوه بر شناخت و تجربه از بخش عمده مسایل، اولویت ها و ضعف های این استان محروم آگاهی دارد. با توجه به مدیریت مستمر ایشان در شرق کشور و استان های خراسان رضوی، شمالی و در مقطعی جنوب خراسان بزرگ و استان سیستان و بلوچستان که دارای اقلیم های نزدیک به هم هستند، نشان می دهد ایشان به طور قطع مزیت های استان را می داند و این در مسیرهایی که در توسعه استان تعیین خواهد کرد موثر است. 

برنامه های اقتصادی

به طور حتم بهبود اقتصادی در استان محروم خراسان جنوبی یکی از سه اولویت اصلی استان به شمار می رود که تجربه کار مروج الشریعه در معاونت های اقتصادی استانداری و مدیریت منطقه ویژه اقتصادی سرخس نشان می دهد ایشان در اجرای طرح هایی برای تقویت اقتصادی استان صاحب فکر و برنامه های روشنی خواهد بود. باید امیدوا بود توسعه چرخ اقتصادی منطقه با محوریت منابع بومی و بخش های قابل توجه در حوزه های معدنی، گیاهی و خشکبار، تولیدی و صنایع بومی و گردشگری و با اقدامات اساسی صادرات محصول و فراورده های کلیدی استان مانند زعفران و زرشک در دوره مدیریت ایشان بیش از پیش ارتقاء یابد.

توجه به مدیریت بومی

شاید یکی از نکات در ارتباط با استاندار جدید غیر بومی بودن ایشان است که با مطالبه بخشی از جامعه این استان همسو نیست. این امر ممکن است در بعد مدیریتی نیز با ورود مدیران و معاونین غیر بومی در استانداری خراسان جنوبی مورد حساسیت قرار گیرد. این در حالی است که احتمالا ایشان استفاده از برخی همکاران سابق برای همسویی در اجرای برنامه ها را مد نظر داشته باشند. امری که باید به طور حتم با بهره گیری از منابع انسانی بومی از سوی ایشان مطابقت داده شود.

موفقیت یا شکست

بطور حتم باید تغییر استاندار خراسان جنوبی را از دو بعد نگریست: اول اینکه پاسخ به مطالبات استان در برخورداری از یک مدیریت توانمند و بدور از حاشیه برای پرداختن به نیازهای ضروری و اولویت دار و با لحاظ مقتضیات استان به عنوان شهر علم و ایمان، و دوم اینکه از سویی انتصاب یک استاندار همسو و متمایل به اعتدال گرایان که اساسا پیشنهاد خود این جریان نیز به شمار می رود را نباید به عنوان موفقیت یا همنطور شکست هر کدام از جریان های سیاسی فعال در استان قلمداد نمود. هر چند تجربه استاندار قبلی لازم می سازد گروه های سیاسی اصلاح طلب بیش از پیش توسعه واقعی استان و مطالبات مردمی را برنامه های خود مورد توجه قرار دهند.

تابناک خراسان جنوبی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار