مراسم ثبت ملی روستای خراشاد انجام گرفت
دیروز مراسم ثبت ملی روستای خراشاد برگزار گردید. در این مراسم با حضور مسؤولان استانی و کشوری از گواهی ثبت روستای ملی صنایع دستی نیز رونمایی شد.
کد خبر: ۴۹۲۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱ 12 September 2017
تابناک خراسان جنوبی: دیروز مراسم ثبت ملی روستای خراشاد برگزار گردید. در این مراسم که با حضور مسؤولان استانی و کشوری انجام می گرفت از گواهی ثبت روستای ملی صنایع دستی نیز رونمایی گردید.

در این مراسم مسؤول امور بین الملل و مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، فرماندار بیرجند، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی و مدیرکل میراث فرهنگی استان حضور داشتند. 

رئیس شورای اسلامی روستای خراشاد در این مراسم گفت: خراشاد یکی از روستاهای منحصر به فرد از لحاظ سابقه تاریخی و نخبه‌پروری است. پورصدری با بیان اینکه خراشاد قابلیت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف دارد، تصریح کرد: اکثر بانوان و زنان این روستا به بافندگی و حوله‌بافی مشغول هستند. وی بیان داشت: حوله‌بافی  دارای قدمت تاریخی بسیار طولانی در منطقه بوده و نقش مهمی در خودکفایی مردم به ویژه زنان روستا ایفا کرده است.

خراشاد ملی شد

وی اظهار داشت؛ روستای خراشاد از مهم‌ترین مراکز تولید حوله در استان هستند و مهارت حوله‌بافی روستای خراشاد سال گذشته در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است. با این حال در مواد اولیه صنایع دستی روستا دچار مشکل هستیم و موادی که از دیگر کشورها تهیه می‌شود از کیفیت خوبی برخوردار نیستند لذا درخواست داریم تمرکز تنها بر تهیه مواد اولیه صنایع دستی باشد تا بتوانیم محصول با کیفیت خوبی تولید شود.

فرماندار بیرجند در این مراسم اظهار امیدواری کرد روستای خراشاد را به آن جایگاه شایسته ی آن برسد و روزی ثبت جهانی این روستا را جشن بگیریم.

ناصری نیز پیرامون صنعت حوله بافی اظهار داشت: این صنعت با تلاش و پشتکار شبانه‌روزی زنان این روستا زنده شده است، بطوریکه تعاون روستایی زنان خراشاد به عنوان تعاونی سلامت و نمونه کشور فعالیت دارد. فرماندار بیرجند خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از زنان و دختران در 2 هزار کارگاه حوله بافی شهرستان بیرجند مشغول به فعالیت هستند. ناصری همچنین وعده داد تلاش می‌کنیم کارگاه مناسبی برای رنگ‌ریزی در شهرستان ایجاد شود تا تمام حوله‌ها و دست بافت‌ها با بهترین کیفیت به دنیا ارسال شود.

فرماندار بیرجند گفت: تقاضاهایی برای صادرات حوله داریم و این از ظرفیت­های این روستا است. وی گفت اکنون ثبت ملی روستا و رشته صنایع دستی آن انجام شده است و باید با تشکیل کارگروه ملی و استانی بتوانیم ثبت جهانی روستا را پیگیری نماییم. چرا که ثبت جهانی روستای خراشاد به معنی ورود گردشگر و باز شدن دروازه‌های تبادلات فرهنگی ما با سراسر دنیا خواهد شد. وی روی حفظ بافت سنتی تاکید کرد و گفت باید بافت سنتی منازلی که در روستا بهسازی می‌شود باقی بماند.

خراشاد ملی شد

خراشاد ملی شد

خراشاد ملی شد
برچسب ها: روستای خراشاد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار