مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد فرآورده‌های دامی استان توسط عشایر تولید می‌شود گفت: سال گذشته ۱۳۵ هزار مترمکعب آب شرب برای ۷ هزار خانوار عشایری استان حمل شد و امسال نیز ۸۲ میلیارد ریال اعتبار در این راستا مصوب شده است.
کد خبر: ۴۸۲۱۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶ 22 August 2017
غلامرضا قوسی ظهر امروز در شورای عشایری خراسان جنوبی اظهار داشت: در خراسان جنوبی بیش از 15 هزار و 677 خانوار برابر 81 هزار نفر جمعیت عشایری وجود دارد.

وی با بیان اینکه از این تعداد 16 هزار و 380 نفر در رده سنی 20 تا 30 سال قرار دارند افزود: همچنین بیش از  13 درصد جمعیت کل استان و حدود 7 درصد عشایر کل  کشور مربوط  به خراسان جنوبی است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی چهارمین استان عشایری کشور است بیان کرد: حدود 80 درصد عشایر خراسان جنوبی در نواحی شرقی مستقر و حدود 4 هزار نفر نیز به مرزبانی مشغول هستند.

قوسی با بیان اینکه جامعه عشایری نقش به سزایی در تأمین امنیت جامعه دارد تصریح کرد: هر چادر عشایری یک پایگاه نظامی است بنابراین با توجه به نقش بالای عشایر در امنیت و اشتغال باید توجه ویژه‌ای به جامعه عشایری شود.

وی از وجود 57 طایفه مستقل عشایری در خراسان جنوبی خبر داد و خاطرنشان کرد: این افراد در 135 کانون مستقر هستند.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی از تولید بیش از 15 هزار تن انواع فرآورده دامی توسط عشایر استان خبر داد و یادآور شد: همچنین 70 درصد فرآورده‌های دامی خراسان جنوبی توسط عشایر تولید می‌شود.

قوسی با اشاره به اقدامات انجام شده در سال 95 اظهار داشت: در سال گذشته 135 هزار متر مکعب آب شرب برای بیش از هفت هزار خانوار عشایری حمل شده است.

وی مرمت 5 هزار و 900 کیلومتر ایل راه عشایری در سطح مناطق عشایری استان، 2 تا 3 نوبت حمل سوخت فسیلی به منظور جلوگیری از بوته کنی و تخریب مراتع برای 10 هزار و 64 خانوار و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه 4 درصدی را از دیگر اقدامات انجام شده در سال 95 عنوان کرد.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه عشایر خراسان جنوبی 25 درصد صنایع دستی استان را  تولید می‌کنند اظهار داشت: این ظرفیت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

قوسی از در اختیار بودن حدود 40 درصد مراتع استان توسط عشایر خبر داد و یادآور شد: علیرغم خشکسالی‌های پیاپی جمعیت عشایری کاهش نیافته است و  این امر نشان دهنده قدرت انطباق این قشر با شرایط اقلیمی است.

وی با بیان اینکه در سال جاری 82 میلیارد ریال اعتبار مصوب شده که در راستای آبرسانی به خانوارهای عشایر هزینه می‌شود گفت: خشکسالی‌های پیاپی فقر مراتع و کاهش جمعیت دام مولد را در پی داشته است بنابراین این امر باید مورد توجه دستگاه های مربوطه قرار گیرد زیرا دام عشایر برای استان سرمایه است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان اینکه در راستای حمایت از عشایر اقدامات و طرح‌هایی اجرایی شده است که متأسفانه کافی نیست افزود: اجرای طرح زنجیره‌ای تولید گوشت قرمز از جمله طرح‌های اجرایی است که در این راستا به 6 هزار و 400 خانوار تسهیلات پرداخت شده است.

قوسی اجرای طرح بسته‌بندی گیاهان دارویی و طرح تبدیل دام سبک به سنگین را از دیگر طرح‌های اجرایی برای حمایت از خانوارهای عشایری دانست و خاطرنشان کرد:  یکی از گلایه‌مندی‌های عشایر خراسان جنوبی واگذاری معادن به افراد غیر بومی است.

این مسئول با اشاره به اینکه برخورداری عشایر خراسان جنوبی از راه مناسب و آب شرب بهداشتی زیر 50 درصد است اظهار داشت: عدم تناسب توزیع اعتبارات با جامعه هدف یکی دیگر از مشکلات پیش روی عشایر استان است.

مدیرکل امورعشایری خراسان جنوبی سرانه اعتبار هر خانوار عشایری را  در سال 94 در خراسان جنوبی یک میلیون و 310 هزار ریال عنوان کرد و یادآور شد: این در حالی است که  این سرانه در سطح کشوری بالای 7 میلیون ریال بوده است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار