اراده ضعیف دولت ها در اجرای قوانین مربوط به عفاف و حجاب و بودجه ناچپز فرهنگی به عنوان مهمترین عوامل کاهش فرهنگ عفاف و حجاب در میزگرد تخصصی خبرگزاری مطرح شد.
کد خبر: ۴۶۰۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹ 16 July 2017
۲۱ تیرماه در تقویم کشور یادآور روز خونین در مسجد گوهرشاد است، روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را در مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.

از همین رو این روز به عنوان روز عفاف و حجاب در تقویم کشور نام گرفته و هر ساله از ۱۹ تا ۲۵ تیرماه به عنوان هفته عفاف و حجاب در کشور مطرح است تا بهانه ای باشد برای توجه بیشتر به این موضوع و البته هفته ای برای انجام اقدامات کلیشه ای که هر سال قرار است تکرار شود.

فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه روز به روز رو به تنزل می رود و خواب خوش دولتمردان و قوانینی که سال ها خاک خوره است هرسال بنیان خانواده ها را متزلزل تر از سال قبل می کند و نیاز است که جامعه و به خصوص دولتمردان گوش های خود را برای شنیدن زنگ خطر افزایش بی حجابی در جامعه تیزتر کنند.

در همین راستا و به مناسبت هفته عفاف و حجاب میزگرد تخصصی عفاف و حجاب با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی، مدیر حوزه علیمه حضرت نرجس(س) بیرجند و قائم مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

هر روز، روز عفاف و حجاب است

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در این نشست با اشاره به نامگذاری ۲۱ تیرماه به نام عفاف و حجاب در تقویم کشور، اظهار داشت: در تقویم کشور روزی به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است به این امید که کار بیشتری در این هفته صورت گیرد.

حجت الاسلام احمد رضایی با بیان اینکه باید بدانیم در اسلام هیچ فعالیتی محدود به زمان خاص نیست و برنامه های این دین همیشگی است، بیان کرد: قوانین تدوین شده در هر بخشی از دین قرار نیست بعدا تغییر یابد بنابراین هر روز، روز عفاف و حجاب است.

وی با بیان اینکه حجاب در معنای لغوی به معنای مانع رسیدن، پوشیدن و منع کردن است، عنوان داشت: حجاب یک امر فطری و ذاتی بوده و حیا درونی انسان سبب می شود که حجاب و عفاف داشته باشد.

 مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاریخچه عفاف و حجاب مربوط به اسلام نبوده و به زمان خاصی محدود نمی شود، بیان داشت: این موضوع از همان آغاز خلقت مطرح بود اما این ولنگاری ها و مباحث شکستن اقتدار و جایگاه زن از زمان انقلاب صنعتی شکل گرفته است.

پوشش اسلامی زن را بیمه می کند

رضایی، عفاف و حجاب را دو معنای جدا از هم دانست و گفت: ریشه حجاب، عفاف بوده و خودش میوه عفاف است.

وی با بیان اینکه حجاب یک امر ظاهری بوده که می تواند ریایی و تحمیلی باشد، افزود: اما عفاف تحمیلی نیست و کار باطنی و ذاتی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه عفاف و حجاب مختص به زن یا مرد تنها نیست، بیان کرد: ریشه بسیاری از بدبختی های جامعه به دلیل بی عفتی ها بوده که منجر به بی حجابی می شود.

رضایی، پوشش اسلامی را نوعی بیمه برای زنان عنوان کرد و گفت: پوشش اسلامی زن را برای همسرش بیمه کرده و تنها برای او نگه می دارد و او را برای دیگران میوه ممنوعه قرار می دهد.
حجاب، سپر تیرهای مسموم نامحرمان

وی با اشاره به اینکه حجاب سپری است در برابر همه تیرهای مسمومی که با نگاه افراد بی قید و بند به سمت خانم روانه می شود، عنوان داشت: پوشش اعلام عشق انحصاری بوده و خود دلیلی بر ارزش والای جایگاه زن است چراکه به هر چیز ارزشمندی حجاب داده می شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی به مهمترین ویژگی زن تراز اسلامی اشاره کرد و افزود: مهمترین ویژگی زن از دیدگاه اسلام در این است که اقتدار و جایگاه خود را حفظ کند و این اقتدار زمانی شکسته می شود که خودش امتیازاتی که دین به او داده است را از دست بدهد.

رضایی با تأکید براینکه اقتدار زن با حجاب کامل است، افزود: اگر این حجاب از بین برود شخصیت زن نیز خورد می شود.

وی در ارتباط با نقش دولت ها در شکل گیری زن تراز اسلامی نیز گفت: مردم هر ملتی در مسیری پیش می روند که دولت برای آن ها برنامه ریزی کرده و اگر دولت در چارچوب دین عمل کند مردم نیز به همان سمت می رود.

حرکت جدی سازمان تبلیغات در حوزه آسیب های اجتماعی

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: از این رو دولت ها در شکل گیری زنان نقش بسیار مهمی برعهده دارند اما باید در این زمینه کار کنند نه اینکه همه چیز در حوزه فرهنگ را رها کنند.

رضایی با انتقاد از اینکه برخی برای رسیدن به کرسی های قدرت موضوعات خلاف دین را مطرح می کنند درست نیست، افزود: به طور حتم اگر دولت راه درستی به مردم نشان دهد مردم نیز در همان مسیر قرار می گیرند بنابراین باید در این حوزه کار فکری و برنامه ای انجام شود.

وی همچنین به اقدامات سازمان تبلیغات در حوزه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: سازمان تبلیغات در این حوزه و در معنای عام در بحث آسیب های اجتماعی یا یک قدرت و قوت خاص وارد میدان شده و برنامه جامعی را در دستور کار قرار داده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری کارگاه های آموزشی در سال جاری خبر داد و گفت: این کارگاه ها با حضور اقشار تاثیرگذار جامعه برگزار شد.

اعتبارات فرهنگی هر سال آب می رود

رضایی با بیان اینکه ما معتقد هستیم که باید به سراغ بخشی از جامعه رفت که شاید آن ها هیچگاه به سراغ ما نیایند، عنوان داشت: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از مخاطبان ما در جلسات یک قشر خاص هستند بنابراین همه دستگاه ها باید تنوع مخاطب را داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات کار خود را از مهدکودک ها آغاز کرده است، بیان داشت: در این راستا در حال حاضر ۷۰ مشاور مذهبی در مهدکودک های استان مشغول به فعالیت هستند که متقاعد کردن مهدکودکا ها برای حضور مشاوران مذهبی در ابتدا کار بسیار دشواری بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه حتی در ابتدا مشاوران مذهبی در مدارس به سختی از سوی آموزش و پرورش پذیرفته شد، بیان داشت: اما نتایج موفق این طرح سبب شده که امروز خود مدارس به دنبال مشاوران مذهبی باشند.

رضایی کارهای زیربنایی در این حوزه در حال انجام است، عنوان داشت: این اقدامات نتیجه داده اما نتیجه آن شاید مطلوب نیست چراکه حمله و هجمه دشمن خیلی زیاد است و ما احساس می کنیم نتیجه مطلوب را نگرفته ایم.

وی همچنین از سهم ناچیز اعتبارات فرهنگی انتقاد کرد و گفت: اعتبارات فرهنگی از هر بخش دیگری کمتر بوده و این اعتبارات هر سال آب می رود به گونه ای که امسال شهرستانی در استان داشته ایم که از محل اعتبارات تملک و دارایی حتی یک ریال هم از فرمانداری نگرفته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اضافه کرد: امسال رویکرد سازمان در حوزه آسیب های اجتماعی حاشیه شهرها و مناطق محروم بوده که کار ویژه ای در این مناطق در دستور کار است.

بزرگان اسلام باید برای این همه بدبختی زنان در دنیا، سند تدوین کنند

مدیر حوزه علیمه حضرت نرجس(س) بیرجند نیز در این جلسه به جایگاه والای زن در دین اسلام اشاره کرد و گفت: جایگاه زن جایگاه عظیمی  است که برای رسیدن به این جایگاه باید ویژگی های حضرت فاطمه زهرا(ص) را شناخته و آن ها در خود نهادینه کنیم.

فاطمه حجی پور  با بیان اینکه اگر بخواهیم جایگاه حقوقی، متعالی و هدف آرمانی برای زن متصور باشیم، آن خیر کثیر بودن است، بیان کرد: نه تنها زن جامعه اسلامی بلکه تمام دنیا این آرمان و آرزو را داشته باشد.

وی به سند ۲۰۳۰ اشاره کرد و گفت: بخش های زیادی از این سند نه تنها با فرهنگ ما تطابق ندارد بلکه با ان در تضاد کامل است.

مدیر حوزه علیمه حضرت نرجس(س) بیرجند اضافه کرد: جوامع غربی در حدی نیستند که برای ما نسخه بپیچند بلکه من معتقدم بزرگان ما باید برای این همه بدختی زنان در دنیا سند تدوین کرده و نسخه بدهند.

بالای ۸۰ درصد آسیب ها ی اجتماعی به عفاف و حجاب مربوط می شود

حجی پور، تمامی معضلات اجتماعی را نشات گرفته از کم رنگ شدن معنویت در جامعه دانست و افزود: خداوند بهترین دین و بهترین راهکارها را برای انسان ارائه کرده اما آن ها را رها کرده ایم.

وی به آمار بالای آسیب های اجتماعی و افزایش آمار طلاق در جامعه اشاره کرد و گفت: این آمارها در شان جامعه اسلامی نیست و همه این ها به دلیل دوری از مباحث دینی است که بالای ۸۰ درصد این آسیب ها به بحث های عفاف و حجاب مربوط می شود.

مدیر حوزه علیمه حضرت نرجس(س) بیرجند با تأکید بر اینکه خود پوشش به تنهایی ملاک نبوده و رابطه آن با عفاف مهم است، عنوان داشت:  خانمی که دارای پوشش است هشدار می دهد که این زن حریم دارد.

حجی پور با تأکید بر اینکه حجاب نه تنها هیچ محدودیتی برای انسان ندارد بلکه به او آزادی و امنیت بیشتری نیز می دهد، بیان داشت:  حجاب مقدمه ای برای عفاف بوده و آنچه که مهم است عفاف، پاکدامندی و سلامت معنوی زن و مرد است.

وی با بیان اینکه دلیل اینکه اسلام رعایت عفاف و حجاب را بر زن و مرد واجب کرده است برای حفظ کیان خانواده است، عنوان داشت: عفاف و حجاب رای حفط خانواده بوده و اگر خانواده حفظ شود جامعه نیز حفظ می شود.

ماهی گیری دولتمردان از آب گل آلود عفاف و حجاب

مدیر حوزه علیمه حضرت نرجس(س) بیرجند اضافه کرد:  کم رنگ شدن عفاف و حجاب در جامعه همانند آتشی زیر خاکستر بوده که اگر جلوی ان گرفته نشود تبدیل به آتشفشانی خواهد شد مگر اینکه از همین الان اقدامات خود را شروع کنیم.

حجی پور با بیان اینکه در قوانین هیچ مشکلی نیست بلکه اراده دولت ها در این بخش ضعیف است، بیان داشت: در حال حاضر بسیاری از مصوبات این حوزه در دولت ها اجرایی نمی شود و دولت ها در این زمینه واقعا بی دغدغه هستند.
وی با انتقاد از اینکه دولت ها خوابیده اند گویا از این آب گل آلود ماهی می گیرند، افزود: گویا دولتمردان می خواهند جوانان را درگیر این مسائل کرده بخاطر اینکه این ها به کرسی برسند و رأی جمع کنند.

مدیر حوزه علیمه حضرت نرجس(س) بیرجند اضافه کرد: مباحثی که امروز از سوی برخی مطرح می شود از جمله اینکه انسان از هر چیزی منع شود نسبت به آن حریص تر می شود هرچند واقعیت دارد اما عقل خیلی از واقعیت ها را تایید نمی کند.

در دو دولت قبل در حوزه عفاف و حجاب واقعا کم کاری شد

حجی پور با بیان اینکه ملت ها بر دین ملوکشان هستند، عنوان داشت:  شاهد بوده ایم هر دولتی در حوزه عفاف و حجاب دغدغه داشت جامعه نیز به آرامش بیشتری رسید اما در دو دولت قبل در این حوزه واقعا کم کاری شده است.

قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی نیز در این نشست به برخی از مواد قانون امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: طبق ماده ۱۸ این قانون دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی، مؤسسات و شرکت های خصوصی، مراکز خدمات عمومی، امکان عمومی و واحدهای صنفی ملزم به رعایت این قانون هستند.

موسوی زاهد بیان کرد: طبق ردیف ۱۱ ماده ۱۶ این قانون نیز بانی، نظارت و پیگیری عفاف و حجاب در کشور به ستاد امر به معروف و نهی از منکر واگذار شده است.

مسئولیت ۲۷ دستگاه در حوزه عفاف و حجاب

وی با بیان اینکه عملیات در حوزه عفاف و حجاب باید زنده و نامحسوس باشد، بیان داشت: این اختیار به ستاد داده شده که می تواند موضوعات مربوط به امر به معروف و نهی از منکر به صورت حضوری و غیر حضوری، محسوس و نامحسوس بررسی کند

قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طبق ماده ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۷ دستگاه کار عفاف و حجاب را دنبال می کنند، بیان داشت: اما موضوع مهم بحث مطالبه گری است که باید از سوی رسانه ها انجام شود.

موسوی زاهد همچنین از شکل گیری شورای امر به معروف و نهی از منکر در ۹۹ درصد دستگاه های اجرایی استان خبر داد و گفت: در حال حاضر وضعیت حجاب در دستگاه های استان قابل قبول است اما چالش در دانشگاه بیشتر است.

وی با اشاره به دستور العمل پوشش در دانشگاه ها، عنوان داشت: با وجود این دستورالعمل هنوز هم به نتیجه مطلوب در دانشگاه ها نرسیده ایم.

قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه کار فرهنگی تنها برای عفاف و حجاب کفایت نخواهد کرد، بیان داشت: طبق قانون بی حجابی و بدحجایی در جامعه جرم است و باید نیروی انتظامی با آن برخورد کند اما این انجام نمی شود.

وی، وضعیت عفاف و حجاب در بخش دولتی را خوب ارزیابی کرد و گفت: با این وجود در بخش های بیرونی و خصوصی شاهد استفاده ابزاری از زن هستیم که مقابله با این امر کار جهادی و  انقلابی نیاز دارد.

قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی اضافه کرد: در فرهنگ عفاف و حجاب در قانون هیچ مشکلی وجود ندارد اما این قوانین باید اجرایی شود و باید نسبت به عدم اجرای این قوانین تذکر داد.

تنزل رو به رشد فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نشان می دهد که فعالیت ۲۷ دستگاه دخیل در حوزه عفاف و حجاب اثر بخش نبوده و باید اقدامات کارشناسی و دیگری در دستور کار قرار گیرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار