صدور بی‎رویه مجوز ساخت‎وساز هتل در مشهد مسأله‌ای است که صدای بسیاری از فعالان باتجربه صنعت هتل‎داری را درآورده است.
کد خبر: ۳۶۵۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴ 23 January 2017
به گزارش تابناک رضوی به نقل از دنیای اقتصاد، به اعتقاد فعالان بخش خصوصی این اقدام، بدون نیازسنجی در حال انجام است و در کنار عواملی از جمله تغییر الگوی سفر و کاهش ماندگاری زائران و مسافران، فعالیت سایر اماکن اقامتی مانند هتل‌آپارتمان‎ها، مهمان‎پذیرها، خانه‎مسافرها و هزاران واحد اقامتی غیرمجاز و ... حالا این اقدام غیرکارشناسانه سازمان‎های متولی و مسئول هم مزید بر علت شده و باعث شده از هر طرف صدای زنگ خطر ورشکستگی هتل‎ها به گوش برسد و اگر فکری به حال این وضعیت نشود، در آینده نه چندان دور باید شاهد خاک خوردن و به گل نشستن کشتی این سرمایه‎های کلان در صنعت هتل‎داری باشیم حال آن که پایتخت معنوی ایران به گواه آمار سالانه میزبان 25 تا 30 میلیون نفر زائر است!

اگرچه آمارهای ارائه شده حکایت از افزایش تعداد مسافران و زائران پایتخت معنوی ایران در هر سال دارد اما سهم هتل‎ها از این مسافران روزبه‌روز در حال کاهش است و در حالی که به گفته رئیس اتحادیه هتل‎داران خراسان رضوی سال گذشته میانگین اشغال ظرفیت هتل‌ها در مشهد حدود 90 درصد بود اما تا پایان سال جاری این رقم به کمتر از 50 درصد می‎رسد! این روند کاهشی و خالی ماندن ظرفیت هتل‌های شهر حتی در ایام پیک مسافر باعث شده برخی هتل‎ها برای جلوگیری از تعطیل شدن، تخفیف‎هایی را حتی تا سقف 70 درصد برای مسافران در نظر بگیرند!

210 هتل در حال ساخت 

رئیس اتحادیه هتل‌داران خراسان رضوی در گفت‎وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 206 هتل در خراسان رضوی در حال بهره‎برداری است، اظهار می‌کند: از این تعداد 12 هتل در شهرستان‎ها قرار دارد و بقیه آن‎ها در مشهد واقع است؛ همچنین بر اساس آمار ارائه شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان، 210 هتل نیز در حال ساخت است که به صورت میانگین بیشتر آن‎ها پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد دارند و در صورتی که مشکلی پیش نیاید، ظرف پنج سال آینده تمام آن‎ها به بهره‎برداری می‌رسند.

محمد قانعی در خصوص دلایل عدم اشغال تمام ظرفیت هتل‎های مشهد حتی در ایام پیک مسافر، می‌گوید: متأسفانه در چند سال اخیر شاهد رشد بی‌رویه واحدهای غیرمجاز یا واحدهای اقامتی که بدون نیازسنجی بازار مجوز گرفته‎اند، بوده‌ایم؛ در کنار هتل‌های در حال بهره‌برداری، حدود 350 هتل‌آپارتمان و حدود 600 مهمان‌پذیر در حال بهره‌برداری هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر این به حدود 500 خانه مسافر نیز مجوز داده شده که از نظر ما، خانه مسافر نیستند زیرا خانه مسافر واحدی است که منزل یا آپارتمانی باشد که بخشی از آن برای اسکان زائران و مسافران در نظر گرفته شود اما شاهد این هستیم که برخی از این خانه مسافرها، بیش از 60 یا 70 واحد آپارتمان دارند و مجموعه‌ای کاملی هستند بنابراین این‌ها از ابتدا با هدف ایجاد هتل احداث شده‌اند اما مجوزهای اقامتی و مسکونی دریافت کرده‌اند و به این ترتیب بعد از بهره‎برداری قانون را دور زده‎اند و میراث فرهنگی را نیز فریب داده‎اند.

زیان‎دهی هتل‎ها

رئیس اتحادیه هتل‌داران خراسان رضوی با تأکید بر اینکه مجوز احداث این هتل‌ها در مشهد و استان بدون نیاز سنجی صورت گرفته است، خاطرنشان می‎کند: در حال حاضر با این معضل مواجه هستیم که هتل‌های دارای پروانه بهره‎برداری و پروانه کسب خالی مانده‌اند؛ در سال جاری دو مقطع پیک مسافر یعنی ایام نوروز و ایام پایانی ماه صفر را داشتیم اما ظرفیت اشغال هتل‌ها در این ایام حتی به 60 درصد هم نرسید!

قانعی با بیان اینکه میانگین اشغال هتل‎های مشهد و استان در 9 ماهه گذشته حدود 53 درصد بوده است، تصریح می‎کند: این رقم تا پایان سال احتمالا به کمتر از 50 درصد می‌رسد و اشغال زیر 50 درصد یعنی زیان! پیش‎بینی می‌کنیم میزان اشغال ظرفیت هتل‎ها در سال جاری به 48 درصد کاهش یابد در صورتی که در سال‌های قبل ظرفیت اشغال بیش از 90 درصد بود.

وی اضافه می‎کند: متأسفانه به دلیل صدور مجوزهای بسیار در شهر مشهد و عدم تعادل عرضه و تقاضا شاهد رکود جدی و بحران در هتل‎داری مشهد هستیم که این امر تأثیر بسیار منفی خواهد داشت و بسیاری از سرمایه‌گذاران را دچار مشکل خواهد کرد؛ بسیاری از همکاران ما با دریافت تسهیلات بانکی هتل خود را تکمیل کرده‌اند و با وجود وضعیت موجود در بازپرداخت آن‌ها با مشکل مواجه هستند.

فعالیت 6000 واحد اقامتی غیرمجاز

رئیس اتحادیه هتل‎داران خراسان رضوی یادآور می‎شود: بر اساس شنیده‌ها و گفته‎ها در کنار واحدهای اقامتی مجاز، حدود 6000 واحد اقامتی غیرمجاز نیز فعالیت می‎کنند که حدود 2800 واحد آن‌ها توسط سازمان میراث فرهنگی و تشکل‎های مربوطه برای برخورد قانونی به دادگستری معرفی شده است؛ این واحدها فضای رقابتی بسیار ناسالمی ایجاد کرده‌اند زیرا استانداردها، ایمنی، امنیت و ... را رعایت نمی‎کنند و در صورت بروز مشکل، کسی هم پاسخگو نیست.

قانعی به این نکته نیز اشاره می‎کند که در دو سال اخیر با توجه به قطع روابط دیپلماتیک با عربستان کاهش ورود زائران و مسافران عرب را هم شاهد بوده‎ایم و تعداد آن‎ها به یک سوم کاهش یافته است و می‌افزاید: احداث هتل‌های جدید هیچ ضرورتی ندارد؛ بیش از 6 سال است که در تمام جلسات کارشناسی اعلام کرده‎ایم باید صدور مجوزهای بی‎رویه ساخت‎وساز هتل باید متوقف شود زیرا چنین وضعیتی را پیش‎بینی می‎کردیم و به این نتیجه رسیده بودیم با توجه به کاهش تقاضای سفر، تعادل بین عرضه و تقاضا بر هم می‎خورد؛ از طرفی الگوی سفر نیز در کشور تغییر کرده است؛ در گذشته میزان ماندگاری زائران در مشهد پنج روز یا بیشتر بود اما اکنون به حداکثر دو روز کاهش یافته است؛ اگر شرایط مناسبی برای اقامت زائران و مسافران فراهم نشود، این روند کاهشی ماندگاری ادامه خواهد داشت.

وی عنوان می‎کند: اگرچه کاهش میزان اشغال ظرفیت را در هتل‌ها داشته‎ایم، با این حال رقابت منفی در نرخ هتل‌ها نیز ایجاد شده و برخی هتل‎ها حتی تا 70 درصد تخفیف در نظر گرفته‎اند؛ برای مثال یک اتاق دو نفره در هتل سه ستاره با صبحانه، ناهار و شام با قیمت 30 هزار تومان در اختیار مشتری قرار می‎گیرد که این امر نشان‌دهنده اوج گرفتاری هتل‎هاست و تنها برای جلوگیری از تعطیل شدن هتل این کار را می‎کنند.

فروشی بودن40 درصد هتل‎های مشهد

رئیس اتحادیه هتل‎داران خراسان رضوی سرمایه اولیه برای ایجاد یک هتل در مشهد را به صورت میانگین 75 میلیارد تومان اعلام و اظهار می‌کند: در حال حاضر حدود 40 درصد همکاران ما فروشنده هتل خود هستند در حالی که تا پنج سال پیش هتلی برای فروش در مشهد وجود نداشت اما اکنون به دلیل شرایط موجود حدود 90 هتل فروشی در مشهد وجود دارد.

قانعی با تأکید بر اینکه سازمان‏های صادرکننده مجوز ساخت هتل باید سرمایه‏گذار را توجیه کنند، خاطرنشان می‎کند: بر اساس قانون، زمانی که فردی می‎خواهد کسب‎وکاری را شروع کند، باید از اتحادیه مربوطه استعلام بگیرد؛ اگر سرمایه‎گذاران واقعا به اتحادیه ارجاع داده شوند، آن‎‏ها را توجیه می‎کنیم که سرمایه‎گذاری در این بخش صرفه اقتصادی ندارد یا حتی می‌توان به دلیل اشباع هتل‌ها، مجوز احداث هتل جدید را صادر نکرد.

وی با بیان اینکه هتل‎های مشهد در ایام پیک روزانه ظرفیت 75 هزار نفر مسافر و در سال ظرفیت پذیرش 9 میلیون نفر مسافر را دارند، تصریح می‎کند: در شهر مشهد به اندازه کافی مکان اقامتی مجاز وجود دارد و قیمت‎ها معمولا کنترل‎شده است و نظارت‎ها به اندازه کافی انجام می‌شود بنابراین زائران و مسافران تصور نکنند خانه‎مسافرها یا اماکن اقامتی غیرمجاز ارزان‌تر هستند زیرا اگر هم اینطور باشد، امنیت، ایمنی، نظافت و ... وجود ندارد و در صورت بروز مشکل، کسی پاسخگو نیست.

جای خالی برنامه در صنعت هتل‎داری

مدیر هتل «سلام» مشهد هم در این باره با تأکید بر ضرورت وجود برنامه در صنعت هتل‎داری، به «دنیای اقتصاد» می‎گوید: ظاهرا برای صنعت هتل‌داری برنامه‎ریزی نداریم در نتیجه سرمایه‎گذاری‌های کلانی در این صنعت صورت گرفته بدون اینکه پیش‎بینی شود آینده آن‎ها چه خواهد شد.

سهراب ارجمند با اشاره به اینکه رشد ساخت‎وساز در صنعت هتل‌داری هیچ تناسبی با نیاز زائران ندارد، عنوان می‎کند: باید توجه داشت لزوما تمام زائرانی که به مشهد وارد می‌شوند، در هتل‌ها اقامت نمی‎کنند و تعداد محدودی از آن‎ها سهم هتل‎ها هستند بنابراین سرمایه‎گذاری در این صنعت باید با توجه به تعداد متقاضیان باشد اما این اتفاق نیفتاده و ساخت‎وساز هتل بالاست اما متقاضی برای آن‎ها وجود ندارد و شاهد عدم تعادل در عرضه و تقاضا هستیم.

وی با بیان اینکه درصد اشغال هتل ما در حال حاضر حدود 35 درصد است، می‎افزاید: در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این رقم 70 درصد بود و به عبارتی در سال جاری با کاهش 50 درصدی اشغال ظرفیت مواجه شده‎ایم که این رکود در تمام هتل‎ها وجود دارد.

بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا

مدیر هتل سلام تأکید می‎کند: با توجه به بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا، با ادامه روند فعلی بدون تردید بسیاری از هتل‌های مشهد به ورشکستگی می‎رسند و برای اوضاع اقتصادی آن‎ها نمی‌توان چشم‎انداز مثبت و روشنی متصور بود.

ارجمند با بیان اینکه باید ساخت‌وساز هتل بر اساس نیازسنجی صورت گیرد، خاطرنشان می‎کند: شاید در حال حاضر شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، یزد و ... با توجه به احتمال افزایش حضور توریست‌های خارجی نیاز به هتل داشته باشند اما مشهد اینطور نیست؛ علاوه بر این بخش زیادی از ظرفیت هتل‎های مشهد را زائران و مسافران عرب اشغال می‏کردند که با توجه به قطع روابط دیپلماتیک با عربستان تعداد آن‎ها نیز کاهش چشمگیری داشته است.

وی یادآور می‎شود: شاید گفته شود احداث این هتل‎ها برای پاسخگویی به نیاز 20 سال آینده است اما این امر منطقی نیست زیرا زمانی که سرمایه‎گذاری صورت می‎گیرد باید سوددهی و صرفه اقتصادی داشته باشد در غیر این صورت اشتغال ایجاد نمی‌شود؛ این سرمایه می‎تواند در کسب‎وکار دیگری به کار گرفته شود تا زیان‎ده نباشد و اشتغال هم ایجاد کند.

لزوم جلوگیری از فعالیت متخلفان

مدیر هتل سلام تصریح می‎کند: فعالیت اماکن اقامتی غیرمجاز نیز نشان‎دهنده نبود مدیریت صحیح در صنعت گردشگری ماست که شاهد افزایش تعداد آن‌ها هم هستیم و هر فردی که تعدادی اتاق خالی دارد، بدون پرداخت حق و حقوق دولتی و نیز بدون هیچ نظارتی کار هتل‎داری انجام می‎دهد و زمانی که نظارتی نباشد، فساد وجود خواهد داشت.

ارجمند بر این نکته نیز تأکید می‎کند که باید نظارت‎‌ها و کنترل‏ها تشدید شود و جدی‎تر باشد تا از فعالیت متخلفان جلوگیری شود و می‎افزاید: صنعت گردشگری باید رشد کند و این رشد تنها در زمینه ساخت‎وساز نیست؛ ساختمان، سخت‎افزار و نیروی انسانی، نرم‎افزار هتل‌داری محسوب می‎شود؛ در زمینه آموزش نیروی انسانی باید کار جدی‎تری صورت گیرد؛ در شرایطی که بازار این صنعت با رکود مواجه است، هتل‎ها نمی‌توانند در این زمینه سرمایه‎گذاری کنند و باید مورد حمایت قرار گیرند؛ در زمینه آموزش در صنعت هتل‎داری، کمترین سرمایه‎گذاری توسط دستگاه‎های دولتی انجام می‌شود و بخش خصوصی نیز امکان سرمایه‌گذاری بیشتر ندارد.

ضرورت جلوگیری از صدور بی‎رویه مجوزها

مدیر هتل «ایران» مشهد هم در گفت‎وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه صنعت هتل‌داری مشهد و خراسان رضوی در حال حاضر وضعیت مطلوبی ندارد، اظهار می‎کند: آمار اعلام شده نشان‌دهنده افزایش حضور زائران و مسافران در شهر مشهد است اما نکته قابل توجه این است که این زائران در هتل‌ها اقامت نمی‎کنند و از سایر اماکن اقامتی از قبیل هتل‎آپارتمان‎ها، خانه مسافرها و ... استفاده می‌کنند.

ساسان اسدزاده مجاور اضافه می‎‏کند: افزایش ساخت‎وساز هتل‌ها در مشهد با توجه به وضعیت فعلی هیچ توجیه اقتصادی ندارد اما شاید برای افرادی که با توجه به رکود موجود در صنعت هتلداری، اقدام به ساخت هتل می‎کنند، این کار منافع دیگری به دنبال دارد و در کنار هتل‎داری کارهای دیگری انجام می‏دهند!

وی با تأکید بر اینکه باید از صدور بی‎رویه مجوزهای احداث هتل جلوگیری شود، تصریح می‎کند: علاوه بر این، دولت و اتحادیه‎ها باید از هتل‎های نامدار و قدیمی بیشتر حمایت کنند؛ هر ساله مبلغی را به اتحادیه پرداخت می‏کنیم اما این امر هیچ مزیتی برای ما ندارد.

برای تکمیل این گزارش و آگاهی از نحوه امکان‎سنجی و نیازسنجی‎ها قبل از صدور مجوزهای لازم برای احداث یک هتل در مشهد، سراغی هم از معاونت سرمایه‎گذاری و طرح‎های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گرفتیم که پس از پیگیری‎های انجام شده و ارسال سؤالات مورد نظر به صورت مکتوب، در نهایت پاسخی دریافت نشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار