مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی خبر داد؛
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی از آب‌رسانی سیار به ۴۴۲ روستای استان خبر داد و گفت: خیرین برای کمک به روستاییان نهضت آب‌رسانی به روستاها به آب وفاضلاب روستایی کمک کنند.
کد خبر: ۳۵۹۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲ 12 January 2017
به گزارش تابناک خراسان جنوبی ، بسکابادی، در نشست خبری با اصحاب رسانه در رابطه با وضعیت آبرسانی به روستاها اظهار کرد: در استان 907 روستا بیش از 20 خانوار و همچنین 974 روستای کمتر از 20 خانوار وجود دارد که 291 هزار نفر در روستاهای بالای 20 خانوار سکونت دارند.
وی با اشاره به اینکه 538 روستا بدون تنش آبی هستند، افزود: متاسفانه 175 روستا در تابستان با مشکل تنش آب رو رو به رو می شوند.
مدیر عامل اداره آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه 194 روستا یا فاقد آب هستند و با با بحران آب مواجه می باشند خاطر نشان کرد: از این تعداد 36 روستا در اثر پدیده خشکسالی راکد شده و با بی آبی دست و پنجه نرم می کنند.
بسکابادی تصریح کرد: شاخص بهره وری تا پایان سال جاری به 74 درصد، طول خطوط انتقال آب به روستاها به بالای 3900 متر و شبکه توزیع ما به 3100 کیلومتر و تعداد مخازن آب استان به 125 هزار متر مکعب خواهد رسید.
وی با بیان اینکه 1300 مشترک روستایی در سظح استان وجود دارند، بیان کرد: منابع آبی که در اختیار داریم 241 حلقه چاه می باشد که تا پایان سال به 245 حلقه افزایش خواهد یافت و این در حالی است که 12 روستا از انشعاب آب شهری بهره مند هستند.
مدیرعامل اداره آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در رابطه با آبرسانی سیار نیز به دنبال این بوده ایم که بخش خصوصی این موضوع را مدیریت کند، ادامه داد: در شورای برنامه ریزی که 3 سال پیش تشکیل شد مسئولیت آبرسانی به بسیج سازندگی محول شد ولی استاندار در جلسه ای در طبس موضوع مدیریت واحد شهری را مطرح کرد تا کلیه وظایف به دهیاری ها و شهرداران محول گردد تا اگر قرار است اقدامی در روستاها صورت گیرد ابتدا زیرساخت ها مورد توجه باشد.
بسکابادی عنوان کرد: در بسیاری از کشورها مدیریت واحد شهری بر عهده شهردار است و این یک تفکر است و در راستای این تفکر استاندار دستور داد تا تمامی مدیریت شبکه ها به شهرداران و در روستا به دهیاران محول گردد.
وی ادامه داد: ما نیز در این خصوص صحبت هایی داشتیم و مطرح کردیم که در حال حاضر به صلاح نخواهد بود که 8 هزار شبکه را به دهیاران واگذار کنیم و قرار شد بخش کوچکی به دهیاران واگذار شود تا توانایی آن ها ارزیابی گردد.
مدیرعامل اداره آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی یادآور شد: با دستور استاندار آبرسانی سیار از همکاران بسیج گرفته شد و به اتحادیه دهیاری ها واگذار گردید که این تصمیم فارغ از جریانات سایسی می باشد.
بسکابادی گفت: طبق این دستور مقرر شد تا اتحادیه روستاها هر تعداد وسیله نقلیه دارند در اختیار آبرسانی سیار قرار دهند که تاکنون 3 کامیون و تا آخر ماه نیز 5 کامیون در آبرسانی سیار به روستاها در کنار 15 کامیون بخش خصوصی فعالیت خواهند کرد.
وی بیان کرد: 500 میلیون تومان نیز به صورت قرضی در اختیار اداره آب و فاضلاب قرار داده شده است تا بدهی خود به کامیون داران را تصفیه کند.
مدیرعامل اداره آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: این تغییر نگرش و گرفتن آبرسانی سیار از بسیج به دهیاری ها حداقل منابعی که داشت این بود که کل امکانات دهیاری ها به امر سیار اختصاص پیدا می کند و سهمیه آب که مرتب بر روی آن بحث بود به خود دهیاری ها واگذار می شود.
بسکابادی تصریح کرد: هر تغییری که در یک وضعیت شکل می گیرد اغلب مشکلاتی در پی دارد اما قول می دهیم با این تصمیمی که گرفته شده است از بهمن ما هیچگونه نگرانی وجود نداشته باشد و تمامی کاستی ها برطرف گردد.
وی عنوان کرد: به طور متوسط هر ماه به 442 روستا آبرسانی انجام می شود که کمترین آن 411 روستا در فروردین ماه و بیشترین آن آبرسانی به 470 روستا در تیرماه بوده است و این نشان می دهد که محدودیتی در آبرسانی سیار وجود ندارد.
مدیرعامل اداره آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال های قبل به دلیل کمبود اعتباری که تخصیص پیدا می کرد بدهی هایی در آبرسانی به بار آوردیم گفت: امسال از ماده 10 و 12 نزدیک به 30 میلیارد تومان اعتبار تخصیص پیدا کرده است که سهمیه آبرسانی سیار از این محل دریافت می شود.
بسکابادی با اشاره به اینکه اصلا نباید نگران آبرسانی سیار بود و به زودی خبرهای خوشی داده خواهد شد، ادامه داد: سهمیه هر نفر روستایی در طول روز 15 لیتر آب می باشد که این رقم به زودی و تا پایان سال با افزایش چشمگیری روبرو می شود.
وی ادامه داد: در استان خراسان جنوبی روستاهایی که دارای شبکه هستند سرانه ی آن ها 120 لیتر می باشد که بعد از هدف مندی این سرانه به 106 لیتر کاهش پیدا کرد و اکنون دوباره به 120 لیتر رسیده است و این در حالی است که در برخی روستاها نیز این رقم به 300 لیتر می رسد.
مدیرعامل اداره آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی گفت: سیاست آبرسانی به روستاها تنها بر تامین آب شرب است و بهداشت را در بر نمی گیرد و در بسیاری از روستاها از آب قنات به عنوان بهداشت استفاده می شود.
بسکابادی عنوان کرد: از یک میلیارد و 730 میلیون تومان طلب بسیج، بخشی به کامیون داران و مقداری نیز به اجاره آبی که در اختیار بوده است و مقداری نیز به استهلاک کامیون های دولتی اختصای پیدا می کند و بدهی 15 کامیون بخش خصوصی را به زودی پرداخت خواهیم کرد زیرا تنها نگران آن ها هستیم.
وی افزود: یک دستگاه آب شیرین کن از نوع نانو در محدوده دشت مهمویی نصب گردیده است که با احداث آن هزینه حمل آب به شدت کاهش پیدا کرده است.
مدیرعامل اداره آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی ادامه داد: هر متر مکعب آب بین 8600 الی 35 هزار تومان هزینه در بر دارد که خوشبختانه با پیگیری های آیت الله رئیسی، آستان قدس رضوی قرار است در سه منطقه بهدان، لانو و گزیک ورود پیدا کند و اقدامات محرومیت زدایی را انجام دهد که طی آن 18 دستگاه آب شیرین کن در این روستاها نصب خواهد کرد و به این ترتیب آبرسانی به این روستاها به وسیله تانکر حذف می شود.
بسکابادی یادآور شد: با نصب این دستگاه ها هزینه هر متر مکعب به 5 هزار تومان کاهش پیدا خواهد کرد که اگر هزینه های برق و نگهداری را نیز حذف کنیم به 1500 تومان می رسد.
وی با اشاره به وجود ۶۴ مجتمع آب‌رسانی نیمه‌تمام در استان عنوان کرد: برای تکمیل این مجتمع‌ها به بیش از ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم در حالی پیشرفت فیزیکی این مجتمع‌ها از ۲۰ تا ۷۸ درصد است که اگر تکمیل شوند ضریب بهره‌مندی از آب شرب در روستاهای استان به ۹۷ درصد افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل اداره آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اشاره به تخصیص ۳۸ میلیارد تومان اعتبار به آب‌رسانی روستاهای استان از محل اعتبار صندوق توسعه گفت: با این اعتبار ۶۴ روستای استان تا پایان امسال آب‌رسانی می‌شود.
بسکابادی بیان کرد: ابلاغ و تخصیص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار مصوبات سفر رئیس‌جمهور طی روز گذشته و جلسه ای که با استاندار برگزار شد به آب و فاضلاب روستایی استان تخصیص پیدا کرد و این در حالی است که مصوبه سفر 30 میلیارد تومان می باشد.
وی همچنین سهمیه استان از ردیف مجتمع های ملی را ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و افزود: سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نیز از محل اسناد خزانه اسلامی برای تکمیل مجتمع های آب‌رسانی به استان اختصاص‌یافته که پیگیر نقدینگی آن هستیم.
مدیرعامل اداره آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی عنوان کرد: ۳ میلیارد تومان اعتبار نیز در سفر معاون امور روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به استان قول اختصاص آن داده شد که این رقم نیز طی روزهای اخیر تخصیص می‌یابد.
بسکابادی ادامه داد: با احتساب این اعتبارات در سال ۹۶ شاهد تحول بزرگ در تکمیل مجتمع های آب‌رسانی استان خواهیم بود.
وی از تخصیص ۱۰۰ درصدی سهمیه استان از محل اعتبار دو درصدی نفت خبر داد و افزود: سهمیه آب و فاضلاب روستایی ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار