در سومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم خراسان جنوبی عنوان شد؛
جانشین پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه اکثر قربانیان جرائم خشن در استان بانوان بوده‌اند، گفت: بیکاری جوانان، اعتیاد، فقر مالی، تعصبات جاهلانه، اختلافات مالی و استفاده از مشروبات الکلی از عوامل تأثیرگذار در وقوع جرم هستند.
کد خبر: ۳۲۲۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳ 02 November 2016
به گزارش تابناک خراسان جنوبی ،سرهنگ علی شهابی در سومین جلسه پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری استان با بیان اینکه در بحث جرائم خشن خراسان جنوبی نسبت به دیگر استان‌های کشور کمترین وقوع جرم را دارد،اظهار کرد:بیشتر وقوع قتل‌ها طی پنج سال گذشته استان در حوزه کلانتری 12 بیرجند ،بیشترین جرم آدم‌ربایی طی پنج سال گذشته در حوزه کلانتری 13  بیرجند به وقوع پیوسته است.
به گفته وی بیشترین وقوع جرائم قتل در ساعت 21 تا 24 شب و بیشترین وقوع جرم آدم‌ربایی در ساعت 9 تا 12 صبح بوده واکثر قربانیان جرائم خشن در استان بانوان بوده‌اند
شهابی در ادامه به موضوع آموزش و پیشگیری اشاره کرد و گفت: برای کارکنان و شهروندان  بیش‌از 200 جلسه دوره‌های حقوق شهروندی در مساجد از ابتدای سال جاری تاکنون برگزار شده است.
جانشین پلیس پیشگیری خراسان جنوبی محیط را یکی از عوامل اصلی برای کاهش جرم دانست و خاطرنشان کرد:همچنین افزایش جمعیت می‌تواند یکی از عوامل وقوع جرم باشد.
تأسیس 12 کانون فرهنگی هنری در زندانهای استان
در ادامه این جلسه سرپرست اداره کل زندانهای خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۱۲ کانون فرهنگی و هنری در زندان های استان تاسیس شده است، گفت: در حال حاضر ۵۲۸ حافظ قرآن کریم در زندان بیرجند تربیت شدند.
علی هاشمی با بیان اینکه  متاسفانه 98 درصد اعتباراتی که به زندان ها اختصاص می یابد در بخش هزینه صرف می شود،اظهار کرد:توجه به سلامت جسمانی و روانی زندانی بسیار مهم بوده و برنامه‌های فرهنگی و تربیتی مختلف و بسیار گسترده ای در سطح زندانهای استان انجام می‌شود.
وی با اشاره به نقش مهم و تاثیر مثبت حضور روحانیون در زندان‌ها در پیشگیری از وقوع جرم، گفت: نماز جماعت در زندانهای استان با حضور 23 روحانی در سه وعده به جماعت اقامه می شود و چندین سال  است که جزو دستگاه های برتر در امر اقامه نماز هستیم.
هاشمی با تاکید بر اینکه اشتغال و حرفه آموزی مددجویان مورد توجه سازمان زندانها است و این در کاهش خشونت تاثیر دارد، افزود: در شش ماهه نخست امسال 48 دروه آموزشی با همکاری فنی و حرفه‌ای برگزار شده که 928 نفر در این دوره های حرفه آموزی شرکت کرده اند واز این تعداد 741 نفر در آزمون شرکت و 605 نفر موفق به اخذ گواهینامه مهارت شدند.
سرپرست اداره کل زندانهای خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون 12 کانون فرهنگی و هنری در زندان های استان تاسیس شده ،گفت: میانگین اشتغال مولد در زندانهای استان را 878 نفر و میانگین اشتغال غیر مولد در زندانهای خراسان جنوبی  630 نفر است.
وی به اجرای نهضت قرآن آموزی در سطح زندان های استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 528 حافظ قرآن کریم در زندان بیرجند تربیت شدند که به همین دلیل قضات به آنان 3 هزار و 500 روز مرخصی داده اند.
پیشگیری از وقوع جرم نیازمند همکاری همه دستگاه های اجرائی است
حجت الاسلام صادقی خواه مسؤول امور مساجد تبلیغات اسلامی  استان خراسان جنوبی  نیز با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی خطری بزرگ برای جامعه محسوب می‌شوند، گفت: دستگاه‌های اجرایی باید برای پیشگیری از وقوع جرم توجه ویژه‌ای داشته باشند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده افزود: در حاشیه شهر بیرجند مانند حاجی‌آباد، مهرشهر و سراب و مناطق پر آسیب اقداماتی انجام داده شده است و سعی کردیم مسأله برگزاری اقامه نماز جماعت در حاشیه شهرها را پررنگ کنیم.
مسؤول امور مساجد تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه سعی در رصد نقاط آسیب‌پذیر داریم و تلاش می‌کنیم این نقاط را برطرف کنیم،اظهار کرداز ابتدای سال جاری تاکنون 6 مورد کارگاه و همایش آموزشی برای امام جماعت‌ها و مبلغان در بحث پیشگیری از وقوع جرم برگزار شده است.
حجت الاسلام صادقی خواه با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی خطری بزرگ برای جامعه محسوب می‌شوند، ادامه داد: با توجه به کمبود اعتباراتی که داریم سعی شده است اقدامات موثری در مورد کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام شود.
سنجری مسئول حراست شهرداری بیرجند هم از اقدامات شهری در خصوص کاهش خشونت در شهرستان بیرجند اشاره کرد و گفت:شهرداری بیرجند با تمام توان در کاهش خشونت در سطح شهر تلاش می کند و آمادگی لازم با سایر دستگاه و نهادهای مربوطه در جهت کاهش خشونت دارد.
وی از آمادگی شهرداری در خصوص تبلیغات محیطی و مناسب سازی محیط ها شهری در جهت کاهش خشونت خبر داد و از دستگاه قضای و نیروی امنیتی خواست با شهرداری در جهت  تخربت اماکن مخروبه همکاری نمایند.
قاسمی نماینده پزشکی قانونی استان هم با اشاره به امکانات و اطلاعات که در اختیار پزشکی قانونی است گفت :این آمادگی در پزشکی قانونی استان وجود دارد تا آمار و اطلاعات خشونت در اختیار دستگاهی که نیاز به برنامه ریزی و پژوهش برای پیشگیری از وقوع جرم دارند، قرار دهد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار