رئیس شبکه دامپزشکی خوسف خبر داد
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف گفت: شیر تولیدی گاوداری‌های شهرستان تحت نظارت مستمر شبکه دامپزشکی است.
کد خبر: ۳۲۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳ 01 November 2016

رضا محمودی‌زاده ظهر امروز در حاشیه بازدید از یک واحد گاوداری در شهرستان خوسف، اظهار داشت: شیر باید از دام سالم و پرورش یافته تحت نظارت دامپزشکی به دست مصرف کننده و همشهریان برسد و مردم در ارتباط با بهداشتی بودن آن نباید دغدغه داشته باشند.

وی تصریح کرد: شیر به عنوان یکی از فرآورده‌های دامی با ارزش محسوب می‌شود که سرشار از پروتئین، کلسیم، فسفر و دارای ویتامین‌های "آ"، "ب"، "ث" و "د" بوده و همچنین به علت داشتن چربی و قند لاکتوز تامین‌کننده انرژی بدن است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف با اشاره به تفاوت‌های شیر خام و پاستوریزه، افزود: شیر خام مایعی است مترشحه از دوشش کامل و بهداشتی پستان دام که تحت هیچ شرایطی آب و یا ماده دیگری به آن اضافه و یا از آن کسر نشده و هیچ‌گونه عملیات سالم‌سازی حرارت نیز بر روی آن انجام نشده است اما شیر پاستوریزه با یکی از روش‌های معمول پاستوریزاسیون تهیه شده و همه میکروب‌های بیماری‌زای آن معدوم و تعداد میکروب‌های فاقد بیماری‌زای آن به حداقل رسیده و کمترین تغییرات در آن حاصل شده است.

محمودی‌زاوه با بیان عوامل موثر بر افزایش کیفیت بهداشتی شیر، گفت: تامین شیر از دام سالم و پرورش یافته تحت نظارت دامپزشکی، استفاده از آب مناسب و بهداشتی جهت شست‌وشو در روند شیردوشی و وجود جایگاه مناسب جهت شیردوشی از جمله نکات تاثیرگذار در کیفیت بهداشتی شیر محسوب می‌شوند.

وی افزود: علاوه بر شست‌وشو و خشک کردن پستان قبل از شیردوشی، شست‌وشوی مناسب دست، ماشین و تاسیسات شیردوشی و جمع‌آوری، هم‌زدن و سرد کردن شیر پس از دوشش در مخازن استیل مناسب نیز از دیگر این عوامل به شمار می‌روند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف با اشاره به بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان از طریق شیر، اذعان داشت: بیماری‌های مختلف ویروسی و باکتریایی مانند؛ سل، شاربن، تب‌مالت، تب‌کیو و  غیره و همچنین باقی‌‍مانده‌های آنتی‌بیوتیک‌ها و سموم قارچی موجود در علوفه و خوراک دام نیز قادر هستند از طریق شیر وارد بدن انسان شده و ایجاد بیماری، مسمومیت و یا اختلالات و مشکلات متعدد شوند.

محمودی‌زاوه با تقدیر و تشکر از همکاری دامداران این شهرستان با اکیپ‌های واکسیناسیون، گفت: بی‌شک این همکاری‌ها در درجه نخست به نفع و سود واحدهای تولیدی بوده و سبب افزایش تولید و محصول با کیفیت می‌‌شود و همچنین با واکسیناسیون به موقع دام‌ها خطر ابتلا به بیماری کاهش می‌یابد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار