کد خبر: ۳۲۰۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲ 31 October 2016
به گزارش تابناک یزد،ريیس هیئت مدیره انجمن علمی شتر ایران اعلام كرد: ايران در سيستم پرورش شتر نسبت به ساير كشورهاي همسايه عقب است به طوري كه رشد آن در كشور 2.5 درصد كاهش يافته است.

دكتر "سعيد زيبايي" در جريان برگزاري همایش و کارگاه آموزشی الزامات توسعه شترداری نوین كه با حضور 60 نفر از کارشناسان و پرورش‌دهندگان شتر از 22 استان کشور به مدت دو روز در شهرستان های یزد و بافق برگزار شد، گفت: الزامات توسعه شتر داری نوین از مراحل تدوین تا تصویب طرح و مدیریت گله در شترداری نوین و مدیریت گله، تغذیه و تولید مثل در شتر از جمله موارد و موضوعاتي است در اين همايش مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد.

وي به تاريخچه تشكيل انجمن علمي شتر ايران نيز اشاره كرد و گفت: انجمن علمی شتر ایران یکی از انجمن‌های علمی ایران در حوزه علوم دامی و دامپزشکی است که در جهت پیشبرد ، ارتقای علمی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی در سال 92 مجوز تاسيس گرفت.

وي با اشاره به تدوین سند توسعه شتر کشور که در حال انجام مراحل نهایی است، خاطرنشان كرد : در سيستم پرورش شتر نسبت به ساير كشورهاي همسايه عقب هستيم به طوريكه رشد شتر در ايران 2.5 درصد رشد منفي داشته است.

زيبايي از كشور امارت به عنوان بزرگترين كشور در خصوص داشتن گله‌ي شتر در جهان نام برد و افزود: بيشترين رشد شتر در دنيا مربوط به كشور عمان است.

رييس هیئت مدیره انجمن علمی شتر ایران با توجه به گرم شدن هوا و کم‎آبی در سطح جهان از شتر به عنوان دام آینده یاد كرد و گفت: فرهنگ‌سازي استفاده از فرآورده‎های شتر و ارزش افزوده‌اي كه شتر در بين دام ها دارد مي‌تواند نقش بسزايي در ايجاد اشتغال و درآمد زايي داشته باشد.

وي در بخشي از سخنانش با اشاره به این که در حال حاضر جمعیت شتر کشور 154 هزار نفر است، پیش‌بینی كرد كه در یک برنامه 10 ساله‌، این جمعیت به 251 هزار شتر افزایش یابد.

زيبايي با بیان این که 22هزار خانوار در سراسر کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم با حرفه شتر داری در ارتباط هستند، افزود: پرورش شتر به دلیل قانع بودن، تنوع تولیدات، همزیستی با شرایط اقلیمی خاص کشور و خواص درمانی آن می‌تواند در خدمت اقتصاد و اشتغال کشور قرار گیرد.

"نادر سلیم" معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیزدر این همایش، این استان را با داشتن 15 هزار نفر شتر، سومین استان کشور در زمینه پرورش شتر دانست و هدف از برگزاری این گونه نشست‌ها را تلفیق روش‌های شترداری نوین با شتر‌داری سنتی در راستای افزایش تولید عنوان كرد.

در این همایش همچنین تفاهم‌نامه‌ای در جهت اجرای طرح‌های تحقیقاتی و ارتقای سطح ایستگاه تحقیقات شتر بافق و اجرای سند راهبردی شتر ایران به امضا رسید.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار