معاون صنایع دستی خراسان جنوبی خبر داد:
بیرجند- معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: سه رشته صنایع دستی بومی فراموش شده در استان احیا شد.
کد خبر: ۱۲۷۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲ 11 November 2015

به گزارش خبرنگار مهر، حسین عباس زاده در کارگروه  تخصصی زنان و خانواده استان بیان کرد: پلاس بافی قاین، گیوه‌دوزی طبس و برک بافی مود از صنایع‌دستی فراموش‌شده در خراسان جنوبی بودند که احیا شدند.

وی بابیان اینکه صنایع‌دستی خراسان جنوبی درحال‌توسعه و حرکت است، اظهار کرد: بیش از دو هزار جلد کتاب در حوزه صنایع‌دستی چاپ و در شش‌ماهه نخست سال جاری توزیع شد.

عباس زاده بیان کرد: از ۱۶۰ رشته صنایع دستی استان هم اکنون ۸۰ رشته در استان فعال است.

وی حوله بافی و جاجیم را از رشته‌های شاخص صنایع‌دستی در استان ذکر کرد و گفت: ۲۴۰ نفر در این حوزه فعالین می‌کنند.

ماهانه ۵ هزار حوله از خراسان جنوبی به آلمان صادر می‌شود

معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی، تصریح کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با آلمان بسته می‌شود، قرار بر این است که ماهانه ۵ هزار حوله از صنایع دستی بانوان استان به آلمان صادر شود.

وی این خبر را نویدی برای بانوان استان دانست و افزود: بیش از ۸۰ درصد شاغلین در صنایع‌دستی را بانوان تشکیل می‌دهند.

عباس زاده افزود: فعالیت انبوه بانوان در صنایع‌دستی نشان‌دهنده این است که در پیشینه خراسان جنوبی، زنان در کار و تلاش نقش عمده‌ای داشته‌اند.

وی با اشاره به جاذبه‌های گردشگری در خراسان جنوبی، اظهار کرد: تلاش مسئولان بر این است که گردشگری را به نقطه شناخت در بین مردم ترویج دهند.

عباس زاده کویر را یکی از نعمت‌های بزرگ گردشگری در استان دانست و افزود: کویر دهسلم به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی ثبت جهانی می‌شود.

قنات بلده فردوس ثبت جهانی می‌شود

معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی، بیان کرد: همچنین قنات بلده فردوس به طول ۲۵ کیلومتر، ثبت جهانی می‌شود که پرونده آن در دست اقدام است.

وی بابیان اینکه ۷۶۸ مورد آثار ثبتی تاریخی در خراسان جنوبی شناسایی‌شده است، افزود: این آثار اعم از محوطه‌ها، بناها و باغ‌های فرهنگی است.

عباس زاده با اشاره به وجود پنج باغ فرهنگی و تاریخی در خراسان جنوبی، بیان کرد: در کشور ۹ باغ فرهنگی و تاریخی به ثبت رسیده که یکی از این باغ‌ها، باغ فرهنگی و تاریخی «اکبریه» است.

وی افزود: همچنین خراسان جنوبی دارای ۱۶۰ جاذبه فرهنگی تاریخی و ۷۰ جاذبه طبیعی است.

۳۰ هزار هکتار از اراضی تخریب شده خراسان جنوبی احیا شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه از احیای ۳۰ هزار هکتار از اراضی تخریب شده خراسان جنوبی خبر داد و گفت: بخش زیادی از این مراتع به همت بانوان استان احیا شد.

حبیب اله شریفی با اشاره به دیگر اقدامات انجام‌شده در راستای حفظ منابع طبیعی، عنوان کرد: تولید کتاب‌های قصه و پازل برای دانش آموزان در راستای  حفظ جنگل و مرتع، برگزاری کلاس‌های زیست‌محیطی در مدارس و برگزاری کارگاه‌های بهداشت و سلامت ازجمله برنامه‌های اجراشده در راستای حفظ منابع طبیعی استان است.

وی با اشاره به اجرای طرح ترسیب کربن در استان، اظهار کرد: این پروژه برای اولین بار در خراسان جنوبی با اهداف ارائه مدل ترسیب کربن در مناطق خشک و نیمه‌خشک، احیای مناطق تخریب شده با همکاری گروه‌های توسعه و بهبود شاخص توانمندسازی اجرا شد.

شریفی ادامه داد: این طرح در ۴۰ روستای استان در مساحت ۲۰۰ هزار هکتار  و همکاری دو هزار نفر جمعیت اجرایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار