فرماندار بیرجند:
فرماندار بیرجند گفت: از بین ۵۲ محله محروم در استان خراسان جنوبی ۱۴ محله در شهر بیرجند واقع شده و مرکز استان دارای ۷۰۰ هکتار بافت فرسوده است.
کد خبر: ۱۰۹۴۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶ 26 February 2023

شهر بیرجند ۷۰۰ هکتار بافت فرسوده و ۱۴ محله محروم دارد

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، علی فاضلی‌فرد روز یکشنبه در نشست ستاد بازآفرینی پایدار شهرستان بیرجند افزود: محله موسی بن جعفر در بیرجند محروم‌ترین است و هرچند در گذشته بارگذاری‌هایی در این منطقه انجام شده اما زمینی برای خدمات عمومی در اختیار شهرداری نیست، معابر عمدتا باریک است و مشکلاتی از این دست وجود دارد.

وی مشکلات اجتماعی را از مهمترین موضوعات محلات هدف بازآفرینی شهری برشمرد و اظهار داشت: محله موسی بن جعفر از طریق قرارگاه محرومیت‌زدایی به عنوان محله هدف پیش‌بینی شده که امید است از این مسیر هم اقدامات فرهنگی و اجتماعی انجام شود.

فرماندار بیرجند گفت: مجموعه بافت‌های ناکارآمد و فرسوده در شهرستان بیرجند حدود ۷۰۰ هکتار است که زیبنده مرکز استان نیست.

وی تصریح کرد: بخشی از این بافت‌های فرسوده و ناکارآمد بناهای میراث فرهنگی و تاریخی است یا در تملک اوقاف بوده لذا با توجه به سبقه فرهنگی شهر بیرجند انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی در بازآفرینی محلات همکاری بیشتری داشته باشند.

فاضلی‌فرد افزود: هدف اصلی ستاد بازآفرینی شهری این است که مجموعه‌ای از دستگاه‌ها پروژه‌ای را تعریف کنند و با مشارکت همگانی در راستای بهبود محلات هدف گام بردارند.

وی گفت: دستگاه‌های متولی باید با نگاه تغییر وضعیت محلات هدف به موضوع بازآفرینی شهری ورود پیدا کنند و سهم آورده خود را افزایش دهند.

فرماندار بیرجند اظهار داشت: برخی دستگاه‌ها تاکنون کمک‌های خوبی کرده و در راستای وظایف با نگاه خاص اقداماتی انجام داده‌اند که جای تقدیر دارد و نیاز است برخی دستگاه‌ها مشارکت جدی‌تری داشته باشند به خصوص در شهر بیرجند که بافت‌های فرسوده از حد متعارف بیشتر است.

وی افزود: این موضوع بار سنگینی بر دوش شهرداری گذاشته، منظر شهر را نازیبا کرده و چون بافت‌های فرسوده ملک مردم است یا در تملک میراث فرهنگی بوده به قطعات کوچک‌تر تقسیم شده است.

فاضلی‌فرد با اشاره به سهم اوقاف در محلات هدف بازآفرینی شهری گفت: انتظار می‌رود این نهاد با توجه به مالکیتی که در برخی محلات دارد بیش از گذشته پای کار باشد و کمک کند.

وی با اشاره به نوع نگاه دولت سیزدهم در زمینه ساماندهی بافت‌های فرسوده تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های تشویقی که دولت برای احیای بافت‌های فرسوده در نظر گرفته فرصت بسیار خوبی پیش روی مردم قرار دارد.

فرماندار بیرجند افزود: در حال حاضر بافت‌های ناکارآمد مشکلاتی برای شهروندان در حوزه‌های مختلف ایجاد کرده و خدمات شهری با مشکل مواجه شده است.

وی بر برگزاری منظم جلسات ستاد بازآفرینی شهری تاکید کرد و گفت: مشوق‌هایی که دولت پیش‌بینی کرده باید به مردم معرفی شود تا با نگاه ویژه در راستای احیای بافت‌های ناکارآمد گام برداریم.

فاضلی‌فرد افزود: لازم است پروژه‌های مشخص از سوی دستگاه‌های اجرایی تعریف شود تا از سرجمع اعتبارات بازآفرینی و سهم هر دستگاه بتوان اقدامات بنیادی در محلات هدف انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع کانال موسی بن جعفر باید سریعا تعیین تکلیف شود گفت: احساس می‌شود درخصوص بازآفرینی شهری هنوز برخی دستگاه‌ها نگاه لازم را ندارد و شاید بیشتر دنبال انجام ماموریت‌های سازمانی هستند.

توزیع اعتبارات براساس عملکرد هر دستگاه و لزوم همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان در اجرای طرح بازآفرینی شهری از موضوعات مطرح شده در این نشست بود که با حضور مسوولان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، شهرداری بیرجند و سایر دستگاه‌ها در فرمانداری بیرجند برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار