رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: اختتامیه جشنواره ملی شعر دفاع مقدس بهمن ماه امسال در شیراز برگزار می‌شود و تاکنون بیش از ۶ هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.
کد خبر: ۱۰۷۶۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶ 08 November 2022

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، سردار سرتیپ دوم پاسدار عباس بایرامی روز سه‌شنبه در جمع نویسندگان کتابهای دفاع مقدس در بیرجند اظهار داشت: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره تا ۲۰ آبان ماه جاری است.

وی براساس برآوردهای علمی و میدانی بیشترین هجمه‌های دشمن به سمت دفاع مقدس است افزود: بر اساس برآورد علمی و میدانی از همه فضاهای اعم از محیط‌های آموزشی بویژه دانشگاه‌ها و مقاطع تحصیلی پایانی دانش‌آموزی و فضای مجازی و ماهواره‌ای، روزی نیست که هجمه‌ای در مورد دفاع مقدس وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با بیان اینکه چرا دشمن نسبت به دفاع مقدس ما حساس است گفت: اگر بررسی کنیم تا ۲۵۰ قبل از انقلاب اسلامی هر وقت جنگی رخ داده یا تهدیدی شده است بخشی از خاک کشورمان جدا شده تا جایی که نقشه جغرافیایی سرزمین ما نصف شده است.

وی یادآور شد: امروز دشمن برای اینکه تنگنای ژئوپلتیکی برای نظام جمهوری اسلامی ایجاد کند تنها گذرگاه زمینی ما به عمق اروپا را می‌خواهد ببندد و به قول خودش اتحاد ترکی یا اصطلاح ناتو ترکی بوجود آورد.

وی گفت: دشمن همواره دفاع مقدس که مشعشع‌ترین، بهترین و نورانی‌ترین نقطه در طول ۳۰۰ است را همواره تکرار می‌کند و این پیروزی مرهون عنایت خداوند و در سایه ولی عصر(عج) و راهنمایی‌های عالمانه امام راحل بوده است.

وی اظهار داشت: در دفاع مقدس همه مردم از همه صنوف و گرایش‌ها، جانانه دست در دست هم دادند و نگذاشتند بعد از ۳۰۰ سال کشور یکبار دیگر تجزیه شود اما امروز برخی ندای تجزیه سر می‌دهند.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس ادامه داد: امروز طرح، گفتن و نوشتن و تهیه فیلم درباره دفاع مقدس برای این است که این نسل و نسل‌های آینده بدانند مردم و رزمندگان و شجاعانشان در این کشور کاری بی‌نظیری را انجام دادند.

وی خطاب به نویسندگان دفاع مقدس گفت: هیچ جایی در روایات و نوشته هایتان دفاع مقدس را در حد جنگ با نظام همسایگی و رژیم بعث عراق پایین نیاورید زیرا ما با همه مستکبرین دنیا جنگیدیم.

سردار بایرامی با بیان اینکه در جنگ سرد بین دو قطب شرق و غرب هر دو ابرقدرت دنیا، پشت صدام و در برابر ایران ایستادند یادآور شد: دفاع مقدس نقطه رهایی مردم ایران از پشت مرزهای خودشان به همه دنیا بود و ما را از محدوده جغرافیایی رها کرد و به دنیا شناساند و به ما قدرت و ابهت داد تا جایی که امروز شاهد داشتن بهترین موشک‌ها، پهبادها و علم روز دنیا هستیم.

وی گفت: امروز دنیا با وجود همه تحریم‌های سنگین، توطئه‌های کف میدان و فشارهایی که بر کشور ما تحمیل شده از پیشرفت روز افرون ایران متحریر مانده است و به گفته عالمانه رهبر انقلاب همه اینها برای این است که از ایران قوی جلوگیری کنند.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس افزود: امروز جمهوری اسلامی با همه مشکلات در اوج قدرت است که همه آن مرهون حضور جوانان شما از دورترین نقطه کشور در دفاع مقدس بوده است.

وی با بیان اینکه به فرموده رهبر معظم انقلاب، ادبیات دفاع مقدس همه آن بشارت است اظهار داشت: امروزه کسانی درصدد هستند جنگ و دفاع مقدس را سیاه نمایی کنند لذا وظیفه داریم راستی‌های دفاع مقدس را بدوت تحریف و غلوگویی و دخل و تصرف بیان و تحریر کنیم.

سردار بایرامی بر تشکیل بانک سوژه دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: با داستان‌نویسی درباره دفاع مقدس مخالف نیستیم اما سوژه‌های عینی زیادی وجود دارد که هنور کشف نکردیم باید مشخصات مردان دلاور و ایثارگر هر استان را بصورت بانک سوژه درآوریم تا بهتر از این ظرفیت استفاده شود.

وی با بیان اینکه نیاز به پرورش نیروی انسانی داریم یادآور شد: سطح کارگاه آموزشی در خراسان جنوبی مناسب است باید جوانانی که علاقه به نویسندگی درباره دفاع مقدس هستند حمایت شوند و در کنار کارگاه آموزشی نیز تلاش کنیم شبکه نوقلمان را با عرصه پیشکسوتان دفاع مقدس ارتباط دهیم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: در حال حاضر انجمن نویسندگان دفاع مقدس در حال راه‌اندازی است و ما می‌خواهیم در این انجمن همه نویسندگان کشور را بهم ارتباط دهیم و در خراسان جنوبی هم بهتر است این کار صورت گیرد و از دورترین نقطه تا مرکز استان نیز افراد با استعداد لحاظ شود.

وی بر توجه به حوزه نشر و پخش کتاب دفاع مقدس تاکید کرد و افزود: بازار کتاب باید بازار پررونقی باشد و بازخورد و برگشت مالی داشته و بتواند تامین کننده نشر برای عرصه‌های دیگر باشد.

سردار بایرامی اظهار داشت: باید از همه از ابزارها رسانه ملی، فضای مجازی و فروشگاه‌ها و ظرفیت ادارات استفاده شود که کتاب بدست مخاطبش برسد.

وی افزود: خراسان جنوبی جزو استان‌های پیشرو در تولید کتاب صوتی است که جای قدردانی دارد لذا باید از بهترین گویندگان در این زمینه استفاده شود تا کیفیت کتاب صوتی درباره روایت رزمندگان مناسب باشد.

وی ادامه داد: آیین‌نامه نظارت بر آثار ادبی و تاریخی دفاع مقدس مصوبه رسمی کشور است و در روزنامه رسمی ثبت شده و الحاقیه آن به نام آیین‌نامه حمایت آمده و ما می‌خواهیم در اینجا کتابها مورد بررسی قرار گیرد و اگر ضعفی وجود داشته باشد کارشناسی برطرف شود تا تولید خوب ارائه دهیم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس یادآور شد: توجه به کتاب‌های کوتاه مهم است الان بچه‌های نسل جدید کوتاه‌خوان هستند از بین کتابهای روایی که وجود دارد می‌توان کتاب کوتاه تهیه کرد.

وی با اشاره به اینکه سرآمد همه فعالیت‌ها، انتخاب کتاب سال دفاع مقدس است افزود: در پایان بهمن امسال اختتامیه بیستمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس را دنبال می‌کنیم که پنج هزار عنوان کتاب به دبیرخانه آن می‌رسد.

در این مراسم از کتاب " لاله‌های کویر" مربوط به زندگینامه و وصیت نامه شهدا و خاطرات جمعی از رزمندگان دفاع مقدس بخش دیهوک طبس رونمایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار