مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بر اساس نتایج طرح شناسایی و مستند سازی فون پرندگان خراسان جنوبی، تعداد ۲۲۸ گونه پرنده (آبزی و کنارآبزی و خشکزی) از مجموع ۵۵۹ پرنده موجود در کشور شناسایی و مستند شده است.
کد خبر: ۱۰۷۵۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵ 06 November 2022

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، حاتمی با بیان این مطلب افزود: طبق آمار ارائه شده ۴۰ درصد از پرندگان کشور در خراسان جنوبی زیست می‌کنند.

حاتمی بیان کرد: بر اثر خشکسالی‌های پیاپی و فقدان نزولات جوی، امسال آب تعداد زیادی از سد‌ها و آبگیر‌های استان خشک شده و آب بقیه سد‌ها به شدت کاهش یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: علاوه بر دلایل فوق، تغییر اقلیم نیز سبب شده شمار زیادی از پرندگان مهاجر، خراسان جنوبی را برای زمستان گذرانی انتخاب نکنند و پیش بینی می‌شود که این روند کاهشی امسال همچنان ادامه داشته باشد.

او بیان کرد: هم اکنون تالاب‌های کجی نمکزار نهبندان و نیزار خور به دلیل نداشتن بارش‌های پاییزی خشک هستند و با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته مبنی بر مناسب نبودن بارش ها در پاییز و تداوم خشکی تالاب ها، احتمال حضور پرندگان در این مناطق بسیار پایین خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن تالاب‌های استان در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی و سابقه حضور چندین ساله این پرندگان در تالاب‌های مذکور، امید است به محض کمترین بارش در منطقه و آبگیری، پرندگان مهاجر زمانی از برنامه حرکت خود را در این تالاب‌ها سپری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار