مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین خبر از اجرای طرح جهش تولید در ۲۲ هزار هکتار از دیمزار‌های این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۴۷۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸ 28 May 2022

به گزارش تابناک همدان، منصور خزایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین در خصوص حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از کشاورزان دیم‌کار برای کشت محصولاتی همچون گندم، جو، علوفه، دانه‌های روغنی و حبوبات درقالب طرح ۵ ساله جهش تولید در دیمزار‌ها گفت: سطح زیرکشت این محصولات در سال زراعی گذشته ۱۱۰۵۵ هکتار بوده است.
 
وی هدف از  اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها حذف آیش و افزایش تولید و درآمد، افزود:   با توسعه کشت محصولاتی نظیر گلرنگ، ماشک و کشت‌های علوفه‌ای دیم می‌باشد که در سال زراعی جاری تعهد اجرای طرح در شهرستان به ۲۵هزار ۳۰۰ هکتار افزایش یافته است و اجرای طرح در سطح ۲۲هزار  هکتار محقق گردیده،
 
خزایی اظهار داشت: اجرای طرح در قالب کشت ۱۷هزار ۱۰ هکتار گندم دیم، ۲هزار ۶۳۹ هکتار جو دیم و ۲۷۰ هکتارگلرنگ، ۲هزار ۸۱ هکتار حبوبات وگیاهان علوفه‌ای نظیرنخود علوفه‌ای وماشک اجرایی شده است.

وی ادامه داد: در این طرح کشاورزان می‌توانند از مساعده ستاد اجرای فرمان امام (ره) در بیمه محصول کشاورزی خود بهره‌مند گردند.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین یادآور شد با وجود خشکسالی سال گذشته بالغ بر ۸۶۵ میلیارد تومان پرداخت غرامت به کشاورزان فامنینی طرف قرارداد طرح جهش تولید در دیمزار‌ها تایید و پرداخت شده است و متاسفانه در این سال زراعی نیز شاهد خسارت خشکسالی می‌باشیم که ارزیابی خسارت ماهواره‌ای وهمزمان با حضورکارشناسان ارزیاب بیمه در حال انجام می‌باشد.

 خزایی افزود: از سایر مزایای این طرح خرید تسهیلاتی ادوات با سود ۵ درصد با بازپرداخت ۵ ساله و از طریق بانک ملی می‌باشد که در این سال زراعی سهمیه شهرستان ۵۴ دستگاه انواع دنباله بند نظیر کارنده مستقیم دیم، زیرشکن، هد برداشت حبوبات، لولر غلطکی حبوبات، سمپاش و... بوده است که از متقاضیان شناسایی شده ۱۹ مورد جهت دریافت تسهیلات به بانک ملی معرفی شده اند وقابل ذکر است که این شهرستان اولین شهرستانی بود که موفق به جذب تسهیلات طرح گردید.

وی خاطر نشان کرد: شناسایی و معرفی متقاضیان استفاده از تسهیلات تا زمان تکمیل ظرفیت زیربخش‌های تعیین شده همچنان ادامه خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت: با توجه به اهمیت تامین علوفه برای دامداران کشت محصولات علوفه‌ای مانند نخود علوفه‌ای فرصت مناسبی برای تامین خوراک دام با حداقل هزینه می‌باشد که در شهرستان دو طرح پایلوت در بخش مرکزی و پیشخور با کشت‌هایی نظیر نخود علوفه‌ای، ماشک، گلرنگ و... اجرا گردیده و امکان بازدید کشاورزان فراهم می‌باشد.

وی بر بهره گیری از دانش روز و آگاهی بخشی به کشاورزان از طریق روش‌های ترویجی و کلاس‌های آموزشی جهت نتیجه گیری بهتر تاکید نمودند و اعلام نمودند که در راستای اهداف طرح کشاورزان طرف قرار داد به تعداد ۴هزار ۴۷۳ نفر روزاز آموزش‌های لازم بهره‌مند گردیده اند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار