نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد سابقه ناباروری با افزایش خطر نارسایی قلبی مرتبط است. محققان بیمارستان عمومی ماساچوست آمریکا نشان دادند زنانی که ناباروری را تجربه کرده بودند، در مقایسه با زنانی که سابقه ناباروری نداشتند، ۱۶ درصد بیشتر در معرض خطر نارسایی قلبی قرار داشتند.
کد خبر: ۱۰۴۰۴۷۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴ 20 April 2022

به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از مدیکال اکسپرس، دکتر امیلی لاو، متخصص قلب و مدیر کلینیک یائسگی، هورمون‌ها و قلب و عروق در بیمارستان عمومی ماساچوست، در این خصوص اظهار کرد: ما به‌ تازگی این موضوع را دریافته‌ایم که سابقه باروری یک زن در مورد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در آینده چیزهای زیادی می‌گوید. اینکه آیا یک زن برای باردار شدن مشکل داشته باشد، چه اتفاقی در دوران بارداری او رخ می‌دهد و چه زمانی یائسگی را پشت سر می‌گذارد، همگی در خطر ابتلا به بیماری قلبی در زندگی آینده وی تاثیر می‌گذارد.

از هر پنج زن آمریکایی یک نفر تحت تاثیر ناباروری قرار دارد که طیفی از مشکلات باروری را شامل می‌شود اما ارتباط آن با نارسایی قلبی تا همین اواخر به‌ خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته بود.

لاو و همکارانش با مشارکت با برنامه بهداشت زنان(WHI) که در اوایل دهه ۱۹۹۰ طراحی شد و سابقه باروری یک زن را بررسی می‌کرد، زنان یائسه تحت پوشش این برنامه را مورد مطالعه قرار دادند و ارتباط ناباروری را با ایجاد نارسایی قلبی بررسی کردند.

به طور کلی ۲ نوع نارسایی قلبی وجود دارد؛ نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده(HFpEF) و نارسایی قلبی با کسر جهشی کاهش یافته(HFrEF). کسر جهشی اندازه مربوط به درصد حجمی خونی است که طی هر ضربان از بطن چپ قلب پمپ می‌شود. کسر جهشی کمتر از ۵۰ درصد به‌ طور معمول غیرطبیعی یا کاهش یافته است.

این گروه تحقیقاتی بین ناباروری و نارسایی کلی قلب به ویژه با کسر جهشی حفظ شده، نوعی از نارسایی قلبی که در زنان بدون توجه به سابقه باروری بسیار شایع‌تر است، یک فرایند ارتباطی یافتند. از میان ۳۸ هزار و ۵۲۸ زن یائسه مورد تحقیق ۱۴ درصد از شرکت‌کنندگان سابقه ناباروری را گزارش کردند. طی یک دوره پیگیری ۱۵ ساله محققان خاطرنشان کردند ناباروری با خطر ۱۶ درصدی نارسایی کلی قلبی در آینده مرتبط است. هنگامی‌ که آنان زیرگروه‌های نارسایی قلبی را بررسی کردند، دریافتند ناباروری با افزایش ۲۷ درصدی خطر ابتلا به کسر جهشی حفظ شده در آینده ارتباط دارد.

در دهه گذشته نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده(جایی‌ که عضله قلب به‌ خوبی شل نمی‌شود) بر خلاف نارسایی قلبی با کسر جهشی کاهش یافته(جایی که بطن چپ به‌ خوبی پمپ نمی‌کند) به شکل غالب نارسایی قلبی در مردان و زنان تبدیل شده و در زنان شایع‌تر بوده است.

لاو می‌گوید: این وضعیتی چالش‌برانگیز است زیرا ما هنوز به‌ طور کامل علت ایجاد نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده را نمی‌دانیم و درمان‌های خیلی خوبی برای درمان این نوع نارسایی نداریم.

وی می‌گوید: من تصور می‌کنم یافته‌های ما قابل‌ توجه است زیرا نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ‌ شده در زنان شایع‌تر است. ما نمی‌دانیم چرا این نارسایی را در زنان بیشتر مشاهده می‌کنیم. نگاهی به گذشته در اوایل زندگی باروری یک زن ممکن است سرنخ‌هایی در مورد دلیل آن به ما بدهد. گروه تحقیقاتی مشاهده کردند که این ارتباط بدون توجه به اینکه آیا یک فرد در نهایت حامله شده یا تولد نوزاد زنده داشته، وجود دارد.

افزایش خطر مستقل از عوامل خطرزای مرسوم قلبی عروقی و سایر شرایط مرتبط با ناباروری بود.

لاو افزود: در تحقیقات قبلی پیشنهاداتی مبنی بر اینکه زنان مبتلا به ناباروری دارای عوامل خطرزای متابولیک قلبی بیشتری هستند، وجود داشت اما گروه تحقیقاتی در این تحقیق متوجه نشدند که عوامل خطرزای متابولیک قلبی ارتباط بین ناباروری و نارسایی قلبی را توضیح می‌دهد. آنان همچنین بررسی کردند که آیا سایر شرایط مرتبط با ناباروری مانند بیماری تیروئید، قاعدگی نامنظم و یائسگی زودرس ارتباط بین ناباروری و نارسایی قلبی را توضیح می‌دهد یا خیر اما شواهدی برای تایید این فرضیه ارائه نکردند.

وی بیان می‌کند: به راستی این سوال پیش می‌آید که مکانیسم‌هایی که بین ناباروری و نارسایی قلبی ارتباط برقرار می‌کند، چیست. آیا این عوامل خطرزا مشترک یا ناباروری علت است؟

لاو اشاره می‌کند که ممکن است اختلال عملکرد عروقی و اندوتلیال دخیل باشد و قصد دارد در نهایت مکانیسم ارتباط بین ناباروری و نارسایی قلبی را روشن کند.

در آینده لاو امیدوار است یک تحقیق آینده‌نگر روی زنان دارای سابقه ناباروری شامل پارامترهای ورزش، سنجش‌های عروقی و موارد دیگر برای حل این معما انجام دهد.

او می‌گوید: ما به‌ عنوان دانشمندان و پزشکان اهمیت سابقه باروری زنان برای خطر ابتلا به بیماری قلبی در آینده را بررسی می‌کنیم. ناباروری یکی از عوامل خطرزای قلبی عروقی مانند پرفشار خونی و فشار خون بالاست اما سابقه باروری به‌ طور معمول به‌ عنوان بخشی از ارزیابی خطرات قلبی عروقی در نظر گرفته نمی‌شود. از آنجایی که افراد تا سن ۶۰ سالگی و بعد از آن تمایلی به ابتلا به نارسایی قلبی ندارند و ناباروری بیشتر در دهه ۲۰، ۳۰ و ۴۰ سالگی تجربه می‌شود، بسیاری از پزشکان به این ارتباط فکر نمی‌کنند. ما نمی‌توانیم سابقه ناباروری یک زن را تغییر دهیم اما اگر بدانیم زنی سابقه ناباروری داشته، می‌توانیم در مشورت با وی در مورد سایر عوامل خطر قابل اصلاح از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا، سیگار کشیدن و... جدی‌تر باشیم.

یافته‌های این تحقیق در مجله the American College of Cardiology منتشر شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار