مدیرکل راه و شهرسازی
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر از این استان در طرح تقاضامحور نهضت ملی مسکن که مورد تاکید دولت و وزارت راه و شهرسازی است، ثبت‌نام کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۱۲۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲ 29 November 2021
 وحید داعی در مراسم اختتامیه بیستمین نمایشگاه صنعت ساختمان استان خراسان جنوبی افزود: سهمیه خراسان جنوبی حدود ۴۰ هزار واحد است که از این تعداد حدود ۲۲ هزار واحد سهمیه مسکن شهری و ۱۸ هزار واحد روستایی است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: این در حالی است که در سطح کشور حدود ۳۰ درصد شهرها سامانه ثبت‌نام باز است و در خراسان جنوبی از ۳۰ شهر برای ۲۵ شهر معادل بیش از ۷۰ درصد شهرهای استان امکان ثبت‌نام وجود دارد که نشان از عزم مجموعه راه و شهرسازی استان دارد.
وی بیان کرد: همچنین استفاده از طرح خودمالکان برای افرادی که زمین و پروانه ساخت دارند، در تمامی شهرهای استان خراسان جنوبی فعال شده است و متقاضیان می‌توانند از تسهیلات مسکن برای ساخت واحدها استفاده کنند.
داعی افزود: خراسان جنوبی چهارمین استان در اتمام و اختتامیه مسکن مهر در کشور بود و در طرح اقدام ملی مسکن نیز رتبه پنجم را در سطح کشور دارد.
وی گفت: تاکنون برای بیش از ۷ هزار نفر متقاضی طرح اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی تامین زمین انجام شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: در صنعت ساختمان حدود ۱۲۰ صنعت به‌صورت مستقیم وابسته به صنعت مسکن و ۱۲ تا ۱۵ درصد تولید ناخالص کشور وابسته به صنعت مسکن و ساختمان است که براساس مطالعات وزارت راه شهرسازی به ازای ساخت هر ۱۰۰ متر ساختمان ۲.۴ شغل ایجاد می‌شود و ۱.۴ به‌صورت مستقیم و یک شغل غیرمستقیم است.
وی با بیان اینکه سرعت ساخت مسکن در کشور پایین است گفت: مشکلات و نواقص اجرایی نیز بسیار زیاد است و نکته دیگر این که حرکت به سمت فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان است.
داعی به موضوع انرژی اشاره کرد و افزود: ۴۰ درصد مصرف انرژی در ساختمان بوده و همین موضوع باعث شده مصرف انرژی در کشور ما سه برابر متوسط مصرف جهانی باشد که باید در این زمینه توجه بیشتری صورت گیرد و صنعتگران و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی نیز آن را مهم بدانند.
وی مساله بعدی را زلزله‌خیز بودن استان خراسان جنوبی ذکر کرد و گفت: بیش از ۷۰ درصد مساکن استان در پهنه با خطرپذیری متوسط به بالا و بیش از ۳۰ درصد در پهنه خطرپذیری بسیار زیاد قرار دارند که با توجه به زلزله‌خیز بودن و خطرپذیری زیاد استان درخصوص زلزله باید در بخش مصالح ساختمانی و صنعت ساختمانی به موضوع زلزله توجه بیشتری شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: در حوزه کنترل و مباحث ۲۲گانه مقررات ملی ساختمان، سازمان نظام مهندسی ساختمان و نظام کاردان‌های فنی نظارت‌های خود را انجام می‌دهند تا به نحو صحیح اجرا شود بنابراین تولیدات ساختمانی باید در بحث مقاوم بودن و خطرپذیری در زلزله و موضوع سبک‌سازی ساختمان براساس آیین‌نامه ۲۸۰۰ مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی در زمینه اقدامات صورت گرفته در حوزه پروژه‌های برون مرزی هم گفت: مرزهای کشور ما، شاهرگ‌های اقتصادی ایران و استان هستند که باید جذابیت مرزهای استان حفظ شود.
داعی اظهار داشت: اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تنها اداره کلی است که در خاک افغانستان در حال اجرای پروژه است و با پیگیری‌های صورت گرفته در سال گذشته کل مسیر ۱۲۵ کیلومتری محور سربیشه - ماهیرود تعیین تکلیف شده و دارای چهار پیمانکار است.
وی گفت: تاکنون ۱۰ کیلومتر دوبانده و ۱۰ کیلومتر آسفالت شده است، ۱۰ کیلومتر دیگر تا پایان امسال آسفالت خواهد شد و بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان قراردادهای ما در این محور است که به صادرات مصالح ساختمانی و صادرات استان کمک می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: از دیگر موضوعات تاثیرگذار بر رونق صادرات خراسان جنوبی موضوع راه‌آهن و خط ریلی استان است که این موضوع هم با جدیت در دستور کار قرار دارد.
 
بیستمین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان خراسان جنوبی با حضور ۶۰ مجموعه اقتصادی از پنج استان کشور سوم آذر ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بیرجند برپا شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار