کارشناسان دامپزشکی خراسان جنوبی توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری تب برفکی و سایر بیماری‌های واگیر دامی به دامداران اعلام کردند.
کد خبر: ۱۰۱۱۳۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲ 23 November 2021
 
سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان توصیه‌های کارشناسان دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری تب برفکیبا تشکر از همکاران شبکه‌های دامپزشکی برای پوشش مناسب واکسیناسیون انواع دام سبک و سنگین در واحد‌های روستایی از صاحبان دامداری‌های صنعتی تقاضا کرد: برای حراست از سرمایه‌های دامی خود در کنار رعایت سایر موارد بهداشتی – قرنطینه‌ای واکسیناسیون دام‌ها را در اولویت برنامه کاری قرار دهند.
 
عندلیبی به توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از تب برفکی اشاره کرد و گفت: فعال کردن حوضچه‌های ضد عفونی واحد دامداری، ضدعفونی جایگاه دام و وسایل نقلیه قبل از ورود و خروج به دامداری با ضدعفونی کننده‌های مناسب، واکسیناسیون منظم دام‌ها مطابق با دستورالعمل‌های مربوطه، دریافت مجوز بهداشتی – قرنطینه‌ای حمل دام‌ها قبل از هرگونه جابجایی، تامین واکسن تب برفکی از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی، همکاری دامداران صنعتی در تامین و تزریق واکسن،  همکاری دامداران روستایی و عشایری با اکیپ‌های واکسیناسیون در زمان تزریقات،  در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک به بیماری از مشورت با افراد متفرقه خودداری کرده و در اسرع وقت به نزدیکترین پست یا شبکه دامپزشکی اطلاع رسانی شود. 
 وی افزود: با توجه به شروع فصل سرما و افزایش ماندگاری ویروس تب برفکی در دمای پایین در برخی از دامداری‌های صنعتی استان از ابتدای سال جاری تا کنون هیچ گونه واکسیناسیون تب برفکی انجام نشده که به علت پایین بودن تیتر ایمنی دام‌ها احتمال بروز بیماری در این دامداری‌ها دور از انتظار نبوده و سطح هشدار را در استان بالا برده است.
 
عندلیبی گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بوده که دارای سویه‌های مختلفی است و با علایم دهانی و گاهاً لنگش و زخم در پا‌ها نمایان می‌شود و به علت شباهت آن با بیماری‌هایی مانند اکتیمای واگیر و طاعون نشخوارکنندگان در دام‌های سبک، در برخی موارد دامداران را دچار سردرگمی کرده است.
 
سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان گفت: بیماری تب برفکی از لحاظ اقتصادی یکی از موانع اصلی در تأمین بهداشت و تولید دام و فراورده‌های خام دامی است.
 
وی افزود: در هشت ماه گذشته ۴۸۴ هزار و ۱۴۹ رأس گوسفند، بز و تعداد ۲۶ هزار و ۹۲۵ راس گاو و گوساله علیه این بیماری واکسینه شده که ۹۹ درصد واکسن تامین شده برای دام سبک از اعتبارات سازمان دامپزشکی با اولویت واکسیناسیون دام‌های عشایر تامین و به صورت کاملا رایگان تزریق شده است.
به گفته وی علاوه بر آن در حال حاضر نیز تعداد ۴۸۰ هزار دز واکسن جدید با همکاری سازمان دامپزشکی و بخشی از آن از اعتبارات داخلی استان تهیه و در بین شبکه‌های دامپزشکی برای واکسیناسیون دام سبک توزیع شده است.
 
وی در خصوص واکسیناسیون دام سنگین با توجه به اینکه تامین و تزریق واکسن در دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی بر عهده دامداران است، افزود: حدودا ۲۸ درصد از دام‌های مایه کوبی شده توسط بخش خصوصی مورد واکسیناسیون قرار گرفته و مابقی آن از طریق اعتبارات داخلی اداره کل دامپزشکی استان در واحد‌های روستایی – عشایری به صورت رایگان تزریق شده است.
عندلیبی گفت: اگر چه مکاتبات و اطلاع رسانی‌های متعددی باصاحبان دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی و دستگاه‌های مربوطه انجام گرفته است، اما متاسفانه برخی از صاحبان این دامداری‌ها واکسیناسیون دام‌های خود را جدی نگرفته و خطر بالقوه‌ای برای سایر واحد‌های دامی نیز محسوب می‌شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار