۱۶۴ متکدی از ابتدای امسال در بیرجند شناسایی شدند
پروین پناهنده - عرض اندام فقر و نداری بر سر چهارراه ها لایه ای است از زیر پوستِ شهر که روز به روز زمخت تر می شود و تلخی اش هم که سرشار از تضادها از بی مهری روزگار و شاید سوءاستفاده از احساسات است، شیرینی و زیبایی شهر را کمتر و کمتر می کند..
کد خبر: ۱۰۰۷۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲ 06 November 2021

 به گزارش "تابناک خراسان جنوبی" یکی از سوژه های داغ این روزها و شب های سوز و سرمای گزنده، متکدیانی هستند که چهار راه های شهر بیرجند را قُرُق کرده اند و با دود کردن سپند، فروش دستمال کاغذی و ... و یا دراز کردن دست خود و القای حس بدبختی کاسبی می کنند.

ساعت 20؛ چهارراه غفاری

 لباس ژنده ای بر تن دارد و با به پا کردن دود اسپند و چرخاندن آن به دور خودروها به قصد گرفتن پول، احساسات را جریجه دار می کند، به گزارش خبرنگار "تابناک خراسان جنوبی"‌ به نقل از چند شهروند با تاریک شدن هوا در نقاط ترافیکی شهر بساط می کند، یک شب در چهارراه غفاری، شبی در چهارراه صیادشیرازی و ...

کاسه دخلش را به طرف خودروها می گیرد، برخی کمک می کنند و تعدادی هم بی تفاوت حتی شیشه خودرو را پایین نمی دهند.

ساعت 21:30؛ چهارراه طالقانی

انگار برایش مهم نیست کودک 2-3 ساله اش مدت طولانی آن هم در سوز سرما روی آسفالت سرد پیاده رو بنشیند ، تمام حواسش به رهگذران است و نگاهش به چراغ راهنما، با جملات تکراری و نشان دادن نسخه ای احساسات رهگذران را تحریک می کند، چراغ که قرمز می شود کنار خودروها می رود و از پشت شیشه خودرو نسخه ای را نشان می دهد، "فرزندم بیمار است و پول دارو ندارم و ..." چند نفری از سر دلسوزی کمک می کنند تا بتواند برای فرزندش دارو بخرد به گزارش خبرنگار "تابناک خراسان جنوبی" آن طور که یکی از کسبه می گوید:‌ کار هر شبش همین است و با سوءاستفاده از احساسات مردم کاسبی می کند تا بتواند دارویی که در فرهنگ او همان مواد مخدر است را تهیه کند.

آن طور که تعریف می کند: بارها اتفاق افتاده که رهگذری به جای دادن پول، نسخه را خواسته تا خودش دارو را تهیه کند اما او از دادن نسخه امتناع کرده است!

30 دقیقه بامداد؛ چهارراه تامین اجتماعی

 شب از نیمه گذشته و معلوم نیست تا چند ساعت دیگر قرار است در این هوای سرد سر چهارراه تامین اجتماعی چشم به راه خودروها باشند. به گزارش خبرنگار "تابناک خراسان جنوبی" به نظر نمی رسد بیشتر از 10ـ 12 سال داشته باشد، همراه دختر 5-6 ساله سر چهارراه نشسته اند و  با قرمز شدن چراغ به سمت خودروها می روند و با نگاه ملتمسانه از پشت شیشه خودرو درخواست کمک می کنند آن هم در شرایطی که به دلیل سرما کسی حاضر نیست شیشه را پایین بدهد و ...

هم کاسبی می کنند هم بازیگوشی، گاهی بی حواس وسط خیابان به دنبال هم می دوند و ...

 قُرُقِ خیابان مدرس

چند کودک هم خیابان مدرس را برای تکدی گری قرق کرده اند برخی دستمال کاغذی می فروشند و تعدادی هم دست های کوچکشان را به سمت رهگذران دراز و درخواست کمک می کنند بعضی هایشان به قدری سمج هستند که حتی مسافتی را با رهگذران طی کنند و در خیابان و سرچهارراه ها هم بی وقفه به شیشه خودروها می زنند و  تا پول نگیرند، نمی روند مگر این که راننده واکنشی نشان بدهد یا چراغ قرمز بشود.

کاسبی در چهارراه خطر

یک شهروند بیرجندی با ابراز تاسف از رواج تکدی گری به خبرنگار "تابناک خراسان جنوبی" می گوید:‌ کمتر چهارراهی است که بزرگ یا کودکی برای تکدی گری تا ساعات پایانی شب در آن جا نباشد.

او می گوید:‌ برخی از این متکدیان به خصوص کودکان بدون توجه به حرکت خودروها در چهارراه ها رفت و آمد دارند و بین خودروها برای جلب کمک راه می روند که بسیار خطرآفرین است.

او در ادامه به این نکته هم اشاره دارد که با وجود اقدام ها برای جمع آوری متکدیان تعداد این قشر همچنان زیاد است طوری که پنج شنبه ها در آرامستان بیرجند هر چند قدم یک متکدی است.

کمک می کنند و ناخواسته به رواج تکدی گری دامن می زنند.

چهارراه فضای مجازی!

شهروند دیگری هم در گفتگو با خبرنگار "تابناک خراسان جنوبی" با اشاره به شیوه های جدید تکدی گری تعریف می کند: مدتی پیش چند کودک متکدی وقتی با رد درخواست راننده های خودرو برای کمک به دلیل نداشتن پول نقد مواجه می شدند دستگاه کارت خوان سیار را جلوی آن ها می گرفتند و برای کمک اصرار می کردند.

وی می گوید:‌ دامنه تکدی گری از خیابان ها و چهارراه ها به فضای مجازی هم رسیده طوری که برخی در این فضا با القای حس بدبختی و تحریک احساسات تکدی گری می کنند.

وی با تاکید بر این که‌ موضوع تکدی گری باید به طور جدی و ریشه ای رفع شود،

 تصریح می کند: هر چند برخی متکدیان به دلیل نداری و فقر به تکدی گری روی آورده اند اما در این بین افرادی هم هستند که تکدی گری را برای کسب درآمد بدون زحمت انتخاب کرده اند.

وی شناسایی و جمع آوری متکدیان را مورد تاکید قرار می دهد و می گوید:‌ بهترین شیوه کمک به نیازمندان واقعی اقدام از طریق دستگاه های حمایتی است.

شدت مشکلات در سرمای امسال و یک انتقاد

به گزارش خبرنگار تابناک "خراسان جنوبی" مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی حدود 20 روز پیش در بازدید از مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند از متولیان امر خواست با توجه به آغاز فصل سرما، نیازمندی‌ها را برای ساماندهی معتادان، متکدیان و جامعه هدف اعلام کنند تا تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود.

"عباسعلی بهاری" با اشاره به مشکلات معیشتی برگرفته از شیوع کرونا پیش‌بینی کرد فصل سرد امسال مواجه با مشکلات بیشتر باشد که بر این اساس باید تمهیدات جهادگونه برای تامین نیازمندی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی مربوط باید تلاش کنند تا در آستانه شروع فصل سرما از میزان مشکلات با برنامه‌ریزی مناسب کاسته شود.

به گزارش خبرنگار " تابناک خراسان جنوبی" در این بازدید "محمد محمد زاده" ‌معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند هم از نبود هماهنگی بین دستگاه‌های مربوط برای مراقبت و انجام اقدامات دیگر در این باره انتقاد کرد.

تحویل 3 متکدی حرفه ای به دستگاه قضایی

مسئول مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند نیز در این بازدید از شناسایی ۱۶۴ متکدی و تشکیل پرونده از ابتدای امسال در این مرکز خبر داد و به این نکته اشاره کرد که از این تعداد 90 نفر مرد و بقیه زن بوده‌اند.

"منصوره امیرآبادی" به این نکته هم اشاره کرد که از مجموع متکدیان شناسایی شده ۲۷ نفر به کمیته امداد امام خمینی (ره)، ۱۹ نفر با دستور مقام قضایی به بهزیستی معرفی و 3 نفر به عنوان متکدی حرفه‌ای به دستگاه قضایی تحویل شدند.

به گزارش خبرنگار "تابناک خراسان جنوبی" مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند با ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله تخت، حمام، آشپزخانه، اتاق پزشک و مددکاری پس از شناسایی افراد روزانه ۲ وعده غذای گرم را به جامعه هدف در کنار خدمات بهداشتی ارایه می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار