مدیرکل حفاظت محیط زیست:
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته ۲۵ میلیارد ریال از محل منابع استانی و ملی برای تامین آب و غذای حیات وحش استان اختصاص یافته است.
کد خبر: ۱۰۰۳۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱ 20 October 2021
 
حسن اکبری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این مبلغ ۱۰ میلیارد ریال اعتبار استانی و ۱۵ میلیارد ریال اعتبار ملی است که هشت میلیارد ریال آن برای خرید علوفه و دان هزینه خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر حیات وحش در بسیاری از مناطق به دلیل خشکسالی با کمبود غذا و آب مواجه است گفت: با توجه به پیش‌بینی کارشناسان هواشناسی درباره بارندگی‌ها در فصل پاییز شاید این وضع بدتر هم بشود.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: برای حل مشکلات کمبود تغذیه حیات وحش در فصل زمستان در انبارهای ما حدود ۱۰ تن علوفه از سال‌های گذشته ذخیره است و از یک ماه و نیم گذشته به دلیل شدت خشکسالی و کمبود علوفه در مراتع، توزیع علوفه دستی را در برخی مناطق استان داشته‌ایم.
وی افزود: معتقد هستیم وقتی حیات وحش دچار کم غذایی می‌شوند نباید به‌طور دائم به آنها علوفه بدهیم چرا که این کار دستکاری در طبیعت است و تعادل آنان را به هم می‌زند.
 
اکبری با تاکید بر اینکه تغذیه دستی برای عبور از بحران خشکسالی انجام می‌شود گفت: در مناطقی که خشکسالی بسیار حاد و تلفات زیادی داریم، در برخی مناطق برای ورود کمتر حیات وحش به مزارع کشاورزی یا در مواقعی که برف سنگین را داشته باشیم، اقدام به توزیع علوفه دستی برای حیات وحش می‌کنیم.
 
وی با اشاره به تلفات حیات وحش بر اثر خشکسالی افزود: با توجه به اینکه جمعیت گوشتخوارانی مثل پلنگ و یوزپلنگ در طبیعت بسیار کم شده، عملا کنترل‌کننده‌های طبیعی وجود ندارد به همین خاطر جمعیت حیات وحش افزایش قابل توجهی داشته‌ و اکثر آنان مسن هستند.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در این بحران خشکسالی اکثر حیات وحشی که سن آنان بالای ۹ سال است، دندان‌های خود را از دست می‌دهند یا کند و ناکارآمد می‌شود و با توجه به اینکه هیچ علوفه نرم یا مناسبی در دسترس نیست، حیات وحش جوان و میانسال در این شرایط کمبود تغذیه دوام می‌آورند و آنها که مسن هستند، نمی‌توانند از علوفه‌های خشک و خشبی تغذیه کنند و تلف می‌شوند.
 
وی بیان کرد: عمر مفید کله و بز و قوچ و میش در طبیعت ممعولا ۱۱ تا ۱۲ سال است و در این شرایط خشکسالی یکی و دو سال زودتر تلف می‌شوند.
 
اکبری با اشاره به اینکه در خشکسالی امسال تلفات حیات وحش تاحدودی چشمگیر بوده است افزود: در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس تعداد تلفات حیوانات مسن حداقل ۵۰ راس بوده و به نظر می‌رسد تلفات در نهایت بیشتر از این باشد.
 
وی گفت: پیش‌بینی ما این است که در سرشماری سال جاری حیات وحش، حداقل ۱۰ درصد کاهش جمعیت را بر اثر خشکسالی داشته باشیم.
 
اکبری با بیان اینکه در سال جاری مورد مثبتی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش استان گزارش نشده است اضافه کرد: سال ۹۸ در شهرستان‌های فردوس و سرایان درگیر طاعون شدیم که از خراسان رضوی وارد شد و تلفات سنگینی در آن مقطع دادیم.
 
وی گفت: از آن زمان تاکنون موردی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک در خراسان جنوبی نداشتیم و امسال در منطقه پیرحاجات طبس به‌صورت مقطعی تلفات حدود ۷۰ راس را داشتیم که آخرین برداشت ما از این تلفات، مسمومیت غذایی بوده است.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: علیرغم اینکه در سال جاری به دلیل خشکسالی حضور دام را بیشتر در مناطق حفاظت شده استان داشتیم ولی بیماری ویروسی و واگیردار تاکنون در جمعیت حیات وحش به ثبت نرسیده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار