مدیر کل آموزش و پرورش مطرح کرد:
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با وجود جذب ۵۰۰ نفر از طرق مختلف همچنان کمبود نیروی انسانی مهم ترین دغدغه آموزش و پرورش استان است.
کد خبر: ۱۰۰۱۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹ 14 October 2021

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، "محمد علی واقعی" کمبود نیروی انسانی را یکی از چالش های مهم برشمرد و افزود: به دلیل مشکل کمبود معلم راه‌های جایگزینی از قبیل جذب ۲۸۷نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان،استخدام پیمانی ۲۱۹ نفر از طریق ماده 28، ۵۹ سرباز معلم و ۶۵ پیشکسوت انجام شده است.
به گفته وی رشد ۲۵۰ درصدی آمار پیشکسوتان و بازنشستگان تا اول مهر ماه سال جاری نیز به این مسأله دامن زده و این رقم تا پایان سال تحصیلی افزایش می یابد.
وی در ادامه از به کارگیری شاغلین به صورت حق‌التدرسی صحبت و اظهار کرد: مدارس با تعداد دانش‌آموزان کم ادغام شده اند تا به ازای هر ۳۲ دانش‌آموز یک معلم باشد و این مشکل موقت رفع شود.
وی تصریح کرد: با وجود این مشکلات مدارس مناطق مرزی و عشایری حتی با ۳ دانش‌آموز نیز دایر بوده و به هیچ وجه تعطیل نخواهند شد.
 وی تعدیل نیروهای اداری و اولویت دادن به مدیر و معلم و در درجه دوم قرار گرفتن معاون برای کیفیت‌بخشی به مباحث آموزشی را راهکار دیگر برای برخورداری تمام کلاس ها از معلم اختصاصی خبرداد.
وی یاداور شد: حتی در برخی مدارس معاونین متناسب با رشته و کلاس خود، تدریس هم می‌کنند.
وی عدم تناسب استخدامی با جمعیت بازنشسته را مهم ترین دلیل به وجود آمدن این چالش دانست و عنوان کرد: درست است که خراسان‌جنوبی مانند برخی استان‌های دیگر از جمعیت کمتری برخوردار است اما پراکندگی جمعیت و مرزی بودن مناطق استان، نیاز به نگاه ویژه‌تری دارد.
وی با اشاره به افزایش ۱۶۲ نفری استخدامی پیمانی ماده ۲۸ در سال جاری و پس از رایزنی‌های فراوان با وزارت گفت: در حال حاضر سهمیه استخدام پیمانی ماده ۲۸ استان ۳۷۰ نفر است.
به گفته این مسئول برای استخدامی از طریق ماده ۲۸ هیچ گونه مشکلی نیست و دلیل تعویق آن شیوع کرونا بوده و براساس اطلاعات واصله در چند ماه دیگر برگزار خواهد شد.
گفت: در مسیر رفع کمبود معلم، ضرورت دارد، نمایندگان مردم در مجلس، استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز حمایت کنند و رایزنی‌هایی داشته باشند.
به گفته واقعی تنها راه رفع مشکل کمبود معلم در خراسان‌جنوبی، مشارکت  مسئولان و ارائه راهکار طولانی‌مدت است چرا که طرح‌های جایگزین موقتی بوده و باعث می‌شود برای سال تحصیلی بعد مشکلات عدیده‌ای ایجاد شود.
وی تصریح کرد: در همین راستا استخدام رسمی می‌تواند برای همیشه به این مشکلات پایان داده ومدارس بی معلم نباشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار